Rețeta unui faliment de succes: Hatinoglu și-a lăsat creditorii cu ochii-n soare. Zeci de firme, băncile și Fiscul fluieră a pagubă

Blocajul de pe piaţa imobiliară face aproape imposibilă recuperarea datoriilor înregistrate de falimentarul grup de firme Gold&Platin. Numai Statul are de recuperate peste 25 de milioane de lei de la societăţile patronate de Yavuz Hatinoglu. Omul de afaceri a dispărut şi nici măcar lichidatorul nu ştie unde se află.

 

În urmă cu aproximativ trei ani, unul dintre cele mai cunoscute grupuri de firme din Iaşi, Gold&Platin, s-a prăbuşit. Mai multe firme din acest grup au intrat în insolvenţă şi apoi în faliment, în urma unor decizii luate de judecătorul sindic. În unul dintre cazuri, falimentul a fost solicitat chiar de reprezentanţii dealerului auto, care au pus căderea financiară pe seama crizei economice de la nivel global. Zecile de creditori ai grupului de societăţi nu şi-au recuperat nici până acum banii.

 

S-a întins mai mult decât plapuma

În 2011 – 2012, toate firmele din cadrul grupului Gold&Platin, dealer al mărcilor Chevrolet şi Opel, au intrat în insolvenţă sau în faliment. În urma au ramas zeci de dosare aflate pe rolul instanţelor deschise de păgubiţi, care au de recuperat sume uriaşe. Astfel, doar către băncile comerciale Gold&Platin are de achitat mai multe milioane de euro.

Societăţile care făceau parte din grupul Gold&Platin SRL, respectiv Gold&Platin Leasing SA, Gold&Platin Automotive SRL, Gold&Platin Autocenter SRL şi Gold&Platin Bucovina SRL au intrat, rând pe rând, în insolvenţă sau în faliment, în urma unor sentinţe.

Principalul dosar de faliment, al Gold&Platin SRL, se află pe rolul Tribunalului Sindic Iaşi. Acolo au fost depuse nu mai puţin de 53 de cereri de către păgubiţi. Statul, bănci comerciale, direcţiile locale de finanţe, regia de apă şi canalizare şi diverse firme vor să recupereze acum milioane de euro. Cel care a construit afacerea, turcul Yavuz Hatinoglu, a dispărut din România. „Nu ştiu nimic despre domnul Hatinoglu. Nu ştiu dacă mai este sau nu în Iaşi ori în România…“, a declarat, pentru 7EST, Dumitru Lazăr, asociat coordonator al LD Expert Grup IPURL, lichidatorul judiciar al Gold&Platin.

 

 Yavuz Hatinoglu era înainte de criză unul dintre cei mai bogaţi ieşeni

Saci de bani de recuperat

Înainte de intrarea grupului de firme în faliment, compania părea să nu aibă probleme, dar, deodată, a fost solicitată iniţierea acestei proceduri, fără ca vreo persoană să poată lămuri creditorii unde s-au pierdut sume imense.

Spre exemplu, numai de la Gold&Platin Leasing SA, firmă ce a intrat în faliment la finele lui 2011, Unicredit Leasing Corporation are de recuperat 388.846 de lei, în vreme ce SC BCR Leasing IFN SA are de luat 175.000 de lei, Banca Millenium SA – 225.898 de euro şi Statul român – puţin peste două milioane de lei, ce reprezintă taxe neplătite.

Alt caz, Gold&Platin Autocenter SRL: BancPost SA are de încasat 8 milioane de lei, BCR – 463.380 de dolari, Banca Transilvania – 418.000 de euro, iar Statul peste 25 milioane de lei.

Totodată, de la Gold&Platin Bucovina SRL, BCR are de luat 152.000 de dolari, Banca Millenium – 670.000 de euro şi Banca Transilvania – 468.500 de lei. De aici, Statul are de recuperat suma de 100.000 de lei.

