Soft-ul informatic de la CAS pune în pericol viețile bolnavilor dependenți de oxigen

Firma Vitalaire solicită în justiție daune de peste un miliard de lei vechi de la CJAS Iași! Un sistem IT neperformant și total depășit de vremuri, aflat în administrarea Casei Naționale a Asigurărilor de Sănătate, pune în pericol viețile a zeci și sute de ieșeni aflați în suferință cu boli cronice respiratorii, dependenți de oxigen și aflați în tratament la domiciliu. Din cauza unei erori de soft, instituția care se ocupă de decontarea cheltuielilor din sănătate a respins efectuarea plăților serviciilor către societatea care se ocupă de furnizarea și administrarea concentratoarelor de oxigen: SC AIR LIQUIDE  VITALAIRE România SRL. În replică, firma de servicii și logistică medicală a chemat în instanță conducerea CJAS și cere despăgubiri financiare de peste un miliard de lei vechi, plus penalități consistente și cheltuieli de judecată. Șeful CJAS Iași, Radu Țibichi, recunoaște că sistemul ar fi dat erori în momentul în care a fost accesat de reprezentanții Vitalaire, în vederea efectuării unor operațiuni, dar consideră că acțiunea judecătorească ar fi netemeinică și nelegală.

Război în justiție între Casa Județeană a Asigurărilor de Sănătate Iași (CJAS) și cunoscuta societate Air Liquide Vitalaire, care deține monopolul tuturor serviciilor de furnizare și administrare a aparatelor de oxigen necesare bolnavilor înregistrați cu diferite boli ale sistemului respirator (astm bronșic, tbc, bpoc, neoplasm pulmonar, etc). Datorită unui soft IT învechit și total depășit, privind acceptarea de către CAS a efectuării unor  decontări ale serviciilor de furnizare a aparatelor de oxigen la domiciliu asiguraților, instituția statului a refuzat să plătească către Vitalaire, peste un miliard de lei vechi.  Practic, în momentul accesării sistemului, de către responsabilii Vitalaire, aplicația on-line ar fi dat mai multe erori. Ulterior, fără să verifice dacă eroarea informatică este justificată sau nu, conducerea CJAS  a respins toate plățile către furnizorul de oxigen. În opinia directorului-general al SC Air  Liquide Vitalaire România SRL, Ana Maria Mironescu, despăgubirile pentru serviciile prestate și neachitate de CJAS Iași se ridică la 83.000 de lei, la care se adaugă penalități de întârziere de peste 26.000 de lei. Într-o plângere înaintată Judecătoriei Iași, șefa Vitalaire România cere statului și plata tuturor cheltuielilor de judecată pentru nerespectarea contractului de prestări-servicii.

Oxigenoterapia la domiciliu, în pericol

Air Liquide Vitalaire are ca obiect de activitate comercializarea de dispozitive medicale privind administrarea continuă de oxigen (concentratoare K O2) pentru bolnavii cu probleme grave de sănătate și disfuncții ale sistemului respirator. La începutul lui iulie 2014, reprezentanții Vitalaire au semnat și parafat cu CJAS Iași un contract valabil pe o perioadă de un an. Colaborarea a vizat furnizarea aparatelor de oxygen pentru cei aflați în suferință, plus tratament la domiciliu, prin oxigenoterapie.  Potrivit legii, plata acestor servicii medicale către principalul furnizor este reglementată de mai multe acte normative: HG 400/2014, HG 161/2016,  precum și de Ordinul Ministerului Sănătății dar și a Președintelui Casei Naționale a Asigurărilor de Sănătate. Ordinul stipulează clar că asigurații CAS eligibili pentru tratamentul de lungă durată cu oxigen la domiciliu trebuie să obțină de la instituție o decizie de aprobare a închirierii unui dispozitiv medical pentru oxigenoterapie. Decizia de aprobare are o valabilitate limitată, de regulă de 90,91 sau 92 de zile calendaristice și vine însoțită de o anexă cuprinzând  taloane pentru fiecare interval de 30 de zile.  După obținerea deciziei respective de la CAS, pe baza exemplarului original al deciziei de aprobare a închirierii, a taloanelor anexate, și a prescripției medical eliberate de medical curant, asiguratul încheie cu furnizorul Vitalaire – un contract  prin care primește la domiciliu, un dispozitiv medical pentru care ar trebui să plătească o chirie lunară.  Însă, în baza raportului de asigurare cu CAS, chiria lunară pentru acel aparat de oxigen închiriat, este achitată de către Casa de Asigurări de Sănătate.  Pentru decontare, legea prevede că furnizorul trebuie să depună apoi și o factură fiscală reprezentând contravaloarea serviciilor lunare aferente.

