Nu există bunăstare în absența viziunii și nici infrastructură urbană mai bună în lipsa marilor investiții. Iașul a rămas repetentul absolut la toate marile capitole, pentru că, din patru în patru ani, domnul Goe Chirica este adus din nou la urne în postura de primar printr-un sistem electoral într-un singur tur care favorizează orice ales în funcție, dar și printr-un absenteism record la alegerile locale la nivelul întregii Românii. Între timp, stăm blocați zilnic ore în șir în mașini, respirăm cel mai poluat aer din țară conform datelor oficiale ale Agenției Europene de Mediu și ne mirăm de ce calitatea vieții se deteriorează în loc să se îmbunătățească.
Un alt plan propus presupune o serie de pași concreți pentru ca transportul public să devină opțiunea numărul 1 a tuturor ieșenilor și, în final, chiar gratuit. Începem cu creșterea flotei Companiei de Transport Public la 500 de mijloace moderne de transport, într-un program de investiții de 100 de milioane de euro întins pe durata a 4 ani. Așa cum am prezentat încă de anul trecut, putem extinde liniile de tramvai actuale (în Bucium pe Bd. Socola, până la fostul Punct de Control, în Lunca Cetățuii până în dreptul cartierului de blocuri, apoi până la Complex ERA, până în Breazu, Aleea Sadoveanu până în dreptul La Castel și vom închide inelul Tomești-Holboca-Dancu). Acolo unde este posibil va fi lărgită strada pentru a crea bandă dedicată cu separator pentru transportul public. De asemenea, vom introduce axele unice de tramvai Nord-Sud și Est-Vest prezentate, de asemenea, în cadrul unui plan pe care îl găsiți pe site. Vom introduce benzi dedicate autobuzelor în zona centrală și pe bulevardele pe care nu există linii de tramvai. Nu în ultimul rând, vom digitaliza complet transportul public ieșean.
Desigur, după ce toți pașii de mai sus vor fi împliniți (pentru că un plan serios de transformare a mobilității în oraș prin transportul public atractiv nu poate fi pus în aplicare sărind etape) va urma și creșterea taxelor de parcare în zonele centrale și a marilor bulevarde. Dar, înainte de taxe mai mari, ieșenii trebuie să prefere de bună voie datorită rapidității și confortului transportul public.
Prin specificul său de oraș amplasat pe mai multe coline, dar și prin actuala configurație a clădirilor deja construite, în interiorul Iașului nu pot fi realizate mari proiecte de lărgiri de bulevarde și nu ai unde construi multe alte străzi decât cele existente. Din acest motiv, pentru a rezolva cu adevărat problema traficului și a poluării generate de acesta avem nevoie de o viziune îndrăzneață și de o echipă la Primăria Iași care să direcționeze în primul rând banii ieșenilor către proiecte care să le facă viața mai bună (iar nu spre îndestularea neamurilor și pilelor din instituție sau organizarea de șușe și concerte în urma cărora descind procurorii), să atragă alții din fonduri europene și guvernamentale.
Rezolvând problema școlilor, care azi sunt în majoritate (cele foarte căutate) în interiorul inelului central și semicentral al orașului, rezolvi pelerinajul zilnic al părinților dinspre zonele de la marginea Iașului (unde locuiesc) înspre centru. Rezolvând problema transportului public și ducându-l la standarde occidentale, oferi o alternativă reală ieșenilor la mașină (care trebuie să rămână alegerea pentru excursii în afara orașului, iar nu pentru deplasarea în Iași).
După atâtea decenii pierdute, avem nevoie la Iași de un nou început, în care oamenii competenți să aducă rezultate concrete în termene rezonabile. Un primar care să treacă din prima zi în care este ales la treabă și să nu-și cheltuie majoritatea timpului pe vizite la Parchet (atunci când nu blochează zile în șir activitatea instituției chiar mascații care vin să ridice documente, funcționari și chiar primarul).
Marius BODEA
Secretar al Comisiei de Transport și Infrastructură a Senatului