Daniela Iosubescu, fostă directoare la Agenția Tudor Vladimirescu a OTP Bank Iași, a simțit pe propria-i piele ce înseamnă să contractezi un credit periculos în franci elvețieni. În perioada în care era șefă de agenție, femeia a împrumutat de la instituția bancară aproximativ 150.000 de franci elvețieni, în condiții avantajoase și cu o dobândă calculată la jumătate de preț față de clienții obișnuiți, pe motiv că lucra la OTP. După zece ani, ieșeanca a părăsit fotoliul de director și s-a angajat la o altă instituție, moment în care conducerea băncii i-a modificat semnificativ toate dobânzile și comisioanele, aceasta ajungînd să plătească o rată lunară de 660 franci elvețieni. Ca urmare a unei plîngeri adresate Protecției Consumatorului, OTP Bank a fost sancționată cu amendă în valoare de 2000 de lei, pentru comportament incorect față de consumatori dar și pentru faptul că ar fi schimbat regulile în timpul jocului. După ce au plătit jumătate din amendă, reprezentanții băncii au contestat sancțiunea în justiție arătând că Iosubescu, în calitate de fostă angajată, cunoștea foarte bine regulamentul OTP și condițiile de creditare.
’’Am fost amendați în mod abuziv și în necunoștință de cauză. Sancțiunea OJPC este ilegală’’, e de părere Cristiana Cazan, director al Direcției Juridice din cadrul OTP Bank.
Război în justiție între comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor – Comisariatul Regional Nord-Est, respectiv OPC Iași, și conducerea OTP Bank România, din cauza unui client- persoană fizică care a contractat un împrumut garantat cu ipotecă, de aproximativ 150.000 de franci elvețieni. Numai că, respectivul consumator nu este unul obișnuit, ci chiar fosta directoare a Agenției Tudor Vladimirescu a OTP, Daniela Iosubescu. În perioada în care aceasta era angajata instituției bancare, respectiv iunie 2008, a contractat un credit de consum pentru nevoi nenominalizate, garantat cu ipotecă pentru persoane fizice, pentru care a pus gaj, alături de soțul său, Cristian Iosubescu, un apartament cu două camere, situat în Iași, pe str. Ion Creangă, dar și două parcele de teren, amplasate în Valea Adîncă și Miroslava. Deoarece era angajată a băncii, potrivit normelor și regulamentului instituției, ex-directoarea de agenție a beneficiat de o serie de avantaje, printre care comisioane și dobânzi lunare mai mici, la aproape jumătate de cele plătite de clienții standard, adică de consumatorii obișnuiți. Practic dacă un client venit din afara instituției bancare trebuia să plătească o dobîndă la împrumut de cca 6,99 la sută, Iosubescu ar fi achitat doar jumătate, adică, 3,42 la sută, beneficiind și de alte avantaje certe la dobînda calculată în funcție de evoluția LIBOR, la care se adăuga și un procent de doar 1 la sută. Conform documentelor aflate la dosarul cauzei, Daniela Iosubescu a accesat împrumutul de peste 148.000 de franci elvețieni pe o perioadă maximă de 360 de luni, respectiv pe 30 de ani, pînă în iunie 2038. Ulterior, după aproximativ zece ani de zile, timp în care rata la credit a fost plătită în mod corect, din motive personale, femeia a renunțat la funcția de director de agenție la OTP, și a plecat să lucreze la o altă entitate. La scurt timp după ce și-a dat demisia, a început calvarul.
Rușinos: OTP a schimbat regulile în timpul jocului
Într-o notă scrisă, conducerea OTP Bank i-a adus la cunoștință Danielei Iosubescu că, potrivit regulamentului băncii, nu mai poate beneficia de avantajele financiare referitoare la reducerea semnificatică a dobânzii pentru împrumutul acordat, și în consecință, are de achitat o rată lunară mult mai mare, aproape dublă. La fel cum plătesc toți clienții obișnuiți care accesează credite și apelează la serviciile instituției bancare. Cu alte cuvinte, OTP Bank i-a anulat toate privilegiile și avantajele fostei directoare de agenție, la final rata lunară de plată pentru împrumutul ce i-a fost acordat fiind calculată la cca 660 de franci elvețieni. Practic, reprezentanții OTP Bank au schimbat regulile în timpul jocului, modificînd în mod semnificativ dobînda sau chiar dublând-o. Totul, în condițiile în care între cele două părți au fost negociate, semnate și parafate anterior toate documentele legale privind derularea creditului pentru o perioadă de 30 de ani. La un moment dat, reprezentanții OTP i-au comunicat lui Iosubescu să achite anticipat întregul credit, la plecarea definitivă din instituție, dacă mai vrea să beneficieze de avantajele unei dobînzi mult diminuate, în caz contrar împrumutul avînd o rată lunară mult mai mare și beneficiind de o formulă de calcul al evoluției LIBOR, mult mai consistent.
