TUNUL LUI LAICU: repară cu 5.000 de euro maşini de 5.000 de lei

Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri bagă o avere în maşinile de serviciu, de parcă le-ar înscrie în Formula 1. Austeritatea se opreşte la poarta celei mai risipitoare companii din România. Licitaţia de 1,8 milioane de lei a avut un singur ofertant, Metchim, care a oferit, cu 12.000 de lei mai puţin decât suma anunţată. Patronii de service-uri îşi fac cruce: cu aceste preţuri reconstruieşti maşinile, nu le repari. Compania de Drumuri Naţionale este stat în stat, sumele cheltuite neavând limite: cu 8.000 de lei se repară o Dacie care nu face mai mult de 1.000 de lei, iar cu 5.000 de euro se repară un Cielo n Lista tuturor preţurilor îţi fac părul măciucă.

 

Regionala ieşeană de drumuri naţionale vinde cu 1.000 euro maşini pentru care cheltuie 5.000 de euro ca să le repare. Angajaţii unor unităţi service şi-au făcut cruce când au auzit ce sume cheltuie DRDP pentru repararea autoturismelor, în timp ce şeful instituţiei ridică din umeri.

 

4 licitaţii, câştigător unic

Şoseaua de centură a fost blocată din lipsa banilor, drumul spre Botoşani se peticeşte iar E583, care a depăşit durata de viaţă, este cârpit din loc în loc din acelaşi motiv: nu sunt bani. Conducerea CNADNR a găsit însă peste 1,8 milioane de lei pe care să-i ofere unei firme private pentru repararea autoturismelor de la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi.

Contractul iniţial a fost „spart” în patru, sub pretextul că firmelor câştigătoare le va fi mai uşor să lucreze iar în cazul unei contestaţii nu se va bloca repararea maşinilor din întreaga regională. Judeţele au fost „unite” două câte două, dar, chiar şi aşa, la licitaţie s-a prezentat o singură firmă sau, în unele cazuri, cel mult două.

Câştigător pe linie a fost Metchim, firmă care deţine Autocenter în Iaşi şi care a mai lucrat cu DRDP. În primăvară chiar, Metchim a licitat pentru repararea autofrezelor dar a pierdut în favoarea unei firme de casă a PSD.

 

Sume incredibile pentru maşini vechi

Pe 3 septembrie a fost publicat anunţul de atribuire a licitaţiei pentru „Servicii de reparare şi de întreţinere a autoturismelor din dotarea DRDP Iaşi – zona Est”. „Zona Est” include maşinile din Iaşi şi Vaslui, adică 36 de autoturisme. Contractul, cu o durată de un an şi în valoare de 1.089.425 lei a fost câştigat de Metchim, care a fost şi singurul ofertant. Evaluarea iniţială era de 1.101.000 lei, aşadar Metchim a oferit cu doar circa 12.000 de lei mai puţin.

„Prinzi un astfel de contract şi nu ai nevoie să mai lucrezi pentru altcineva”, a exclamat Petrişor Zamfir, acţionar la Autoservice Rapid SNC. Reacţia patronului de service este firească, dacă se ia în calcul faptul că preţul mediu pentru fiecare dintre cele 36 de maşini depăşeşte 3.000 de lei.

 

 

 

Puteau lua maşini noi

Conducerea DRDP recunoaşte că preţurile sunt „cam mari”, dar susţine că nu a avut încotro. „A fost licitaţie publică, s-a câştigat cu preţul cel mai mic. Nu am atribuit eu contractul în mod direct, ca să pot fi acuzat de ceva. Se întâmplă asta pentru că n-am avut bani de achiziţii şi s-a mers pe reparare. Mi-ar fi plăcut şi mie să cumpăr un Duster nou şi să nu merg în teren cu o maşină de pe care curg tablele”, a fost explicaţia lui Ovidiu Laicu, directorul DRDP. Contractul pentru „zona Est” a fost şi el „spart” în cinci, în funcţie de tipurile de autoturisme. Deoarece diferenţa dintre preţul estimat şi cel oferit la adjudecare este infim, sumele trecute în caietul de sarcini rămân valabile.

 

Reparaţia, de două ori mai scumpă ca maşina

Aşadar, primul „lot” format din două Cielo, o Nubira şi un Opel Vectra a fost estimat la 90.000 de lei, ceea ce înseamnă 22.500 lei ca medie pe maşină. Cei 22.500 de lei oferiţi pentru repararea unui Cielo din 1995 reprezintă 5.000 de euro, adică preţul unui Logan nou care are, în plus, câţiva ani de garanţie oferită de producător.

„Nu dă nimeni 5.000 de euro ca să repare un Cielo, pentru că nu ai de ce să dai aceşti bani. În general, te uiţi la preţul pieţei pentru a vedea dacă merită sau nu să repari o maşină. Un Cielo e 2.000 de euro acum, cum să dai 5.000 ca să-l repari? Astfel de sume cheltui cu maşini de valoare mare, nu pentru un Cielo”, a explicat Petrişor Zamfir.

 

„Nu dă nimeni banii ăştia”

Proprietarul service-ului din Copou a acceptat cu greu să facă un calcul sumar al eventualelor reparaţii fără a vedea în prealabil maşina. „E ca şi cum un medic ar pune diagnosticul fără să vadă pacientul. Aşa, în mare, tinichigeria şi vopseaua poate ajunge la 1.000 de euro. Mai bagi 1.000 sau 2.000 în motor, suspensii, direcţie, cutie de viteze şi deja e prea mult pentru un Cielo. Ca să ajungi la 5.000 de euro, înseamnă că tu reconstruieşti maşina, practic”, a spus Zamfir.

