Gard în gard cu Aeroportul Internațional Iași se construiește o parcare pe un teren de o suprafață de peste 11.000 metri pătrați. Lucrarea se realizează în zona de protecție a aeroportului, unde orice intervenție necesită avize speciale. Restricțiile sunt atât de severe, încât chiar Aeroportul Iași așteaptă aprobările de aproape un an de zile pentru amenajarea unei simple platforme betonate. „Noi stăm după un aviz la autoritate 12 luni să turnăm o platformă de beton la cota zero, iar el face clădiri în zona critică de operațiuni aeriene”. În schimb, la terenul lui Pomârleanu, s-au efectuat lucrări de terasament, săpături, a fost așternut un strat de piatră, iar drumul a fost lărgit prin pădurea de la Ciric, printr-o zonă defrișată fără avize. Conducerea Aeroportului Iași a solicitat sprijinul Poliției Locale pentru oprirea lucrărilor care au debutat în urmă cu câteva săptămâni. Poliția Locală nu a aplicat nicio sancțiune, nu a oprit lucrările și a răspuns Aeroportului că lucrările efectuate nu se încadrează în legea construcțiilor. Proprietarul terenului este latifundiarul Vasile Pomârleanu. Primăria Iași i-a eliberat un aviz de oportunitate în luna septembrie pentru funcțiuni de hotel și o parcare, o fază premergătoare aprobării unui Plan Urbanistic Zonal. Până la autorizația de construire mai este cale lungă. În lipsa acestui document, nu putea fi realizată nicio intervenție.
Un afacerist din Iași a pus mâna pe un teren în imediata vecinătate a Aeroportului Internațional Iași și s-a apucat de construit pentru început o parcare. Terenul este trecut este proprietatea lui Vasile Pomârleanu, cunoscut în oraș prin afacerile imobiliare pe care le desfășoară. Pomârleanu a intrat în posesia terenului în urmă cu câțiva ani, după ce a cumpărat de la o persoană mai multe suprafețe, de peste 11.000 mp.
Încă din luna septembrie, pe terenul de lângă aeroport se construiește ilegal, fapt sesizat de către șefii instituției Poliției Locale, instituție cu atribuții de control în domeniu. Drumul de acces trece prin pădurea Ciric, în vecinătatea șoselei principale către terminalele aeroportuare. Proiectul aflat în faza incipientă a aprobărilor prevede construirea unor spații de cazare de până la patru etaje cu parcare, chiar în zona de protecție a aeroportului.
A tăiat pădurea Primăriei Iași pentru drumul de acces
Lucrările la parcarea clandestină au început în luna septembrie 2024. Utilajele au defrișat pădurea Ciric, pe terenul aparținând municipiului Iași, unde a fost amenajat un drum de acces. Calea a fost bătătorită de utilaje grele, iar copacii au fost culcați la pământ. Ulterior, muncitorii contractați de Pomârleanu s-au apucat de amenajarea parcării.
Practic, se lucrează în coasta Aeroportului Iași, într-o zonă de protecție, unde regulile nu permit decât în condiții extrem de dure noi construcții. Pomârleanu a primit un aviz de oportunitate de la Primăria Iași în luna septembrie pentru hotel și parcare. Avizul prevede oportunitatea unor construcții cu un procent de ocupare a terenului (POT) de 40 la sută, cu înălțimea maximă de 25 metri. Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) nu permite în zona de protecție clădiri mai mari de un etaj. De altfel, Aeroportul are zeci de procese cu Primăria comunei Aroneanu, care a avizat mai multe case de locuit peste înălțimea admisă în zona aerogării, cerând chiar desființarea acestora. Ieri, Garda Forestieră a fost sesizată și alături de cei de la Direcția Silvică Iași au fost în control la Ciric.
Conform unui proiect depus la Agenția pentru Protecția Mediului (APM), Pomârleanu a propus construirea a cinci clădiri, din care două cu regim de un etaj, una cu regim de două etaje și două cu trei etaje. La acestea se vor adăuga 140 locuri de parcare. Proiectul depus la APM nu a primit încă nici un aviz, dar cu toate acestea afaceristul s-a apucat de lucrări.