Plângere la OJPC și acuzații de practici incorecte
Nemulțumită de practicile incorecte ale conducerii OTP Bank, fosta directoare a Agenției Tudor Vladimirescu, a făcut plîngere la Oficiul pentru Protecția Consumatorului Iași. În reclamația înaintată ANPC-OJPC, Daniela Iosubescu a confirmat faptul că a fost supusă unor șicane și grosolănii atunci cînd a plecat din instituție și și-a pierdut calitatea de salariat al OTP Bank. Mai mult, reprezentanții instituției bancare i-ar fi propus niște modalități de calcul și plăți total dezavantajoase. În urma acestui scandal, cei de la Protecția Consumatorului au efectuat un control în urma căruia au aplicat băncii o amendă în valoare de 2000 de lei, pentru practici incorecte față de clienți, și au obligat instituția să revină la înțelegerea anterioară din contractul de credit încheiat în 2008 cu Iosubescu, document în care este stipulată o rată lunară mult diminuată, și în condițiile inițiale. Mai mult, inspectorii OPC au acuzat banca de o lipsă totală de colaborare și de transparență și au obligat instituția să revină la condițiile de creditare din anul 2008.
Lipsă de comunicare și de transparență
’’OTP a dat dovadă de lipsă de transparență cu privire la modul de compunere ad-hoc al celor două variabile din costul dobânzii. D-na Iosubescu a solicitat o posibilă negocier a dobânzii pentru că rata lunară ajunsese la suma de 660 CHF. Banca a fost sancționată pentru o informare incorectă a modului de calcul al noii formule de dobândă variabilă. Consumatorul a refuzat variantele propuse de bancă pentru că erau dezavantajoase. OTP a fost în culpă deoarece nu a făcut dovada raportării nivelului actual al dobânzii la condițiile standard aplicabile altor consumatori. Modul de calcul al dobânzii și LIBOR a fost făcut fără un fundament legal și clar, fiind de fapt discreționar. S-au încălcat dispozițiile OG 21/1992. La final, s-a hotărât ca instituția bancară să revină la condițiile de creditare inițiale. Creditul va fi remis conform graficului inițial acceptat de ambele părți. OTP a avut un comportament incorect și o relație de neprofesionalism în relația sa cu clientul’’, se menționează într-un răspuns care greșitaparține conducerii OPC Iași, document semnat și parafat de comisarul-șef Cristian Teodor Hâncu.
Reprezentanții băncii nu recunosc că au greșit
Reprezentanții OTP Bank nu recunosc că au greșit și atacă în instanță procesul verbal ce a stat la baza sancțiunii. Într-o plângerea înaintată Judecătoriei Iași, juriștii unității bancare susțin că amenda este ilegală și că inspectorii de la Protecția Consumatorilor au acționat în mod abuziv. De asemenea, conducerea băncii solicită anularea sancțiunii ori, în cel mai fericit caz, modificarea acesteia într-un simplu avertisment. ’’La control au participat doi comisari, respectiv Monica Pintilie și Eduard Untu. Însă, pe procesul-verbal apare doar semnătura unuia dintre ei. Lipsa celei de a doua semnături atrage nulitatea procesului-verbal. Contractul individual de muncă a d-nei Iosubescu a încetat pe 22 aprilie 2019, și nu pe 9 august 2019, așa cum este menționat în actul de control. Instituția bancară a informat-o pe clientă de dobîndă și au avut loc discuții și negocieri însă aceasta a refuzat orice fel de variantă. Noi am respectat toate prevederile contractuale și ne-am comportat corect cu d-na Iosubescu. Ea a fost angajata noastră și, în caliatea sa de șefă de agenție, cunoștea foarte bine produsele bancare și condițiile de creditare. În actul de control, reprezentanții OJPC susțin în mod eronat faptul că instituția noastră ar fi încălcat prevederile art. 9 din OG 21/1992. D-na Iosubescu a beneficiat de condiții favorabile de creditare doar în perioada în care era angajata instituției. Ea a beneficiat de o dobândă preferențială, cu mult mai mică decît a clienților obișnuiți. La finalul încetării raporturilor de muncă, între împrumutat și bancă, condițiile au fost înlocuite, evident, cu cele standard oferite clienților persoane fizice. Așa a fost corect și normal’’, au susținut în acțiunea judecătorească, juriștii de la OTP, Mădălin Stoica și Cristiana Cazan. Președintele OTP Bank România, Fater Gyula, a desemnat-o recent, în calitate de jurist oficial în acest dosar, de la Judecătoria Iași, pe Cristiana Cazan, directoare în cadrul Direcției Juridice a instituției.
Nicu SAMSON