@ Inspectorii OPC au descoperit că la restaurantul Mammamia pastele se fierb en-gros și sunt depozitate în frigider, iar apoi, timp de 2-3 zile, sunt servite clienților care le comandă din meniu ca fiind „proaspăt gătite” @ Carnea este gătită, apoi congelată și depozitată până la maxim un an de zile, iar când un client dorește un piept de curcan la grătar se decongelează o porție și i se servește ca fiind proaspăt „fript” @ Restaurantul nu menționează aceste informații în meniu, deși legea îi obligă, dar reprezentanții Mammamia spun că aceste informații ar fi scrise într-un meniu extins pe care clienții îl pot accesa online @ Amenda OPC: 40.000 de lei @ La o lună după primul control, o echipă a OPC a verificat din nou comportamentul celor de la Mamamia în raport cu clienții. În urma verificărilor s-a constatat că Mamamia continuă să vândă produsul piept de curcan la grătar ca fiind o carne proaspăt preparată
Un control al Oficiului pentru Protecția Consumatorului derulat în luna iulie la restaurantul Mamamia a scos la iveală mai multe practici înșelătoare la adresa clienților. Detaliile menționate în procesul-verbal de control oferă informații greu de digerat cu privire la ceea ce ni se servește în realitate în farfurii precum și despre practicile mârlănești prin care proprietarii de restaurante își bat joc și își păcălesc clienții. Inspectorii OPC au descoperit că la restaurantul Mamamia pastele se fierb en-gros și sunt depozitate în frigider, iar apoi, timp de 2-3 zile, sunt servite clienților care le comandă din meniu ca fiind „proaspăt gătite”. În același timp, carnea este gătită, apoi congelată și depozitată până la maxim un an de zile, iar când un client dorește un piept de curcan la grătar se decongelează o porție și i se servește ca fiind proaspăt „fript”. Restaurantul nu menționează aceste informații în meniu, deși legea îi obligă. Reprezentanții Mamamia spun că aceste informații ar fi scrise într-un meniu extins pe care clienții îl pot accesa online. Însă chiar și în acel meniu, explicațiile sunt ambigue, semn că Mamamia ascunde adevărul despre mâncarea pe care o pune în farfurie clienților. Nu este o eroare, ci este un mod de operare. O practică înșelătoare, spune OPC în termeni legali. Din acest motiv le-a dat celor de la Mamamia o amendă de 40.000 de lei. Mamamia contestă amenda și cere de la judecători dreptul de a păcăli în continuare clienții.
Rețetă de succes la Mamamia: Paste second-hand
Pe 17 iulie 2023, inspectorii OPC au efectuat un control la restaurantul Mamamia, operat de societatea Caya Delivery Food SRL, în urma unei reclamații făcută de o clientă a resturantului. Verificările efectuate în bucătăria de la Mamamia au scos la iveală mai multe practici șmecherești prin care proprietarul restaurantului păcălește clienții. La Mamamia, pastele se fierb en-gros și apoi se depozitează în frigider timp de 2-3 zile. Când un client comandă o porție de paste, produsul fiert în urmă cu 2-3 zile este reîncălzit și asamblat cu un sos, probabil și acela făcut de câteva zile, și servite împreună ca fiind proaspăt gătite.
”Într-un frigider din bucătăria unității se aflau depozitate spagheti fierte cu eticheta ‹procesat 11.07.2023 expiră 13.07.2023› și paste penne cu eticheta ‹procesat 12.07.2023, expiră 14.07.2023› în cantitate de 2 kg. Având în vedere că pe ambalajul pastelor este menționat la modul de preparare: ‹când fierbe apa se pun pastele și se amestecă de câteva ori, se strecoară și se servesc cu diverse sosuri›, se constată că produsele paste se consumă imediat după preparare și nicedecum nu în termen de 2 zile de la data fierberii acestora.. Astfel se reține faptul că operatorul practică o acțiune comercială înșelătoare deoarece în prezentarea generală induce în eroare consumatorul.” precizează inspectorii OPC în procesul verbal întocmit.
