Șefii Companiei de Transport Public Iași SA (CTP SA), firma Primăriei Iași, au trucat procedurile de achiziție pentru a cumpăra la supra-preț, de la o firmă-căpușă, un utilaj de spălare a tramvaielor care nu a fost niciodată folosit @ De un an și jumătate zace în depozitul CTP @ Pentru că valoarea contractului era mare și trebuia organizată licitație, CTP a achiziționat scriptic „pe bucăți” utilajul @ Într-un interval de 9 minute, CTP a organizat trei proceduri distincte de achiziție directă: una pentru perii, una pentru motor și alta pentru axul aceluiași utilaj @ Este ca și cum o instituție publică ar cumpăra o mașină, dar ar încheia un contract pentru caroserie, unul pentru motor și altul pentru toate celelalte dotări, iar prețul final al autoturismului să fie cu aproape 50% mai mare @ CTP a achitat ilegal către CFI Solution SRL prețul integral al utilajului înainte ca acesta să fie livrat, în condițiile în care societatea de transport plătește cu întârziere aproape toți ceilalți furnizori @ Tot cu firma CFI Solution SRL, CTP Iași SA face curățenia în tramvaie și autobuze, care costă aproximativ 2,5 milioane de lei/an @ Efectuarea curățeniei la capetele de linii ar trebui confirmată prin semnătură de către vatmani și șoferi @ Pe unele documente apar însă semnăturile șefilor de servicii din CTP, care se află în birouri și nu pe traseu @ Alte tabele sunt semnate de persoane necunoscute, simple mâzgâlituri fără nume și prenume
Sub pretextul achiziționării unor așa-zise piese de schimb, în luna august a anului 2022, CTP Iași a contractat mai multe produse, care de fapt erau componente ale aceluiași dispozitiv de spălare a tramvaielor. Pentru acest aparat au fost făcute mai multe proceduri de achiziție, deoarece valoarea totală depășea pragul minim de 135.060 lei stabilit la acea dată pentru „achizițiile directe”. Este ca și cum o instituție publică ar cumpăra o mașină, dar ar încheia un contract pentru caroserie, unul pentru motor și altul pentru toate celelalte dotări, pentru ca prețul final să fie cu aproape 50% mai mare față de cel la care ar achiziționa pur și simplu autoturismul.
În cazul de față a fost vorba despre un echipament de spălare format din patru perii și un motor, pentru care CTP a organizat pe 29 august 2022 trei proceduri distincte de achiziții prin intermediul SICAP (portalul electronic de achiziții publice). Toate cele trei contracte au fost atribuite aceleiași firme, CFI Solution SRL, în doar 9 minute, pe 29 august 2022, de la 13:21 până la 13:50.
Astfel, la ora 13:26, CTP a publicat în SICAP o solicitare pentru achiziția produsului „Ax perie 3,5 m (inclusiv perii polietilenă PV)”. La ora 13.46 CFI Solution SRL a răspuns la cerere cu o ofertă de 73.465 lei, fără TVA. Trei minute mai târziu, la 13:49 contractul a fost atribuit.
A doua achiziție, pentru produsul „Flanșă cu ax mare/mic” s-a derulat după aceeași rețetă. La ora 13:21 a CTP a publicat anunțul, la 13:46 a CFI Solution SRL a făcut oferta de preț (22.720 lei, fără TVA), iar la 13:50 a fost încredințat contractul.
În cele din urmă, contractul pentru furnizare „Ansamblul angrenare (echipat cu motor montat și reductori)” – cea de a treia piesă a aceluiași utilaj – a fost atribuit tot către CFI Solution SRL pentru suma de 47.507,84 lei fără TVA în același interval orar: la 13:00, CTP a publicat anunțul, la 13:46, firma a depus oferta, iar la 13:50 a fost încredințat contractul.
CTP a plătit utilajul integral, deși acesta nu fusese livrat
La aproximativ două săptămâni după organizarea procedurilor frauduloase de achiziții publice, Compania de Transport Public a plătit către CFI Solution SRL peste 85.000 de lei, sumă care reprezenta un avans de 50% din valoarea întregului utilaj de spălare a tramvaielor. O lună mai târziu, deși mecanismul nu fusese livrat, compania ieșeană de transport a plătit și restul banilor, diferența de 50% din valoarea contractului. Practic, CFI Solution SRL a primit toți banii și a livrat utilajul abia pe 31 octombrie 2022.
CFI Solution a cumpărat utilajul de la furnizorul Euroclener Service Engineering SRL la o zi după ce CTP a plătit prima factură. Firma ieșeană a cumpărat utilajul cu aproximativ 100.000 de lei și la revândut Companiei de Transport Public Iași cu un adaos de 43%. Practic, dacă procedura de achiziție ar fi fost organizată legal, firma ieșeană de transport ar fi putut cumpăra mult mai ieftin, direct de la furnizor, utilajul de spălare a tramvaielor.
Stația de spălare nu a fost folosită niciodată. De 1 an și 6 luni, zace în depozit
Deși s-au dat peste cap și au încălcat chiar și legea pentru achiziția păguboasă a stației de spălare a tramvaielor, șefii CTP au abandonat utilajul în depozit. Stația nu a fost niciodată montată și folosită. De aproape un an și jumătate, a fost depozitată, sub pretextul că va fi montată într-un nou amplasament în care va funcționa o stație nouă de spălare a mijloacelor de transport în comun. Însă, din toamna lui 2022 și până în prezent, CTP nu a făcut nici un demers, nu are niciun proiect legat de amenajarea unei noi stații de spălare.
