Vinoteca Românească prezintă parcursul de până acum în conservarea și popularizarea vinurilor românești cu o istorie care se întinde pe mai mult de jumătate de secol. Totul a început cu o investiție în peste 450.000 de sticle.
Vinoteca Românească reprezintă povestea unul real tezaur al vinificației românești. A pornit cu o investiție de aproximativ 500.000 de euro într-un portofoliu de peste 450.000 de sticle de vin. Acestea au fost scoase la vânzare ca urmare a falimentului fostei companii de stat VINIA S.A. Aproape 50.000 dintre acele sticle aveau defecte, dar celelalte au fost recuperate și repuse în circuitul comercial pentru ca românii să se bucure în continuare de aceste produse.
Societatea de stat VINIA a fost fondată în 1952, cu sediul la Iași. Aceasta administra mai mult de 1.400 de hectare de vie din peste 10 podgorii, cele mai renumite fiind Iași, Cotnari, Bohotin, Murfatlar, Dealu Mare, Drăgășani sau Uricani. Timp de peste 40 de ani, vinurile românești produse de VINIA au fost exportate în numeroase țări, printre care Israel, Canada, Japonia sau Germania și Franța.
Cele peste 450.000 de sticle preluate de Vinoteca Românească acopereau toți anii de activitate, din 1958 până în 2009. Acestea au fost transportate de la Iași la Slobozia, unde este sediul companiei, cu aproape 30 de camioane frigorifice. A fost nevoie de jumătate de lună și o echipă de aproape 25 de persoane pentru a asigura transferul.
„Vinoteca Românească a pornit cu un vis ambițios: de a salva de la pieire sute de mii de sticle cu o istorie impresionantă. De fapt, fix acele sticle cu care am început sunt istorie. Am preluat această colecție unică, asumându-mi și pierderile inevitabile, cum au fost acele sticle defecte. Dar am crezut ferm în valoarea sa istorică și gustativă.
Din 2016 până în prezent, timpul a demonstrat că am avut dreptate cu acest pariu. Iar succesul nostru arată, încă o dată, că vinul românesc are un ADN aparte, poate și datorită terroir-ului și zonei geografice, între Dunăre, Marea Neagră și Subcarpați. Rezultatele se văd prin premiile și medaliile obținute la diferite concursuri naționale și internaționale în ultimii ani. Și ne bucurăm să continuăm să promovăm vinurile românești și internaționale prin prezența activă la târguri de profil, unde degustările ne ajută să câștigăm încrederea clienților noștri”, a declarat Ion Radu, fondator Vinoteca Românească.
Vânzări de aproape 2 milioane de lei în 2024
Vinoteca Românească a crescut, în medie, cu aproape 25% în fiecare an din 2016 până în prezent. În primele 9 luni din acest an a ajuns la 1,5 milioane de lei vânzări și estimează că până la finalul anului va ajunge la 2 milioane de lei. Creșterea a fost posibilă datorită investițiilor semnificative în depozite climatizate, care mențin vinurile la o temperatură optimă de 12–13°C.
Au fost însă investiții și în portofoliu. Pe lângă colecția vinurilor românești, Vinoteca Românească a extins gama de produse cu vinuri din Republica Moldova sau Georgia, dar și cu sortimente de băuturi spirtoase, inclusiv divinuri (brandy) moldovenești. Dintre vinurile moldovenești merită amintite sortimente rar întâlnite pe piața din România, cum ar fi Trandafirul Moldovei, Grătiești, Purpuriu, Auriu, Pastoral, Mărgăritar sau Codru.
În prezent, vinurile și divinurile moldovenești reprezintă aproximativ 45–50% din vânzări, în timp ce vinurile georgiene se situează la circa 10%.
Din 2020, Vinoteca Românească vinde și online prin site-ul vinotecaromaneasca.ro/magazin. Până în acel moment, o parte din vânzări erau prin intermediul Facebook, dar cele mai multe prin parteneriate B2B cu reselleri. Odată cu lansarea magazinului online, produsele Vinoteca Românească sunt disponibile pentru toată România și chiar și pentru alte țări. Produsele au ajuns deja în țări precum Ungaria, Olanda, Belgia, Marea Britanie sau Canada și Japonia.
Pentru 2025, compania este în discuții avansate cu mai multe lanțuri de magazine, unde intenționează să fie prezentă cu produsele la raft. Totodată, este vizată continuarea și dezvoltarea relațiilor puternice cu magazinele de specialitate. Promovarea și consolidarea brandului va fi făcută, în special, prin prezența la târguri și expoziții din România și din alte țări. Astfel, publicul are ocazia să deguste produsele și să se îndrăgostească de vinul românesc.