Aeroportul Iași câștigă degeaba procesele cu Blue Air pentru că în realitate nu poate recupera nici o lețcaie de la operatorul aerian @ Scenariul după care au decurs relațiile dintre Aeroportul Iași și Blue Air pare premeditat, scopul urmărit fiind tocmai nerecuperarea datoriilor de 10 milioane de lei în beneficiul companiei aeriene @ Ani de zile, directorul Cătălin Bulgariu nu a întreprins acțiuni concrete împotriva Blue Air pentru recuperarea datoriilor @ La începutul lunii iulie, Blue Air a intrat în procedura de „concordat preventiv”, care are ca principal efect suspendarea tuturor procedurilor de executare @ Practic, Aeroportul nu poate recupera nici un șfanț de la Blue Air, cel puțin vreme de cîteva luni @ Pierderea unor zboruri importante în favoarea aeroporturilor Bacău și Suceava cumulat cu imposibilitatea de recuperare a datoriilor conduce Aeroportul Iași spre faliment
Aeroportul Iași a câștigat un nou proces împotriva companiei aeriene Blue Air. Litigiul a avut ca obiect emiterea unei ordonanțe de plată prin care Blue Air să fie obligată să-și achite datoriile restante față de Aeroport. Judecătorii de la Tribunalul Iași au admis zilele trecute cererea Aeroportului și au dispus obligarea Blue Air la plata sumei de aproximativ 4,3 milioane lei. Este a treia ordonanță de plată obținută în ultimele 30 de zile de Aeroportul Iași împotriva companiei aeriene, datoriile Blue Air față de aerogara ieșeană depășind suma de 10 milioane de lei și având o vechime a facturilor neachitate de aproape un an de zile.
”Admite cererea având ca obiect ordonanţă de plată, aşa cum a fost modificată, formulată de creditoarea RA Aeroportul Iaşi în contradictoriu cu debitoarea Blue Air Aviation SA (fosta Blue Air Airline Management Solution SRL). Ordonă debitoarei să plătească creditoarei în termen de 30 de zile de la comunicarea prezentei ordonanţe suma de 4.193.498,12 lei, reprezentând debit principal, actualizată cu indicele de inflaţie calculat pentru debitul principal de la scadenţa fiecărei facturi şi până la data plăţii şi suma de 115.508,57 lei, reprezentând penalităţi de întârziere, calculate până la 30.09.2019. Obligă debitoarea să plătească creditoarei suma de 200 lei, cu titlu de cheltuieli de judecată. Executorie de drept. Cu drept de a formula cerere în anulare în termen de 10 zile de la comunicare.” se menționează în minuta hotărârii pronunțate pe 22 iulie 2020.
Banii vin cu țârâita timp de trei ani
Managementul defectuos al directorului Cătălin Bulgariu a făcut ca, în ultimii ani, compania aeriană Blue Air să acumuleze nestingherită datorii de ordinul milioanelor de euro către Aeroportul Iași. Coraborat cu pierderea mai multor zboruri în favoarea aeroporturilor din Bacău și Suceava, sumele de bani nerecuperate au adus Aeroportul Iași într-o situație financiară dramatică.
În doar trei ani de zile, Bulgariu a ajuns să aducă Aeroportul Iași în pragul falimentului. Aerogara ieșeană a ajuns pentru prima dată în postura de a apela la credite bancare pentru a putea susține plata salariilor angajaților. În ciuda proceselor câștigate în ultima perioadă, Aeroportul Iași nu va putea să-și recupereze sumele datorate de compania Blue Air imediat. Compania aeriană a intrat în procedura de concordat preventiv la începutul lunii iulie din cauza dificultăților financiare. Deschiderea procedurii de concordat preventiv are ca efect imediat suspendarea tuturor procedurilor de executare silită împotriva companiei, astfel că, în ciuda ordonanțelor de plată emise de instanțele de judecată, Aeroportul Iași nu va putea să-și recupereze milioanele de euro datorate de Blue Air.
Concordatul preventiv este un contract încheiat între debitorul aflat în dificultate financiară și creditori, document omologat de judecătorul-sindic. Prin acest contract Blue Air propune un plan de redresare și de achitare a creanțelor. După comunicarea ofertei de concordat au loc negocieri între creditori și Blue Air pe o perioadă ce nu poate depăși 60 de zile calendaristice. În urma finalizării negocierilor, concordatul preventiv se consideră aprobat dacă sunt întrunite voturile creditorilor care reprezintă cel puțin 75% din valoarea creanțelor acceptate și necontestate. Termenul pentru satisfacerea creanțelor stabilite prin concordat este de 24 de luni de la data omologării acestuia prin hotărâre executorie, cu posibilitatea de prelungire cu 12 luni, deci vorbim de 3 ani în total. În primul an este obligatorie plata a minimum 20% din valoarea creanțelor stabilite prin concordat, această prevedere putând fi considerată ca o compensație pentru posibilitatea prelungirii duratei concordatului cu 1 an. Acest lucru înseamnă că Aeroportul Iași va afla abia la începutul lunii octombrie cum sunt programate plățile și când va intra în posesia banilor datorați de Blue Air.
Rareș Neamțu