Oraș de referință al Regiunii de Nord-Est, capitală istorică a țării și centru cultural, educațional și medical de excelență la nivel național și internațional, Iașul se află în fața unei importante și necesare evoluții care se poate produce prin vot.
Lipsă de profesionalism în actuala administrație
Captiv în țesătura unei administrații lipsite de viziune, în care proiectele majore au rămas la stadiul de ipoteze, iar interesele comunității au fost înlocuite de susținerea unor grupuri de imobiliari apropiați ai edilului Mihai Chirica, Iașul a rămas în ultimii patru ani sub semnul unei stagnări care a adâncit decalajele deja existente între regiunile istorice ale țării și, mai grav, între orașele Moldovei. Această letargie care-i condamnă pe ieșeni la izolare, la evoluție prea lentă și îi îndepărtează pe investitori trebuie să se oprească. Este timpul unei administrații transparente, cu viziune și deschidere spre drumul european al dezvoltării, cu proiecte majore care să asigure toate condițiile unei dezvoltări urbane și a unei vieți demne de o Românie de secol XXI și de un oraș emblematic. Totodată, trebuie înlăturat treptat contrastul dintre Iașul „din centru”, în care primarul Chirica a încercat să acopere ineficiența printre ornamentele florale și „peticele” de gazon, și Iașul „profund”, de la periferie, acolo unde instituțiile de învățământ sunt insuficiente, unde accesul la sistemul medical este lent, unde nu există spații verzi sau locuri de joacă suficiente, unde nu există parcări amenajate corespunzător. O listă tristă de negații și absențe…
Programul administrativ pe care l-am prezentat ieșenilor prevede o dezvoltare strategică a comunității, menită să soluționeze problemele resimțite de cetățeni, investițiile propuse fiind ancorate în realitatea zonei.
Educația sub semnul excelenței
Următorii patru ani vor sta sub semnul excelenței în domeniul educațional, însă, concomitent, ne vom asigura că pe raza municipiului Iași nu există copil căruia să-i fie îngrădit dreptul constituțional la educație. Pentru a sprijini tinerele familii și pentru a transforma Iașul într-un hub educațional, urmează să fie construite trei campusuri școlare occidentale care să răspundă unor înalte standarde calitative și care să fie situate la convergența Iașului cu zona metropolitană, unde populația este în creștere, iar instituțiile de învățământ s-au dovedit insuficiente: cartierele Bucium, Nicolina-CUG și Păcurari. Cu o valoare de aproximativ 5 milioane de euro, ce va fi asigurată preponderent din fonduri nerambursabile, fiecare campus va dispune de creșă, grădiniță și școală gimnazială, de centru multimedia, laborator IT și bibliotecă, de cantină, terenuri de sport și spații destinate activităților recreative.
Este important de știut că investițiile în sectorul educațional nu se vor concentra doar pe zonele periferice ale municipiului, deoarece programul administrativ propus de mine și echipa de consilieri locali prevede ca fiecărui copil din Iași, indiferent că locuiește în centru sau în cartierele mărginașe, să-i fie respectat dreptul la educație de calitate. Tocmai de aceea, în afara celor trei mari campusuri, vom construi în zonele cu o densitate mare a populației, trei creșe și trei grădinițe în care să poată învăța simultan câte opt grupe. Noile instituții de învățământ urmează să beneficieze de dotări moderne și de grădini senzoriale, astfel încât cei mici să petreacă cât mai mult timp în aer liber, fiind încurajați să facă mișcare și să își însușească un mod de viață sănătos prin cunoaștere multisenzorială și joc. Investițiile în infrastructura școlară se vor afla în complementaritate cu măsuri de sprijin pentru elevi, de exemplu burse, facilități pentru transport, vouchere pentru participarea la evenimente culturale, astfel încât părinții și copiii să descopere în noi un partener pe drumul educației.
Rezolvăm problema traficului și a parcărilor
Plecând de la trista realitate care ne arată că Iașul este un „oraș blocat” în orele de vârf, atunci când ambuteiajele create pe principalele artere rutiere ale orașului pun la încercare răbdarea cetățenilor, prizonieri în propriile mașini, avem responsabilitatea de a interveni pentru descongestionarea traficului. Astfel, propunem construirea a două pasaje subterane unidirecționale în Podu Roș, cu o lungime de aproximativ 400 de metri în zonele mal drept și mal stâng Bahlui, ce vor fi încadrate în peisajul urbanistic al comunității noastre. Abordările propuse nu vor limita vizibilitatea Palatului Culturii, o emblemă a identității noastre, rezolvând în egală măsură cea mai mare problemă: blocajul traficului. Fiind o investiție de amploare, durata aproximativă de execuție va fi de patru ani, iar sursa de finanțare ne dorim să fie europeană, prin Programul Operațional Transport, Axa 2: Îmbunătățirea conectivității prin dezvoltarea infrastructurii rutiere pentru accesibilitatea teritorială. Prin realizarea celor două pasaje vom îmbunătăți accesibilitatea forței de muncă de la zonele de rezidență la zonele funcționale ale municipiului, fiind încurajată folosirea mijloacelor de transport public în detrimentul autoturismelor personale. În același sens vom încuraja mijloacele de transport alternative, cum sunt trotinetele sau bicicletele, deoarece vom amenaja benzi speciale pentru acestea, benzi care în guvernarea Chirica s-au dovedit a fi doar „desene” trasate pe planșele municipalității.
