Salvatorii se străduiesc să localizeze submersibilul Titan, dispărut de duminică, cu cinci persoane la bord, înainte ca rezerva de aer să se epuizeze.
Călătoria de 200.000 de lire sterline, costul pentru fiecare pasager, promitea celor cinci pasageri o călătorie de 12.500 de metri până la epava Titanicului de pe fundul Oceanului Atlantic.
Cu toate acestea, acum există temeri legate de natura „improvizată” și „experimentală” a vasului și de imposibilitatea pasagerilor din interior de a scăpa, deoarece sunt blocați înăuntru.
Se pare că Titan a pierdut contactul cu Polar Prince după doar o oră și 45 de minute de la începerea expediției și de atunci nu a mai fost văzut și nici nu s-a mai auzit nimic de el.
Printre cei dispăruți se numără miliardarul britanic Hamish Harding, expertul francez în scufundări Paul-Henry Nargeolet și șeful submarinelor Stockton Rush.
Hamish deține mai multe recorduri Guinness World Records datorită diverselor sale misiuni de explorare și turism spațial.
Unul dintre cei mai bogați oameni din Pakistan, Shahzada Dawood, și fiul său adolescent, Suleman, se află, de asemenea, în submarin, potrivit familiei lor.
Fabricat de OceanGate Expeditions, submersibilul înghesuit de 6,7 m (22 ft) din fibră de carbon are un singur hublou în partea din față și nu dispune de un sistem GPS.
În schimb, submarinul de mare adâncime este ghidat prin mesaje text schimbate cu ajutorul unui sistem acustic cu o echipă care așteaptă neputincioasă deasupra apei.
Imagini ciudate din interiorul navei dezvăluie că totul este condus în mod neobișnuit de un controler de tip Xbox și poate fi operat în mare parte cu un singur buton.
„Ar trebui să fie ca un lift, nu ar trebui să fie nevoie de multă îndemânare”, a explicat Stockton Rush, CEO al OceanGate, într-un interviu acordat CBS.
Operatorii submarinului au declarat ei înșiși că este vorba despre un submarin „experimental” care „nu a fost aprobat de niciun organism de reglementare”.
Jurnalistul David Pogue a călătorit la bordul Titanului anul trecut și și-a împărtășit îngrijorarea cu privire la faptul că unele componente ale submarinului păreau că „de pe raft, un fel de improvizație”.
El a declarat pentru BBC: „Conduci acest submarin cu un controler de joc Xbox [și] o parte din balast este [construit din] țevi de construcții abandonate”.
Iar iluminatul interior a fost cumpărat de la un magazin de camping.
El a explicat, de asemenea, că nu există „nicio modalitate” de a comunica cu nava de mărimea unei mini-furgonete și nici nu poate cineva din interiorul submarinului să scape fără ajutor extern.
Pasagerii sunt sigilați în interiorul cabinei principale prin șuruburi grele fixate din exterior și trebuie scoase cu ajutorul unui echipaj extern.
„Nu există nicio rezervă, nu există nicio capsulă de salvare”, a spus el. „Este vorba de a ajunge la suprafață sau de a muri”.
În timpul unei scufundări a expediției OceanGate Titanic, în urmă cu două luni, pasagerii au expus condițiile claustrofobice de la bord, cu corpuri strânse unul lângă altul în timp ce coboară în adâncuri.
Experimentatul pilot francez al submersibilului, Paul-Henry Nargeolet, în vârstă de 73 de ani, a descris instalația ca fiind „foarte simplă” și „foarte ușor” de operat.
El a subliniat, de asemenea, că pasagerii se pot alătura și pot acționa ca echipaj la bord datorită naturii simple a comenzilor sale.
Cu toate acestea, în 2019, pilotul făcuse anterior comentarii înfricoșătoare potrivit cărora „ceva rău” s-ar putea întâmpla în timpul unei călătorii.
El a avertizat Irish Examiner: „Dacă te afli la 11 m sau la 11 km adâncime, dacă se întâmplă ceva rău, rezultatul este același”.
„Când te afli în ape foarte adânci, ești mort înainte de a-ți da seama că se întâmplă ceva”.
Ultimul ping a arătat Titanul direct deasupra Titanicului, luni, în jurul orei 15:00, ora Regatului Unit, susțin sursele.
După aceea, nu s-a mai avut niciun contact cu nava. Acest lucru a stârnit temeri că Titan ar putea fi prins în epava Titanicului, la o adâncime prea mare pentru ca salvatorii să aibă acces.