 

Licitaţii peste licitaţii

Reprezentanţii lichidatorului judiciar afirmă că, până acum, au organizat mai multe licitaţii pentru bunurile mobile şi imobile, dar că s-au recuperat puţini bani. „Nu aş putea să vă spun procentul exact, pentru că nu-l ştiu, dar s-au organizat mai multe licitaţii, atât pentru bunurile mobile, cât şi pentru cele imobile. Următoarele două licitaţii vor fi organizate la finele lunii aprilie, pentru două spaţii ale grupului de firme Gold&Platin, unul la Miroslava şi altul – în Bacău“, a precizat Dumitru Lazăr.

Chiar şi aşa, recuperarea debitului este făcută în ritmul melcului, din cauza procedurilor greoaie şi a faptului că persoanele interesate de achiziţionarea bunurilor aşteaptă scăderea preţurilor.

 

La vânătoare de chilipiruri

Specialiştii susţin că nimeni nu se prezintă la prima licitaţie organizată pentru un bun mobil sau imobil, chiar dacă este interesat de acel bun. Motivul? Pentru ca preţul bunului să scadă la următoarele licitaţii!

În unele situaţii, după repetate încercări de a vinde imobilele, preţul a fost redus şi cu 30%. De exemplu, au fost scoase la vânzare şapte loturi ale Gold&Platin din Iaşi, de pe bulevardul Socola, fiecare dintre spaţii putând fi cumpărat cu câteva sute de mii de euro.

Lichidatorul a mai reuşit să vândă câte ceva dintre bunuri, cum ar fi show-room-ul din Brăila, o staţie de benzină, show-room-ul din Suceava (dar la 60% din preţul de pornire a licitaţiei!), dar şi unele vehicule, precum un Opel Movano, la preţul de 40.060 de lei.

Acum, pentru show-room-ul de 1.478 mp din comuna Miroslava, lichidatorul speră să obţină 9.020.030 de lei, fără TVA. Lichidatorul a primit deja două oferte, una de la un investitor ieşean, iar cealaltă – de la unul turc.

 

Citește și Incredibila poveste a ieşeanului ajuns la puşcărie pentru că nu a vrut să achite 50 de lei pe lună dintr-o amendă penală

 

Şedinţe ale creditorilor

Printre creditori, pe lângă băncile amintite şi Statul român, se mai regăsesc Augsburg International Impex SRL, Euromedia Group SA, CNADNR, Groupama, comuna Miroslava sau ApaVital SA.

Totuşi, potrivit lichidatorului, prioritate la recuperarea datoriilor o au persoanele juridice ce au garanţii imobiliare (adică băncile comerciale) şi Statul român.

Până acum, lichidatorul a organizat nenumărate şedinţe ale Comitetului creditorilor, pentru a conveni asupra licitaţiilor organizate, asupra vânzărilor propriu-zise şi pentru prezentarea raportului de activitate. La una dintre ultimele asemenea şedinţe, creditorii au dezbătut problema recuperării creditului pe care Gold&Platin îl avea asupra debitoarei SC Roua Impex SRL. Însă şi această firmă se află în insolvenţă, astfel că recuperarea datoriei va fi, probabil, una anevoioasă.

 

 Firmele lui Hatinoglu erau pe val, dar s-au prăbuşit acum patru ani

Ce a spus patronul în 2011

Grupul de firme Gold&Platin a intrat în insolvenţă şi în faliment în a doua jumătate a anului 2011. Atunci, reprezentanţii companiei au dat vina pe criza economică. „Solicităm deschiderea procedurii generale de insolvenţă. Până acum ne-am ocupat cu vânzarea autoturismelor şi a vehiculelor comerciale noi, plus de revizii şi reparaţii. Din cauza evoluţiei descrescătoar
e a cifrei de afaceri, pe fondul scăderii cererii, am acumulat datorii şi am constatat că avem insuficiente fonduri băneşti pentru a le acoperi“, a menţionat în cererea adresată instanţei Yavuz Hatinoglu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here