Astăzi s-a semnat primul contract de proiectare și execuție pentru A8, proiectul esențial al regiunii noastre și al Iașului, care ne va lega de Vestul țării și de Vestul Europei. El este singura noastră garanție de dezvoltare economică reală, asigurând mobilitatea persoanelor și, mai ales, mărfurilor. Și în vreme ce tiribombele politice ale zilei sună alămurile și tobele și se înfoaie cu această realizare, realitatea este că a fost un drum extrem de lung până aici și va fi unul complicat și de aici încolo până la finalizarea întregii autostrăzi.
A8, spre deosebire de A7, este un proiect extrem de scump, care traversează munții. Din acest motiv, tot timpul a fost trecut undeva la coada priorităților, și ceea ce am reușit să facem în guvernarea din care a făcut parte USR a fost ca, prin eforturile lui Cătălin Drulă, Ministru al Transporturilor, și al lui Cristian Ghinea, Ministrul Fondurilor Europene, să includem în PNRR capetele A8, asigurând o finanțare certă și obligând practic statul român la un termen foarte scurt de realizare: toamna anului 2026. Fără această încăpățânare și fără acest salt înainte, astăzi nu aveam nici un contract de semnat și poate că nici măcar în anii viitori.
Din 2016 încoace m-am ocupat îndeaproape de A8, poate nu cu alai și nu însoțit de efecte pirotehnice atât de zgomotoase precum alții. De fiecare dată când m-am aflat într-o poziție care mi-a permis să fac lucruri concrete pentru proiectul Autostrăzii Unirii, am făcut-o, fie din poziția de Președinte al Comisiei pentru Transporturi din Camera Deputaților, fie din cea de senator USR, membru al partidului care are Ministrul Transporturilor. Și, da, mă simt azi mândru că am fost acolo, în echipa care a decis introducerea (la limită și cu mari eforturi de convingere a Comisiei Europene) a două tronsoane din A8 în PNRR.
Privind înainte, avem de realizat faptul că, de mult încă, timpul nu mai are răbdare cu noi. Oamenii s-au săturat de termene peste un deceniu pentru realizarea unor proiecte vitale. Azi bani pentru A8 există pentru că, la momentul potrivit, Cătălin Drulă și Cristian Ghinea, aflați în pozițiile de decizie și negociere potrivite, și-au asumat curajos proiectul.
Mai departe, pentru realizarea sa în integralitate e nevoie de bani europeni, bani de la buget, bani din împrumuturi – orice sursă de finanțare posibilă pentru a duce A8 la bun sfârșit. Simpla enumerare a obiectivului A8, chiar și ca prioritar, în Programul Operațional Transport (PoT) 2021-2027 este insuficientă în lipsa unei voințe politice puternice. Banii din PoT, insuficienți și pentru jumătate din proiectele incluse în acesta, se alocă pe principiul primului venit, primului servit. Adică pentru proiectele care au licitațiile finalizate și lucrările începute, pe bază de decont, în ordinea în care se prezintă facturile. Nu există un sac cu bani pus deoparte pentru A8, există o sumă de bani pentru toată lumea din care sunt plătite facturi pentru lucrări deja executate!