Oficial, sumele mari sunt justificate prin aceea că Metchim asigură şi servisarea timp de un an. Cu alte cuvinte, tot ce înseamnă întreţinere sau reparaţie este asigurat, în aceşti bani, de firma câştigătoare. „Ce naiba, nu faci reparaţie capitală la o maşină în fiecare an”, s-a amuzat Petrişor Zamfir.

Reprezentanţii Metchim nu au putut fi contactaţi pentru a explica cum s-a ajuns la astfel de sume pentru repararea autoturismelor

 

Compresor AC = 280 lei, Electromotor = 180 lei, Radiator A/C = 150 lei, Radiator apă = 100 lei, Delcou complet = 150 lei, Planetară = 100 lei, Etrier = 60 lei, Bară fagure spate = 50 lei, Rezervor = 50 lei, Alternator = 150 lei, Motoraş far = 30 lei, Sondă benzină = 40 lei, Pompă benzină = 100 lei

 

Ce coincidenţă! Metchim a câştigat toate licitaţiile

Ce firmă privată ar băga 21.000 de lei în nişte maşini care valorează de cinci ori mai puţin, sperând ca la anul să le schimbe? Cine să facă asta dacă nu bugetarii de la Drumuri Naţionale!

Pe „zona Sud”, situaţia a fost similară. Metchim a fost unicul ofertant şi a câştigat cu 254.000 de lei în condiţiile în care evaluarea a fost de 268.000 lei. În zona Sud, formată din Vrancea şi Galaţi, sunt 12 autoturisme de reparat. Şi în acest caz preţul mediu pe autoturism depăşeşte 20.000 de lei, adică ajunge tot la 5.000 de euro. Cea mai „ieftină” este o Dacia 1310, înmatriculată în Vrancea, a cărei reparaţie ar urma să coste 8.000 de lei. Interesant este că lista de piese din caietul de sarcini include de la ulei şi filtre şi până la blocul motor, chiuloasă şi baie de ulei. Altfel spus, s-a luat în calcul faptul că unitatea service va reconstrui maşinile, nu le va repara.

 

Cum se pot cheltui banii

Pe lângă Dacia 1310, pe listă se mai află atât Cielo şi Nubira, cât şi Renault Megane, Fiat Doblo şi Skoda Octavia. „Ce să faci la o Dacia 1310 de 8.000 de lei? Sigur e ruginită, aşa că lucrez la caroserie şi o vopsesc. Ca să cheltui cât mai mult, pot folosi o vopsea specială şi scumpă. Aşa ajung undeva la 4.000 de lei. Mai schimb setul motor, schimb suspensii, schimb tot de pe ea şi fac tot posibilul să mă încadrez în bani. Nimeni n-o să-mi dea însă 8.000 de lei ca
să-i repar Dacia, gândiţi-vă că valoarea ei de piaţă e de 1.000 de lei. În acelaşi timp, 8.000 de lei e undeva la 1.800 de euro, bani cu care cumperi o maşină second hand din altă generaţie şi în stare bună”, a adăugat Petrişor Zamfir.

 

Concurenţa a scăzut preţul

Şi pentru zona de Vest, adică Neamţ şi Bacău, sumele trecute în caietul de sarcini sunt colosale. Pentru repararea a 7 autoturisme, DRDP era dispusă să plătească 160.000 de lei. La licitaţie s-au prezentat două firme şi a câştigat acelaşi Metchim, cu 142.874 lei. Aşadar, din nou peste 20.000 lei pentru fiecare maşină, ca medie.

Pentru zona Nord însă, care include judeţele Botoşani şi Suceava,  a fost cea mai mare luptă. S-au primit trei oferte, dintre care doar două admisibile şi a câştigat tot Metchim. Contractul a fost evaluat la 260.000 de lei, bani alocaţi pentru repararea a 13 autoturisme, iar câştigătorul a oferit 223.075 lei. De această dată, probabil şi datorită concurenţei, valoarea medie pe autoturism a scăzut la puţin peste 17.000 de lei. Potrivit caietului de sarcini, cele 13 autoturisme sunt modelele Daewoo Cielo şi Nubira, Opel Astra, Renault Kangoo, Renault Megane şi Fiat Doblo.

 

Vând cu 5.000 lei şi repară cu 5.000 euro

Dacă preţul plătit de DRDP pentru repararea unui autoturism Cielo ajunge la 5.000 de euro, responsabilii de la drumuri naţionale au scos la vânzare câteva astfel de maşini la doar 5.000 de lei. Mai mult, o Dacia din anul 2.000, aflată la Câmpulung, costă doar 650 lei, în timp ce repararea unei maşini similare de la Vrancea va costa circa 8.000 de lei.

Pe lângă maşini, DRDP a scos la vânzare alte câteva sute de bunuri, toate la valoare infimă. Printre ele se numără şi maşini de spălat sau mobilă de bucătărie, la preţuri care pornesc de la 10 lei. „Maşinile de spălat şi mobilierul sunt de la districte. Avem angajaţi care stau cu lunile acolo, în zone izolate, şi au nevoie să gătească sau să spele. Sunt scoase la casat acum pentru că sunt vechi”, a explicat directorul Ovidiu Laicu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here