CJAS aruncă vina pe sistemul informatic PIAS 

Cu toate că, reprezentanții Vitalaire au depus la CJAS toate documentele necesare (certificatul de garanție, taloanele aferente perioadei lunare încheiate, dovada verificării tehnice și confirmarea primirii dispozitivului medical de către asigurat), instituția  a refuzat să plătească. Motivul principal al acestui refuz a fost acela că valoarea  raportată drept chirie pentru fiecare aparat de oxigen în parte, depășește valoarea maximă a chiriei ce poate fi decontată de casele de asigurări de sănătate, conform normelor în vigoare. În urma acestui refuz, cei de la Vitalaire susțin că în viitor există riscul de a nu-și mai putea onora serviciile către bolnavii aflați în mare suferință. După izbucnirea scandalului, conducerea CJAS a dat vina pe un sistem informatic al instituției denumit PIAS, care nu ar fi validat la timp efectuarea plăților. Altfel spus, la momentul accesării, platforma informatică a CJAS a dat mai multe erori, drept pentru care plata dispozitivelor medicale pentru bolnavi nu a putut fi efectuată în nici un fel. Acest lucru a creat o mare nemulțumire și indignare iar furnizorul a acționat instituția statului în judecată.

Vitalaire: “Noi ne-am făcut treaba, dar am fost tratați în bătaie de joc”

În plîngerea adresată magistraților, reprezentanții Vitalaire susțin că ei și-au făcut treaba la timp dar că PIAS (platforma informatică a CAS) a invalidat toate dispozitivele medicale eliberate asiguraților. “Noi am livrat la timp toate aceste aparate de oxigen, la domiciliul bolnavilor, cu mijloacele noastre de transport și cu salariații noștri. În acest sens, avem note de predare – primire a dispozitivelor medicale. PIAS ne-a dat peste cap întreaga activitate furnizând o eroare informatică.  În lipsa validării de către această soluție IT, instituția ne-a refuzat plata tuturor facturilor reprezentând chiriile lunare pentru aparatele de oxigen eliberate asiguraților săi. Chiar dacă transmiterea în sistemul electronic fusese făcută în  termenul prevăzut de lege și chiar dacă factura și documentele jutificative fuseseră depuse în conformitate cu  prevederile legii. Sub imperiul unor modificări de termene limită, schimbare de la 72 de ore, la 3 zile lucrătoare, platforma PIAS a invalidat în mod nejustificat furnizarea acestor dispozitive șia  refuzat la final să ne plătească contravaloarea serviciilor”, a explicat în acțiune, șefa Vitalaire România.

“E inadmisibil. Un sistem on-line defectuos”

Juriștii furnizorului de echipamente medicale mai arată că cei de la CJAS Iași se fac vinovați de nerespectarea documentului semnat între părți și poartă pe umeri întreaga răspundere contractuală. “Fără a interveni cu minime verificări, CJAS    ne-a refuzat la plată facturile emise în baza contractului de furnizare de dispozitive medicale închiriate către asigurați. Deși au fost efectuate încercări repetate de validare în acel sistem, PIAS a furnizat tot aceleași erori. E inadmisibil.  În lipsa acestei validări, din partea sistemului electronic, CJAS și-a declinat responsabilitatea doar în sarcina acestui program informatic conceput defectuos. Toate facturile ne-au fost refuzate la plată din cauza acestui motiv total nejustificat”,  a conchis avocatul Dragoș Bobu, cel care apără interesele Vitalaire România. Firma de aparatură medicală Air Liquide Vitalaire are deschise mai multe puncte de lucru în țara noastră, cele mai cunoscute fiind în Oradea, Bacău, Cluj, Craiova, Focșani, Tg. Mureș, Ploiești, Timișoara, București și Galați. Administratorul principal al firmei-mamă Vitalaire este francezul Philippe Christian Roger Oge.

CJAS: “Nu au dreptate. Motivele de invalidare sunt clare”

În replică, într-o întâmpinare înaintată Judecătoriei Iași, Radu Gheorghe Țibichi, directorul-general al CJAS solicită respingerea acțiunii Vitalaire, ca fiind netemeinică și nelegală. De asemenea, șeful instituției arată că, anterior, o echipă de control ar fi efectuat mai multe verificări reprezentând serviciile medicale și echipamentele de oxigen acordate pacienților suferinzi de diferite boli grave ale sistemului respirator, control în urma căruia s-ar fi descoperit o serie de deficiențe. “Echipa noastră de control a stabilit că există mai multe motive de invalidare a plăților către Vitalaire. Există documente justificative referitoare la serviciile medicale ce au fost refuzate la plată. La o simplă lectură a obligațiilor ce le revin furnizorilor de dispozitive medicale, astfel cum sunt ele enumerate în cadrul Contractului încheiat între CAS și furnizor, se poate observa clar că nu există nici o clauză exoneratoare care să permită furnizorului să supună spre decontare, ân mod direct, facturi și servicii care nu au fost raportate și în Sistemul Informatic Unic Integrat. Dimpotrivă, chiar și în cazul în care sistemul informatics este off-line și nu poate fi utilizat în timp real, legiuitorul a stipulat obligativitatea utilizării acestei platforme informatice din cadrul asigurărilor sociale de sănătate, tocmai în acest scop fiind acordat și un termen limită de 3 zile lucrătoare de la data expedierii/eliberării dispozitivului medical și fără a se lua în calcul ziua eliberării/expedierii. Motivele de invalidare sunt clare. Cei de la Vitalaire nu au dreptate”, susține, în întâmpinare, juristul CJAS Iași, Adnana Rață. Un nou termen de judecată în acest război juridic a fost stabilit în toamnă, la data de 20 septembrie 2019.

Nicu SAMSON

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here