Într-un audit realizat de structurile de specialitate al ANAF se remarcă că CTP a plătit în avans pentru un utilaj care zace nefolosit, în condițiile în care nu achită la timp facturile furnizorilor de materiale și servicii cu impact direct asupra principalei activității CTP, anume transportul public în comun.
Afacere de tip căpușă: curățenia în tramvaie și autobuze. Pontaje și semnături „din burtă”
CFI Solution SRL a devenit partenerul tradițional al Companiei de Transport Public sau, altfel spus, căpușa perfectă. De ani de zile, firma CFI Solution SRL a adjudecat contractele pentru „servicii de curățenie și igienizare” în mijloacele de transport în comun. Pentru aceste servicii, în 2021 firma a încheiat cu CTP un contract de peste 2.300.000 lei, iar în 2022 un al doilea de 2.700.000 lei.
Activitatea de „curățenie și igienizare” se desfășoară în depou, dar și la capetele de linie, în așa-zisele „ronduri” în care tramvaiele și autobuzele se opresc vreme de câteva minute, pentru a reveni din nou la traseu. Pentru aceste activități de curățenie prestate la capetele de linii, angajații CFI Solution SRL ar fi trebuit să completeze tabele centralizatoare și să întocmească procese-verbale de recepție, care să ateste prestarea serviciilor de curățenie. Conform contractului, conducătorii auto sau vatmanii de pe tramvaie ar fi trebuit să semneze pentru a confirma că activitatea de curățenie a fost efectuată în mijlocul de transport pe care îl conduc. Însă, documentele consultate de 7IAȘI arată că acestea prezintă doar semnături indescifrabile, fără ca cineva să știe cui aparțin, adică fără a fi menționat numele și prenumele sau funcția celui care a semnat. În privința altor procese-verbale de recepție, anexele centralizatoare sunt semnate de către șefii de secție din CTP, persoane care nu puteau verifica prestarea efectivă a serviciilor de curățenie la capetele de traseu.
Milioane de euro de la CTP pentru căpușa CFI Solution
CFI Solution SRL este partenerul tradițional al CTP Iași SA. Banii curg dinspre societatea de transport public către firma deținută de Florin Cojocaru pentru orice fel de servicii ori produse.
Mai jos, un rezumat al contractelor încheiate de CTP cu CFI Solution SRL prin intermediul platformei electronice de achiziții publice:
2019 – 2.938.608 lei de la CTP pentru servicii de curățenie și igienizare în tramvaiele și autobuzele companiei subordonate primăriei.
2020 – 2.899.787 lei pentru servicii de curățenie și igienizare în tramvaie și autobuze, licitație la care a mai participat și firma Alpin Polaris SRL. Tot, în 2020, cele două părți au încheiat un contract de 94.625 lei (aproape 20.000 euro) pentru servicii de dezinfecție în autobuze și tramvaie, stațiile de călători și la tonetele de bilete ale CTP din municipiul Iași.
2022 – 2.599.725 lei contra unor servicii de curățenie și igienizare la CTP Iași.
2023 – martie – 2.713.782 lei pentru curățenie și igienizare. În luna octombrie a anului trecut, pentru același tip de servicii, firma a încasat 5.196.594 lei de la CTP Iași.
Firma ieșeană a mai încasat fonduri publice și de la alte entități din Iași și din țară. De exemplu, în 2019 a beneficiat de 7.136 lei pentru dezinfectarea spațiilor de la Spitalul Clinic Militar de Urgență ”Dr. Iacob Czihac” Iași, clasificat drept unitate militară. În iunie 2020 a mai beneficiat de 448.662 de la Primăria municipiului Galați pentru igienizarea, dezinfectarea a 43 de toalete publice din orașul de la Dunăre. În ianuarie 2023, CFI Solution SRL a luat 1.311.991 lei de la Administrația Piețelor Agroalimentare Galați pentru servicii de curățenie și igienizare. În mai 2023, Primăria municipiului Galați a plătit 395.044 lei pentru curățenia și dezinfectarea a 52 de toalete publice din oraș. În noiembrie 2023, Administrația Piețelor Agroalimentare Galați a plătit din nou 1.715.855 lei celor de la CFI Solution pentru curățenia și iginizarea spațiilor pe care le gestionează.
Aceeași Administrație a Piețelor de la Galați a plătit în 2023, prin achiziție directă, 117.343 lei la CFI Solution pentru servicii de curățenie în piețe. În 2022, piețele din Galați au fost curățate de CFI Solution contra a 45.583 lei, contract atribuit direct. În 2020, firma a încheiat contracte de câteva mii lei cu Primăria comunei Mironeasa (județul Iași), Salubris SA Iași, dar și cu Centrul Multifuncțional de Servicii Sociale Tineri de la Galați. În 2019, firma a prins două contracte directe cu Spitalul Județean de Urgență Buzău, contra unei sume totale de peste 25.000 lei.
Conform ultimului bilanț contabil, CFI Solution SRL a avut, în 2022, o cifră de afaceri de de 3.171.824 lei, un profit de 234.075 lei și datorii de 1.470.522 lei, la 77 angajați. Florin Cojocaru este unicul administrator și beneficiar în societatea înființată în anul 2013.
Tudor LEAHU