Șoferii băuți, cel mai aspru sancționați de noul Cod Rutier. Amenzile, micșorate față de proiectul inițial, depășesc media din Uniunea Europeană

Întâlnire de urgenţă la această oră la Ministerul de Interne, unde se discută varianta finală a codului rutier. Ministrul de Interne Radu Stroe împreună cu şefii din Poliţia Rutieră pregătesc forma finală a documentului care va fi trimis mâine spre aprobare Guvernului. După şocul amenizilor uriaşe, şoferii s-ar putea trezi, mâine dimineaţă, cu alte modificări surpriză.

 

Sancţiunile pentru alcool, viteză, circulaţie pe contrasens şi forţarea trecerii la nivel cu calea ferată rămân aceleaşi.

 

În cazul în care un conducător auto depăşeşte limita legală de viteză riscă să rămână fără permisul de conducere pe o perioadă de şase luni. Tot jumătate de an rămâne pieton dacă este surprins la volan sub influenţa băuturilor alcoolice. Un an de zile riscă să-şi piardă permisul, în cazul în care comite accident cu victimă. Un şofer îşi poate pierde permisul pentru doi ani, în cazul în care comite accident cu victimă şi este şi sub influenţa băuturilor alcoolice. Aceste sancţiuni se pot dubla în cazul în care se repetă în interval de trei ani. Şase luni riscă şoferul să rămână fără permis dacă forţează trecerea la nivel cu calea ferată, atunci când bariera este coborâtă. Valoarea maximă a unei amenzi rămâne de 9.600 de lei.

 

Noul Cod Rutier va fi aprobat în şedinţa de miercuri a Guvernului sub formă de Ordonanţă de Urgenţă, ceea ce înseamnă că va intra imediat în aplicare. La nivelul USL a fost pusă problema dacă va fi Ordonanţa de Urgenţă său proiect de lege. Dacă ar fi fost proiect de lege, ar fi trebuit trimis şi dezbătut în Parlament pentru a putea fi pus în aplicare. În urmă cu o săptămână, Ponta i-a cerut ministrului de Interne, Radu Stroe, că la definitivarea noului Cod Rutier, aflat în dezbatere publică, să ţină cont mai ales de numărul prea mare al deceselor în accidente şi amenzilor neplătite, ministrul spunând însă că a „atenuat” din sancţiuni inclusiv după emisiuni TV.

Ulterior, liderul liberal, Crin Antonescu, a declarat că BPN al PNL a luat decizia politică potrivit căreia proiectul ministrului de Interne, în formă nouă, să nu fie introdus pe ordinea de zi a Guvernului în următoarele două săptămâni, acest timp urmând a fi destinat dezbaterilor.

În aceeaşi zi, sancţiunile din noua legislaţie rutieră din proiect au fost micşorate substanţial faţă de proiectul iniţial.

Concentraţia de alcool din aerul expirat în cazul şoferilor, cuantumul amenzilor rutiere, disciplina în trafic, dar nu în ultimul rând educaţia rutieră sunt temele discutate luni de senatorii social-democraţi cu ministrul de Interne, Radu Stroe, cu privire la noul Cod rutier, relatează Agerpres.

Senatorul PSD Florian Popa a ridicat problema concentraţiei de alcool atunci când se face analiza cu etilotestul, precum şi a celor două probe biologice care urmează a fi luate în unităţi sanitare, însoţite de un examen clinic.

„O concentraţie de 0,40 în aerul expirat înseamnă poate o bere sau un antreu şi la urmă un păhărel mic. La cei care nu beau, enzima care metabolizează alcoolul indicat are o concentraţie mult mai mică sau chiar e dispărută, ceea ce face ce nebăutorul să fie mai expus decât cel care bea în permanenţă la o astfel de explorare, care nu mi se pare foarte corectă. Două probe biologice luate într-un spital sau la un institut de medicină legală pot însemna câteva ore, două sau mai mult, după prinderea vinovatului. În această perioadă, ficatul normal are timp să metabolizeze o mare cantitate din alcoolul pe care l-a băut eventual conducătorul auto şi se ajunge iar la un fel de exprimare infidelă a situaţiei reale a consumatorului. Asta se poate aranja cu agentul de circulaţie”, a explicat Florian Popă.