Angajații aeroportului: „Face clădiri în zona critică de operațiuni aeriene”
Lucrările derulate de Pomârleanu i-au nemulțumit pe cei de la Aeroportul Iași. Angajații aerogării arată că AACR nu eliberează atât de ușor avizele și oferă chiar și exemple.
„Noi stăm după un aviz la autoritate 12 luni să turnăm o platformă de beton la cota zero, iar el face clădiri în zona critică de operațiuni aeriene”, arată oamenii din aerogară.
7IAȘI l-a întrebat pe Romeo Vatră, directorul Aeroportului Internațional Iași, despre lucrările de lângă aeroport. Acesta a susținut că a apelat la Poliția Locală pentru a identifica proprietarul. „Nu pot să spun prea multe pentru că încă nu cunoaștem situația integrală. Noi am făcut demersuri la Poliția Locală pentru a vedea exact situația din teren”, a spus Romeo Vatră, directorul Aeroportului Internațional Iași.
Aeroportul a cerut sprijinul instituțiilor statului: „Solicităm un control urgent”
Ieri, oficialii Aeroportului Iași au cerut sprijinul Inspectoratului de Stat în Construcții.
„Constatăm vizual că a fost deja creată o nouă cale de acces direct în șoseaua asfaltată ce vine din zona Ciric către aeroport, defrișându-se arbori și arbuști pe toată lungimea acestuia, inclusiv pe amplasamentul unde se desfășoară lucrările la acest moment, pe care presupunem că se va realiza o parcare. La amplasamentul unde se desfășoară lucrările nu a fost regăsit panoul de identificare al investiției. Solicităm un control urgent la fața locului pe tema respectării calității în execuția lucrărilor de construcții aflate în desfășurare, precum și control în urbanism privind legalitatea emiterii certificatului de urbanism și a autorizației de construire (dacă este cazul)”, se arată în sesizarea depusă de Aeroportul Iași la ISC.
Primăria știe de studiul de obstacolare. Constructorul nu a primit autorizație
Reprezentanții aerogării susțin și că municipalitatea știe de reglementările AACR privind limitarea construcțiilor în zonă. „Primăria municipiului Iași are cunoștință de studiul de obstacolare realizat pentru Aeroportul Iași, ce a fost transmis pentru informare și implementare către aceasta și care are la bază reglementarea Aeronautică Civilă Română RACR-ZSAC privind stabilirea zonelor cu servituți aeronautice, supraveghere și controlul obstacolelor, emiterea avizelor la documentațiile tehnice aferente obiectivelor din zone cu servituți aeronautice”, se mai arată în adresa respectivă. In plus, aeroportul a arătat că și cei care lucrează au recunoscut că nu au autorizație.
„Din discuțiile cu constructorul nu s-au comunicat faptul că nu există încă autorizație de construcție emisă de Primăria municipiului Iași, fapt ce contravine legislației în vigoare, impunându-se oprirea iminentă a lucrărilor, motiv pentru care solicităm prioritizarea situației”, au mai spus reprezentanții aerogării.
Poliția Locală susține că nu poate interveni
Deși inspectorii de la Poliția Locală au verificat în teren sesizarea celor de la Aeroport, răspunsul adresat aerogării a fost unul cât se poate de sec. Aeroportul a trimis adrese către primărie încă din septembrie, iar Poliția Locală a spus la vremea respectivă că legea construcțiilor nu a fost încălcată, deși era evident unde se va ajunge. „Având in vedere aspectele sesizate, lucrării Serviciului Control Urbanism, Afișaj Stradal din cadrul Poliției Locale Iași, au efectuat un control în data de 13.09.2024, împreună cu reprezentantul Aeroportului Iași, în zona pe care ați menționat-o, ocazie cu care s-a constatat faptul că nu erau lucrări de construire în curs de execuție sau finalizare care să intre sub incidența Legii 50/1991, privind autorizarea executării lucrărilor de construcții. Ca atare, polițiștii din cadrul Serviciului Control Urbanism, Afișaj Stradal vor monitoriza zona în cauză pentru prevenirea executării unor lucrări de construire neautorizate” , se arată într-o adresă a Poliției Locale din septembrie.
Vlad ROTARU