RELU FENECHIU, ÎN MIJLOCUL FURTUNII. A doua firmă retrasă din cursă contestă mega-privatizarea CFR Marfă, dirijată de ministrul Transporturilor. Dar Ponta îl apără

„Procedura de privatizare a CFR Marfă s-a derulat în condiţiile legii”, a declarat, în această după-amiază, premierul Victor Ponta care a mai spus că nu are ce să-i reproşeze ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu.
    

„Procedura de privatizare de la CFR Marfă, evident, coordonată de către ministrul Transporturilor, este o procedură pe care nu doar eu, ci toate structurile guvernamentale am cunoscut-o, ştim, s-a făcut în condiţiile legii, s-a făcut mereu în consultare cu partenerii noştri internaţionali. Eu nu pot să vă critic, domnule Fenechiu, că nu am de ce, că le-aţi explicat de o mie de ori, că inclusiv ştergerea datoriilor era trecută de la început de către consultant în procedura de privatizare, că altfel nu venea nimeni probabil, dacă nu treceam de la început că într-o anumită fază a procedurii o să ştergem datoriile. De fapt, nu le ştergem, le convertim în acţiuni”, a precizat Ponta.

 

Într-un interviu acordat ziarului „Bursa”, ministrul Relu Fenechiu spune că CFR Marfă „este o companie atrăgătoare”, iar acum există investitori „cărora le pare rău că nu au crezut de la început în această privatizare”:

”Reporter: Aţi avut ieri întâlniri cu sindicatele de la CFR Marfă, care sunt nemulţumite, printre altele, de modul în care decurge privatizarea companiei. Ce aţi discutat cu liderii sindicali? 

 Relu Fenechiu: Sigur că există temeri din partea angajaţilor, mai ales că se spun atâtea lucruri cu privire la privatizarea CFR Marfă.

Relu Fenechiu: Am stat de vorbă cu reprezentanţii sindicatelor şi cred că am convenit asupra majorităţii lucrurilor. Am avut sindicatele ca partener de dialog şi am reuşit împreună să găsim soluţii, fapt pentru care le mulţumesc.

Reporter: Mai precis, care au fost problemele puse pe masă şi asupra cărora dintre acestea v-aţi înţeles cu sindicaliştii?
     

Relu Fenechiu: Sunt chestiuni rezolvabile şi chestiuni care nu pot fi rezolvate imediat. Ceea ce este important este că obiectivul nostru comun îl reprezintă relansarea companiilor din domeniul căilor ferate din ţara noastră. De acest lucru depind multe lucruri, inclusiv salariile angajaţilor din domeniu.

Reporter: Salariaţii de la CFR Marfă doresc ca în contractul de privatizare a companiei să fie prins un Acord social, care să-i protejeze în cazul unor disponibilizări colective. Este posibil acest lucru?

 Relu Fenechiu: Ei au acum un astfel de acord, valabil până în 2014. Sigur că vor avea loc discuţii cu noul proprietar al companiei, pentru încheierea unui nou Acord social. Când vorbim de companii private, discuţiile sunt mult mai tranşante, obiectivul lor prioritar fiind obţinerea profitului. Acest lucru înseamnă că, întrucât profitabilitatea este pe primul plan pentru privat, se vor găsi soluţii pentru concediere atunci când va fi cazul.

Reporter: Să înţelegem că acel acord va fi negociat cu noul proprietar după privatizare sau că el va reprezenta una din clauzele contractului de vânzare-cumpărare?

Relu Fenechiu: Clauzele contractului de privatizare sunt negociabile. Aşteptăm ofertele angajante, însoţite de garanţii şi virarea într-un cont ESCROW a sumei de 18 milioane de euro, ce reprezintă 10% din preţul de pornire a licitaţiei.

Reporter: Sindicaliştii solicită stoparea procesului de privatizare şi reluarea acestuia în alte condiţii. Credeţi că mai este posibil acest lucru, având în vedere paşii care au fost făcuţi până în acest moment?

Relu Fenechiu: Ministerul Transporturilor şi Guvernul a întreprins o serie de acţiuni agreate cu Consiliul Concurenţei şi Comisia Europeană care au adus CFR Marfă într-o poziţie de piaţă favorabilă. Dacă nu am finaliza procesul de privatizare, am risca să pierdem aceste facilităţi, întrucât conversia în acţiuni a datoriilor către stat a fost făcută pentru ca societatea să fie privatizată.

Reporter: În acest moment, CFR Marfă mai are vreo datorie?Relu Fenechiu: Doar câteva zeci de milioane de lei, după ce au fost achitate cele 600 de milioane de lei – datoriile companiei către furnizori – şi după ce au fost convertite în acţiuni toate datoriile pe care societatea le avea la stat, în valoare de aproape 2 miliarde lei.
Aşadar, astăzi, CFR Marfă este o companie atrăgătoare şi sunt convins că acum există mai mulţi investitori interesaţi de operatorul nostru feroviar de marfă, cărora le pare rău că nu au crezut de la început în această privatizare.”

 

 

După retragerea din cursa pentru privatizarea CFR Marfă, că Transferoviar Grup a anunţat că „a decis să stopeze demersurile pentru achiziţionarea pachetului majoritar al CFR Marfă şi îşi rezervă dreptul de a contesta procedura de privatizare la instituţiile abilitate”.

 

Totodată, americanii de la OmniTRAX au ieşit şi ei din cursă, în urmă cu două săptămâni, în condiţiile în care nu au depus oferta preliminară şi neangajantă. Compania americană a contestat procesul de privatizare şi a cerut reluarea procedurii, precizând că are nevoie de mai mult timp pentru a efectua un audit profesionist al transportatorului feroviar de marfă.

În aceste condiţii, privatizarea CFR Marfă continuă doar cu Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de omul de afaceri Gruia Stoica.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here