Proiect de schimbare radicală a transportului în comun din Iași. Șefii administrației locale sunt sceptici, însă admit că planul reprezintă o viziune nouă în domeniu

O echipă de profesori şi masteranzi de la Facultatea de Mecanică din Iaşi a elaborat un proiect prin care vizează eficientizarea transportului în comun din Capitala Moldovei.

 

Studiul, primul de acest gen realizat în ultimii ani la Iași, a fost coordonat de profesorul Radu Gaiginschi, de la Catedra de Motoare şi Autovehicule Rutiere a Facultăţii de Mecanică din cadrul Universităţii „Gheorghe Asachi” (UTI) şi a fost comandat de Primărie, arată Adevărul.

Experţii de la UTI au avut ca sarcină realizarea unui proiect pentru eficientizarea transportului în comun din Iaşi în condiţiile creşterii numărului de maşini la mia de locuitori şi a pericolului sufocării traficului la orele de vârf.

Practic, ideea specialiştilor de la Facultatea de Mecanică prevede scurtarea distanţei traseelor de autobuz şi de tramvai şi creşterea numărului de trasee. Parcurgerea unor distanţe lungi ar presupune schimbarea mijlocului de transport. Experţii de la UTI spun, însă, că, la final, timpul de parcurgere al traseului va fi mai scurt, iar mijloacele de transport vor sosi în staţii cu frecvenţă ridicată.

Regia Autonomă de Transport Public (RATP) Iaşi operează în acest moment pe şapte trasee de autobuz. Conform calculelor din studiu, autobuzele au o viteză medie de deplasare de doar 16,3 km/h. Un autobuz parcurge în medie zilnic 230,6 de kilometri, din care 137 de kilometri se suprapun cu alte trasee.

Conform noului plan, ar urma să existe zece trasee de autobuz. Fiecare autobuz ar parcurge doar 121,8 kilometri, iar traseele comune s-ar reduce la 31,65 kilometri. În plus, viteza medie de deplasare ar creşte cu 27%, până la 20,8 km/h, explică Adevărul.

 

Noile trasee ar urma să fie numerotate de la 71 la 80:

– Traseul 71 (Copou): Podu Roş, Tudor Vladimirescu, Bucşinescu, Elena Doamna, Târgu Cucu, Independenţei, Copou, Stadion şi retur Târgu Cucu, Hotel Europa, Moldova Mall, Sala Sportului şi Podu Roş.

– Traseul 72 (Tătăraşi): Târgu Cucu, Ateneu, Tătăraşi Nord, Dr. Savini, Flora, Tătăraşi Sud şi retur Flora, Dr. Savini, Spitalul Sfânta Maria, Bucşinescu, Elena Doamna şi Târgu Cucu.

– Traseul 73 (Tătăraşi-Metalurgie): rond Podu Roş, Tipografie, Elena Doamna, Bucşinescu, Spitalul Sfânta Maria, Dr. Savini, Flora, Tătăraşi Sud, pod Metalurgiei, bulevardul Tudor Vladimirescu, rond Podu Roş – Facultatea de Construcţii.

– Traseul 74 (zona industrială): Podu Roş, Ţesătura, Casa Sindicatelor, Frigorifer, Moldomobila, Baza 3, Tehnoton, rond Ţuţora şi retur Tehnoton, pe pod Metalurgiei, Tudor Vladimirescu, rond Podu Roş, Tipografie, Moldova Mall, Sala Sporturilor.

– Traseul 75 (Carrefour Felicia): Moldova Mall, Sala Sporturilor, Podu Roş, Ţesătura, Baza 3, Moldomobla, Frigorifer, cămine CUG, liceul CUG, blocuri Cetăţuia, Selgros, Tudor Neculai, pod Nicolina, Podu Roş, Tipografie.

– Traseul 76 (Bucium): Moldova Mall, Sala Sporturilor, Podu Roş, Casa Sindicatelor, pod Socola, han Trei Sarmale, capăt Bucium şi întoarcere pe la Casa Sindicatelor, Podu Roş şi Tipografie.

– Traseul 77 (Nicolina-ACB): Podu Roş-Poşta, pod Nicolina, Cug I, rond CUG II şi retur Biserica Înălţarea Domnului, CUG I, Clopotari, Frumoasa, Bariera Nicolina, Gara Nicolina, Spitalul de Recuperare, Mircea cel Bătrân, Zimbru, rond Dacia, Piaţa Dacia, Zimbru, Minerva, Podul de Piatră, pod Cantemir, Podu Roş-Poşta.

– Traseul 78 (Păcurari): Moldova Mall, Sala Sporturilor, Podu Roş-Biserica Lipovenească, Podul de Piatră, subpasaj ACB, Gară, Billa, Bariera Ţigarete, Moara 1 Mai, rond Canta, Păcurari, Peco OMV, Cimitir Evreiesc, Petru Poni, Parc Octav Băncilă, Billa, Voinţa, Gara, Podul de Piatră, Pod Cantemir, Podu Roş.

– Traseul 79 (Centru-Păcurari): Elena Doamna, Târgu Cucu, bulevardul Ştefan cel Mare, Piaţa Unirii -CEC, Fundaţie, blocuri Păcurari, Petru Poni, Moara 1 Mai, rond Păcurari, rond Canta şi întoarcere prin Moara 1 Mai, Bariera Ţigarete, Billa, Gară, Piaţa Unirii-Victoria, Târgu Cucu, Moldova Mall, Sala Sporturilor, Tipografie.

– Traseul 80 (ACB2): Podu Roş-Biserica Lipovenească, Podul de Piatră, rond Piaţa ACB, piaţa ACB, Minerva, Zimbru, Bicaz, Columnei, rond Dacia, Podul de Piatră, gara Internaţională, pod Cantemir, Podu Roş.

 

Şi în privinţa traseelor de tramvai, numărul acestora ar urma să crească de la 9 la 11 şi ar urma să fie numerotate de la 101 la 111:

101: Copou -Târgu Cucu

102: Târgu Cucu – Podu Roş – Baza 3

103: Târgu Cucu – Tudor – Baza 3

104: Târgu Cucu – Tătăraşi – rond Dancu

105: Târgu Cucu – Tătăraşi – Baza 3

106: Târgu Cucu – Gară – Canta

107: Târgu Cucu – Gară – rond Dacia

108: rond Canta – Baza 3 – rond Ţuţora

110: rond Dacia – Podul de Piatră – Baza 3 – rond Ţuţora

111: Târgu Cucu – Podu Roş – rond CUG II.

 

Oficialii Primăriei Iaşi s-au arătat destul de sceptici faţă de studiu, au spus că-l vor lua în considerare dar că, în cazul în care va fi aplicat, ar urma să sufere schimbări substanţiale. Principala problemă este transportul subvenţionat, o constantă în politica de asistenţă socială practicată de şefii PSD ai Primăriei Iaşi.

„Nu cred că va fi implementat în totalitate, dar este o bază de analiză ştiinţifică pe un document de lucru care trebuie analizat. Abordarea lor este şi tehnică şi comercială. Nu toate trasele sunt comerciale. Sunt multe trasee care aduc pierderi pentru că numărul şi resursele consumate pentru transportul în diverse puncte nu acoperă costurile operării acelei distanţe. Premisa de la care plecăm noi este că niciodată transportul public nu va fi o activitate în totalitate comercială. El trebuie să acopere o subvenţie şi să-şi adapteze tot planul de management astfel încât să nu iasă în pierdere la sfârşitul anului“, a declarat, pentru Ziarul de Iaşi, viceprimarul Mihai Chirica.

 

(Sursa: adevarul.ro)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here