Senatorul a criticat şi cuantumul amenzilor din proiectul de lege privind noul Cod rutier.

„Mi se pare exagerat cuantumul de amenzi. Şi recomand – mai în glumă, mai în serios – un examen psihiatric sau psihologic celor gândesc de o asemenea manieră. 800 de lei amendă la jumătate din cuantumul minim al unei amenzi mai mari pe punctajul pe care l-a dat ministerul este salariul pe o lună al conducătorului auto de la Senat. A-i lua 800 de lei zicând că e amendă mică şi că prin asta se face educaţie înseamnă a-l lipsi de mijloacele de trăi pentru o lună. Nu e o glumă”, a argumentat Florian Popă.

Senatorul social-democrat a precizat că ia în calcul amendarea proiectului Codului rutier, dacă propunerile sale nu vor fi menţionate în textul iniţial.

„Când va ajunge la Senat, voi încerca să lămuresc mai exact care e problema aşa-zisului consum de alcool, că tot ni se spune că în România nu se poate decât cu forţa. Nu cred în treaba asta, se poate să fie nevoie de o forţă, dar de o forţă de un exemplu care să fie egal şi pentru conducători, şi pentru agentul de circulaţie”, a completat Popă.

Senatorul PSD Şerban Nicolae a semnalat conducerii MAI şi Poliţiei Rutiere necesitatea educaţiei în trafic, care, în opinia sa, tine de un principiu elementar atât pentru şoferi, cât şi pentru pietoni.

„Romanul e obişnuit să bea la volan, în ideea că, până aici, doi paşi, nu-l prinde poliţistul, fără să-şi pună problema că urcat băut la volan reprezintă un pericol pentru ceilalţi participanţi la trafic. De asemenea, vorbitul la telefon, lipsa semnalizării, muzică foarte tare – o serie întreagă de elemente care ţin de disciplina în trafic şi care nu sunt privite ca grave. Par mărunţişuri, dar în realitate tot ceea ce pune în pericol siguranţa traficului rutier ar trebui, din punctul meu de vedere, sancţionat în măsura în care poate să ducă la o corijare comportamentală. Eu am propus ca o atenţie deosebită să fie dată modului de instruire de obţinere a permisului şi de sancţionare în trafic pentru cei care comit acte de natură să pună în pericol siguranţa rutieră – aşa numitele fapte mărunte”, a detaliat Nicolae.

Potrivit acestuia, astfel de fapte sunt sancţionate şi în prezent, dar nu sunt gândite unitar, în măsura în care ele trebuie să ducă şi la o dirijare comportamentală.

„Am văzut foarte mulţi conducători auto de transport de persoane care vorbesc la telefon în timpul călătoriei cu autovehiculul respectiv. Şi am spus că tot ceea ce înseamnă transport de persoane ar trebui tratat într-un mod aparte. Cel care transporta persoane are o responsabilitate aparate. De aici apar şi evenimente tragice. (…) Cei care se simt datori să fie zmei în trafic, odată ce au trecut graniţa, devin mieluşei, pentru că acolo nu se pot juca cu poliţistul maghiar, austriac, nu încearcă să rezolve amical cu vreo sumă de bani. Educaţia trebuie dusă la toate nivelurile, inclusiv la partea de instrucţie. Motocicliştii, din păcate, au senzaţia că regulile de circulaţie rutieră nu li se aplică. Trebuie educaţie şi la nivelul lor. Am observat şi biciclişti care se simt în siguranţă când traversează pe zebra, lucru care nu e permis”, a argumentat senatorul social-democrat.

În opinia sa, o atitudine de înăsprire ar duce la o corijare comportamentală mai rapidă.

„Marea problemă în România este numărul mare de accidente cu victime umane, cu urmări foarte grave, cu raniri foarte grave. Şi, din punctul acesta de vedere, degeaba facem noi legislaţie cu amenzi foarte mari, dacă nu reuşim să învăţăm oamenii că nu trebuie să fii şmecher la volan”, a mai spus senatorul Şerban Nicolae.

 

(Sursa: hotnews.ro)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here