Tu-154 este o aeronavă mediu-curier cu trei turboreactoare, două plasate pe aripi şi unul în coada avionului, cu un fuselaj îngust, capabil de viteze de zbor de 950 km/h, ceea ce face din Tu-154 unul dintre cele mai rapide avioane de pasageri din lume.
Avionul a fost proiectat de Andrei Tupolev şi a fost principalul model utilizat decenii la rând de liniile aeriene sovietice si cele ruse, până la mijlocul anilor 2000.
Aeronava are o autonomie de zbor de 5.280 de kilometri si este capabilă să decoleze şi să aterizeze pe piste nepavate şi aerodromuri cu pietriş. A fost utilizat cu succes în condiţiile extreme din nordul Rusiei şi regiunea arctică.
În prezent, aeronava are restricţii de utilizare în Europa occidentală şi alte regiuni din cauza depăşirii limitelor de zgomot admise.
În România, compania Tarom a avut în flotă avioane Tupolev Tu-154 din anii 1970 până în anii 1990.
Potrivit aeronews.ro, TAROM a avut în flota 12 exemplare cu care a operat zboruri între aprilie 1976 – septembrie 1997. Tu-154 a zburat pe curse externe cu decolare din Bucureşti – escala la Timişoara – şi cu plecare din Constanţa, pe perioada verii. Cele mai lungi zboruri operate de TAROM cu Tu-154 au fost spre Paramaribo, Surinam – cu escala la Reykjavik, Islanda – respectiv spre New York JFK.
Din 1968, când Tu-154 a intrat în uz, s-au înregistrat 39 de accidente aviatice fatale cu acest tip de avion, cele mai multe cauzate de factori fără legătură cu aeronava în sine, dar şi din cauza utilizării excesive în condiţii de exploatare extrem de solicitante.
Cel mai cunoscut accident recent în care a fost implicată o aeronavă Tu-154 este prăbuşirea, la 10 aprilie 2010, a avionului prezidenţial polonez în apropierea aeroportului de la Smolensk, Rusia, în accident murind toţi cei 88 de pasageri şi cei 8 membri ai echipajului, inclusiv preşedintele de atunci al Polonie, Lech Kaczyński. la bord se aflau membri ai Guvernului şi ai ramurii legislative, comandanţi ai Forţelor Armate, precum şi alţi demnitari polonezi care urmau să participe la comemorarea a 70 de ani de la masacrul de la Katyn. Cauza oficială a prăbuşirii a fost eroare de pilotaj în condiţii meteo severe.