Federația Națională PRO AGRO reprezentativă pe sectorul agricultură și industria alimentară, la solicitările insistente ale membrilor săi solicită instituțiilor abilitate ale statului să verifice cu fermitate respectarea prevederilor legii 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare modificată și completată de legea 150/2016 și să asigure un echilibru pentru consumator și producător în relația cu lanțurile de magazine care au individual o poziție puternică la negocieri, iar împreună, prin înțelegeri tacite și practici similare o poziție dominantă, care distorsionează mediul concurențial, cu efecte negative asupra consumatorului.
Scăderea TVA începând din iunie 2015, la 9% și a prețului la poarta fermelor cu 15-40% datorită crizelor apărute în piață din cauza eliminării cotelor de lapte, embargoului rusesc, Bluetongue, nu se regăsesc aproape deloc în prețul pe care consumatorul îl achită. Conform regulilor de piață înțelegem că reducerea TVA la alimente la 9%, scăderea prețului la poarta fermei, discount-ul mare acordat de furnizori (producători/procesatori) duce la un preț mic al produsului, în favoarea consumatorilor și implicit creșterea consumului în favoarea furnizorilor, dar aceste lucruri se întâmplă într-o proporție insignifiantă, cum se poate observa din datele I.N.S., probabil, datorită politicilor aplicate de retail.
Deși Consiliul Concurenței precizează că taxele impuse de retail pentru deschiderea de noi magazine și taxele notariale nu au legătură cu vânzarea directă și nu pot fi percepute ca taxe, acesta nu face nimic pentru a verifica câți producători au fost nevoiți să achite aceste taxe, cuantumul lor și nu a luat măsurile legale care se impun în acest sens.
Ceea ce relevă Parlamentul European,în „Raportul referitor la practicile comerciale neloiale în cadrul lanţului de aprovizionare cu produse alimentare”, Comisia pentru piaţa internă şi protecţia consumatorilor, din data de 4.05.2016, ca practici comerciale neloiale, se suprapune perfect cu multe din practicile întâlnite în relaţia producător – comerciant din România;
Motivat de faptele prezentate anterior, inclusiv cele transmise oficial Guvernului României facem apel la Domnul Premier, Dacian CIOLOȘ, să dispună înfiinţarea de urgenţă a unei autorităţi naționale de reglementare, independentă pentru sectorul alimentar, direct în subordinea Guvernului, care să creeze condițiile creșterii eficienței pieței, care să permită consumatorilor să beneficieze de o gamă de produse de calitate la prețuri competitive, asigurînd totodată că producătorii primari sunt stimulați să investească și să inoveze fără să fie forțați să iasă de pe piață prin practici comerciale neloiale și să verifice aplicarea legii, precum în Marea Britanie, Portugalia, Franţa, Spania, Cehia după cum recomandă Raportul Parlamentului European la punctul 28., mai mult decât atât, se consideră că înfiinţarea acestei autorităţi naţionale de reglementare, independentă pentru sectorul alimentar este bine venită, conform recomandărilor din Raport la punctul 29. În Marea Britanie are denumirea Groceries Code Adjudicator (Consiliu responsabil de reglementarea relației între supermarketuri și furnizori), iar mai multe informații se pot găsi la:https://www.gov.uk/government/organisations/groceries-code-adjudicator.
Autoritatea ar putea fi numită ,,CONSILIUL PENTRU PIAȚĂ INTERNĂ AGROALIMENTARĂ ȘI PROTECȚIA CONSUMATORILOR’’.
Federația Națională PRO AGRO se implică activ în aceste demersuri și încurajează producătorii și procesatorii (furnizorii) care întâmpină practici comerciale neloiale în cadrul lanţului de aprovizionare cu produse alimentare, similare celor prevăzute în Raportul Parlamentului European, din data de 04.05.2016, ca practici comerciale neloiale, să le comunice la federație, sub rezerva anonimatului, la adresa secretariat@cnproagro.ro pentru a fi centralizate și susține în fața autorităților competente.