Procesul de descongestionare a traficului este determinat și de eliberarea primelor benzi de circulație de pe cele mai mari bulevarde ale Iașului, odată cu realizarea zonelor de parcare, un alt capitol la care Primăria Iași a rămas restantă comparativ cu municipiile Cluj-Napoca sau Timișoara, care au alocat anual sume considerabile pentru construcția de parcări. Astfel, în programul administrativ pe care îl propunem ieșenilor este prevăzută realizarea a peste 1.000 de locuri de parcare, subterane sau supraterane, pe lângă cele amenajate lângă blocuri sau de investitorii imobiliari. Este important de știut că vom urgenta construcția de parcări în proximitatea unităților medicale din municipiu, deoarece în prezent aparținătorii pacienților nu au condițiile necesare de a staționa lângă spitale. O abordare similară va fi aplicată și în zona piețelor agroalimentare, acolo unde ieșenii sunt obligați să caute minute în șir un loc de parcare, ajungând în cele din urmă să își lase mașinile pe trotuare sau pe terenuri neamenajate.
Cu o valoare de aproximativ 20 de milioane de euro, pe care dorim să îi obținem prin accesarea fondurilor europene (Programul Operațional Transport Axa 7 – Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal sau Programul Operațional Regional, Axa 7 – O regiune atractivă), Iașul va avea la finalul mandatului meu de primar o autogară modernă în conformitate cu dimensiunile și amploarea activităților comunității noastre. Autogara din Tudor Vladimirescu va funcționa ca un „nod” de transport ce va asigura legături directe cu Aeroportul Iași, Gara Nicolina, Gara Mare, cu viitorul Spital Regional de Urgență și, așa cum este normal, cu toate cartierele orașului, inclusiv cu zonele metropolitane. Investiția prevede o parcare subterană, stații de taxi, zone de așteptare și peroane accesibile pentru persoanele cu dizabilități, în apropiere fiind prevăzută și o linie dublă de tramvai care să facă legătura cu orașul.
Avem nevoie de un oraș verde!
Prin programul de guvernare locală a municipiului, propus de mine și de echipa de consilieri locali social-democrați, ne dorim să valorificăm energia și vibrația orașului, să le oferim ieșenilor un loc în care să se bucure de natură, să se relaxeze, să petreacă timp de calitate alături de familie sau de prieteni. Pornind de la acest deziderat, zona de șes a Bahluiului va căpăta o altă față odată cu realizarea, pe o suprafață de peste 20 de ha, a celui mai mare complex sportiv, de nivel olimpic și spațiu de petrecere a timpului liber din Moldova. Investiția, de aproximativ 85 de milioane de euro, prevede amenajarea unui stadion modern de 20.000 de locuri, a unei săli polivalente pentru activități sportive sau artistice de anvergură europeană, bazin olimpic de înot și a mai multor spații destinate activităților recreative în aer liber, parcuri, locuri de joacă, o zonă de aquapark. Astfel, șesul Bahlui, de la capătul cartierului Dacia, va deveni o oază de relaxare, fiind deopotrivă locul perfect pentru evenimente sportive, culturale, artistice de nivel internațional. Finanțarea acestui proiect se va efectua în etape, iar sursele de finanțare vor fi multiple, pornind de la fondurile europene din exercițiul financiar 2021-2027, Programul Operațional Regional, Axa 7 – O regiune atractivă, continuând cu finanțare de la bugetul de stat și, inclusiv, bugetul local.
Iașul – parte din matricea identității naționale
În complementaritate cu festivalurile vibrante de artă contemporană, cu alte forme de artă neconvențională, modernă, susținute prin diferite proiecte din portofoliul meu și într-o antiteză cu energia care va învălui zona de șes a Bahluiului, ne dorim să oferim ieșenilor un spațiu de liniște, de reculegere și de redescoperire a identității naționale, a tradițiilor, a reperelor de cultură și civilizație arhaică. Astfel, a luat naștere proiectul Muzeului Satului Moldovenesc, o investiție de 1 milion de euro, ce urmează a fi realizată într-o perioadă de patru ani. Muzeul va reprezenta un fragment de identitate culturală a românilor, un spațiu ce recreează satul tradițional, specific Moldovei, cu repere etnografice sugestive, un spațiu integrat în matricea stilistică a valorilor românești. Acest proiect s-ar putea integra în contextul Grădinii Botanice, iar realizarea caselor tradiționale va folosi măiestria și munca meșterilor populari, după modelul aplicat de alte muzee similare. Sursele de finanțare vor fi de la bugetul de stat (într-un procent majoritar), precum și de la bugetul local.
Investițiile expuse succint sunt doar câteva din amplul program de guvernare locală pe care doresc să îl concretizez în comunitatea noastră. Din program nu vor lipsi proiectele ce vizează domeniul medical sau antreprenorial, alte proiecte destinate generației vârstnice, dar și tinerilor care aduc, an de an, Iașului efervescență și dinamism, prin prezența, viziunea și spiritul lor creativ.
Toate proiectele propuse de mine, alături de echipa social-democrată, stau sub semnul transparenței decizionale, sunt fundamentate de dialogul cu cetățenii și se conturează ca soluții creative la problemele reale ale comunității. Aceste teme de studiu și analiză atentă vor deveni realitate, începând cu data de 27 septembrie.
Proiectul meu de guvernare locală este #garanția dezvoltării Iașului!
Deputat PSD de Iași
Prof. dr. Camelia GAVRILĂ
VICEPREŞEDINTELE COMISIEI PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNT,
ŞTIINŢĂ, TINERET ŞI SPORT