Carne la grătar congelată și vândută după luni de zile ca fiind proaspătă
În timpul aceluiași control, inspectorii OPC au descoperit o altă înșelătorie practicată de restaurantul Mamamia. În congelatorul restaurantului a fost găsită carne de curcan făcută la grătar și ulterior congelată. Inspectorii au verificat meniul și au constatat că în acesta nu era menționat faptul că pieptul de curcan era preparat termic cu mai mult timp înainte, iar la momentul comenzii era doar decongelat și încălzit. Practic, produsul era prezentat și servit clienților ca și carne proaspăt gătită pe grătar.
”De asemenea, în congelatorul unității cât și în frigider există produsul congelat ‹piept de curcan” – data congelării 23.06.2023, a se consuma de preferință înainte de 23.06.2024›. Produsul este procesat termic, ulterior fiind congelat. În fișa tehnică a produsului este menționat: ‹bucată carne cu aspect uniform, sigilată pe grătar și gătită sous vid, ambalată în pungi vid la 230 g și congelată rapid în tunel de congelare›. În meniul existent în restaurant este menționat produsul piept de curcan la grătar 200 g – 30,90 lei conținând piept de curcan și condimente. Din meniu nu reiese că produsul este preparat termic în data de 23.06.2023 și congelat ulterior, cu termen de expirare 23.06.2024. Consumatorii nu au așteptarea ca un produs precum piept de curcan la grătar să fie procesat, preparat termic și congelat cu un anumit timp înainte, la data comenzii produsul fiind doar încălzit și finalizată prepararea termică. Se reține astfel că operatorul Caya Delivery Food SRL practică o acțiune înșelătoare, consumatorii având așteptarea ca produsul să fie proaspăt preparat.” se menționează în procesul verbal de control.
Mamamia continuă să înșele clienții, OPC îi mângâie pe creștet
Deși prin procesul verbal de sancționare reprezentanților Mamamia li s-a pus în vedere să înceteze cu aceste practici înșelătoare și să informeze corect clienții despre conținutul produselor servite în restaurant, acest lucru nu s-a întâmplat. La o lună după primul control, o echipă a OPC a verificat din nou comportamentul celor de la Mamamia în raport cu clienții. În urma verificărilor s-a constatat că Mamamia continuă să vândă produsul piept de curcan la grătar ca fiind o carne proaspăt preparată, deși acesta este gătit termic și congelat, în restaurant fiind doar decongelat pe loc și încălzit. În mod inexplicabil, deși operatorul economic era recidivist și îi fusese pus în vedere să intre în legalitate, inspectorii OPC l-au sancționat de această dată doar cu avertisment.
„Suntem niște nesimțiți”
Restaurantul Mamamia a fost reclamat la OPC de către o clientă care a fost servit cu un burger crud. Pe 11 iulie 2023, o clientă a comanda pentru fiul ei un burger cu carne de vită. Când i-a fost servit preparatul a constatat că burgerul avea carnea de vită crudă. A semnalat acest lucru ospătarului. A fost chemat managerul de serviciu și, după o discuție contradictorie cu acesta, clienta a cerut nota de plată, menționând că va face reclamație împotriva restaurantului. În acel moment a intervenit directorul de restaurant care i-a cerut chelnerului să nu treacă pe bonul clientei burgerul comandat pentru a nu putea face reclamație la OPC. În nota explicativă dată inspectorilor OPC, directorul de restaurant spune că respectiva clientă nu a dorit o împăcare amiabilă, iar plângerea etse nefondată întrucât burgerul era suculent și nu crud.
