Haosul din traficul rutier al Iașului este cauza, iar efectele sunt devastatoare: poluarea care crește incidența bolilor respiratorii și cardiovasculare, anii irosiți, petrecuți în mașină din cauza blocajelor, cheltuielile exorbitante cu combustibilul. Marius Bodea, candidatul USR la Primăria Iași, vine cu un prim set de trei măsuri pe care le va demara în primele 100 de zile de mandat. Toate cele trei proiecte vor fi integral implementate până în 2028, la finalul primului mandat al lui Marius Bodea ca primar al Iașului.
1. Două axe de transport rapid asigurat de tramvaie pe relația nord-sud și est-vest
Candidatul USR la Primăria Iași, Marius Bodea, propune alocarea exclusivă a tramvaielor noi deja contractate, în număr de 32, care au capacitate foarte mare și sunt de ultimă generație, pentru două mari axe care traversează orașul (Copou – Capăt CUG și Zona Industrială – Capăt Dacia). „Concomitent, linia de tramvai va fi urgent prelungită astfel: din Rond Agronomie pe Aleea Sadoveanu până la restaurantul «La Castel», din CUG până în Lunca Cetățuii (în dreptul cartierului de blocuri), din Dacia până la Complexul ERA și din Rond Țuțora (fosta fabrică Coca-Cola) până în Tomești”, a explicat Marius Bodea.
Aceste axe trebuie să devină rutele de traversare rapidă a orașului, printr-o decizie curajoasă, dar extrem de necesară și benefică: de la Rond Agronomie și până la Capăt CUG, axa de transport public trebuie individualizată cu separator din borduri. Costul întregului proiect se ridică la 60 milioane de euro. Se pot accesa fonduri europene.
2. Monorail: legătura rapidă între Aeroport și centrul Iașului
Soluția propusă de Marius Bodea este rapidă, fiabilă și economicoasă: o linie de tip monorail, pe ruta Aeroport – Tg. Cucu, cu stația terminus în zona de lângă Biserica Bărboi, cu o singură stație intermediară, în Moara de Vânt, în zona viitorului Spital Regional de Urgențe. „Un traseu total de aproximativ 5 km, ce va fi parcurs în doar 7-8 minute. Astfel, va fi rezolvată atât legătura Centru – Aeroport (2,5 – 3 milioane de călători anual) cât și legătura Centru – Spitalul Regional de Urgențe care va avea 900 de paturi și la care vor lucra 3.000 de angajați. Monorail înseamnă vagoane mici, precum cele de tramvai, dar care circulă pe o singură șină, de obicei suspendată pe piloni”, a precizat candidatul USR la Primăria Iași.
Un monorail suplu, adaptat dimensiunii Iașului și afluxului de călători, costă circa 25-30 milioane de euro/km. Pentru cei 5 km, cu stații terminus și o stație intermediară, plus un mic depou, echipamente și sistemul de switching care să permită trecerea vagoanelor de pe un sens pe celălalt, estimările sunt pentru costurile maximale de 170 – 200 milioane de euro.
3. Transport public GRATUIT la Iași, pentru un oraș care va începe să respire și să devină tot mai prosper!
Pentru ca transportul public să devină opțiunea numărul 1 a tuturor ieșenilor, pe lângă gratuitate, acesta trebuie să ofere o viteză superioară de deplasare autoturismelor, o frecvență ridicată, să aibă unități de transport moderne, climatizate și ecologice, iar traseele să fie extinse pentru a acoperi întreaga zonă urbană și suburbiile. Modelul este aplicat cu succes în orașul estonian Tallin, unde gratuitatea pe transportul în comun funcționează deja de 9 ani cu succes. De la 35% din populația locală care îl folosea inițial, astăzi a ajuns să fie preferat de 70% din populație, în contextul în care 25.000 de noi rezidenți s-au înregistrat cu domiciliul în Tallin ca urmare a acestei revoluții a transportului în comun.
La Iași, transportul public va fi gratuit în urma implementării unor măsuri concrete:
– Creșterea flotei CTP la 500 de mijloace moderne de transport în comun, într-un program de investiții de 100 de milioane de euro întins pe durata a 4 ani
– Finanțarea de 20 de milioane euro anual suplimentară față de subvențiile actuale poate fi realizată din reforma cheltuielilor inutile din Primăria Iași
– Extinderea liniilor de tramvai actuale:
* în Bucium (pe Bd. Socola, până la fostul Punct de Control),
* Lunca Cetățuii (în dreptul cartierului de blocuri)
* Complex ERA
* Breazu, Aleea Sadoveanu până în dreptul restaurantului La Castel
* prelungirea liniei pe ruta Tomești – Holboca – Dancu
– Introducerea de benzi dedicate autobuzelor în zona centrală și pe bulevardele pe care nu există linii de tramvai
– Digitalizarea completă a transportului public ieșean
– Creșterea taxelor de parcare în zonele centrale și a marilor bulevarde, după punerea la punct a transportului public. Din banii obținuți, de ordinul milioane de euro, va fi finanțat transportul public
– Realizarea de Park&Ride la toate intrările din oraș