„Doamna a spus că vrea să plătească nota și să ne facă plângere pentru că suntem nesimțiți. I-am transmis doamnei că în bucătărie sunt tot oameni (nu roboți) și să se gândească la acest aspect. Personal am încercat să găsesc o soluție favorabilă, dar din păcate aceasta nu a arătat nicio intenție de colaborare. Produsul a fost dus la bucătărie unde a fost verificat de bucătarul șef. Discutăm de un burger și aici percepția fiecărui om este diferită. Bugerul de vită este întotdeauna mai suculent, iar doamna nu a transmis că-l dorește bine făcut. Burgerula fost scos de pe nota de plată, rămânând doar cu celelalte produse comandate. În momentul în care am informat-o acest lucru, s-a supărat foarte tare, motivând faptul că astfel nu va mai putea face reclamație și că suntem nesințiți că am dat carne crudă la copil.” declară directorul Mamamia.
Vor să scape de amendă
Societatea care deține restaurantul Mamamia a contestat cele două procese verbale de sancțiune întocmite de OPC. În plânmgerile adresate instanței, Caya delivery Food SRL cere anularea celor două procese de sancțiune și exonerarea de plata amenzii în valoare de 40.000 de lei aplicată de OPC în luna iulie 2023.
”Vă solicităm să constatați nelegalitatea procesului verbal de contravenție având în vedere următoarele considerente:
- Pe cutia producătorului pastelor nu este menționată interdicția ca pastele să fie consumate imediat după fierbere. Pe site-ul oficial al producătorului este specificat că pastele pot fi fierte înainte și păstrate în frigider între 48 și 72 de ore înainte de a fi gătit preparatul final.
- la nivelul restaurantului există un meniu restrâns care este adus clientului la masă și din care acesta poate comanda produsele dorite, inclusiv paste (pag 19-21) și piept de curcan la grătar (pag 40). la pagina 49 din meniu este indicat un cod QR. scanând codul, consumatorul are acces la meniul extins care are 158 de pagini, iar la pag 22 se regăsește meniul de paste în care este menționat în mod expres la ingrediente ‹paste fierte›, iar la pag 88 din meniule xtins este descrisă rețeta pentru pieptul de curcan la grătar, respectiv ‹piept de curcan gătit sous vide, produs din produs congelat›.” se arată în acțiunea depusă la Judecătoria Iași.
Tupeu de borfași
Frapează tupeul reprezentanților restaurantului Mamamia care marșează în continuare pe această înșelătorie și încearcă să convingă judecătorii că nu este nimic ilegal la mijloc.
Așa cum au explicat și inspectorii OPC în cele două procese verbale cât și în documentele depuse în instanță, înșelătoria constă în faptul că nu au pus la dispoziția clienților informațiile clare și corecte despre produsele servite. În primul rând, toate aceste informații trebuie să se regăsească în meniul pus la dispoziția clienților, nu în cele virtuale de pe site sau aplicațiile restaurantului. În al doilea rând, chiar dacă ar fi valabilă susținerea cu meniul extins pe care consumatorul trebuie să îl caute online, ambiguitatea din descrierea ingredientelor induce în eroare. Când comanzi o porție de paste este evident că ele sunt fierte. Însă te aștepți ca acestea să fie fierte atunci, pe loc, pentru că te afli într-un restaurant. Dacă în meniu ar fi fost menționat că aceste paste au fost fierte cu 48 de ore în urmă și apoi asamblate cu sosul aferent, clientul ar fi în cunoștință de cauză atunci când plasa comanda. Însă în cazul de față, el este păcălit. I se servește o mâncare gătită cu 2-3 zile în urmă. La fel și în cazul pieptului de curcan la grătar. Înșelătoria este că Mamamia nu specifică în mod clar că produsul a fost gătit în urmă cu câteva luni și apoi congelat, iar la data comenzii este doar decongelat rapid și încălzit. Minciuna prin omisiune comisă de Mamamia este intenționată. Menționarea acestor informații importante ar duce în mod sigur la scăderea comenzilor și a numărului de clienți. Și implicit a profitului!
Rareș Neamțu