Primăria Iași a ieșit să anunțe că dorește să implementeze parțial soluția pe care am propus-o public în anul 2021, „Planul Bodea – Axe de traversare rapidă a Iașului“, cu extinderea liniilor de tramvai către Tomești, precum și către Valea Lupului. Las la o parte faptul că le-a luat doi ani de zile să citească propunerea mea, bine fundamentată, doar că mă tem că va rămâne tot la nivel de planșe, așa cum e obiceiul Casei Penale de la Palatul Roznovanu.
Nu mă deranjează nicicum că îmi copie proiectele propuse, asta arată că le fac bine, alături de echipele cu care lucrez și, mai ales, specialiștii cu care mă consult. Din punctul meu de vedere, aș vrea să le fi implementat deja PE TOATE! Totuși, aproape că pot pune pariu că anunțarea lor reprezintă doar praf în ochi și nu vor ajunge, cu actuala administrație, să devină și realitate. De accea, e mai bine ca originalul să conducă Primăria Iași, și nu niște copii obosite anchetate de DNA.
Reamintesc, pe scurt, principalele elemente ale Planului prezentat în 2021. În acest moment, avem un oraș blocat la toate ieșirile tocmai din cauza lipsei unei alternative reale la transportul cu mașinile personale! Transportul public eficient este oriunde în lume soluția degrevării traficului auto, de aceea Propun alocarea exclusivă a tramvaielor noi deja contractate, care au o capacitate foarte mare și sunt de ultimă generație, pentru 2 mari axe care traversează orașul (Copou-Capăt CUG și Zona Industrială-Capăt Dacia). Aceste axe trebuie să devină rutele de traversare rapidă a orașului, printr-o decizie curajoasă, dar extrem de necesară și benefică: de la Rond Agronomie și până la Capăt CUG, axa de transport public trebuie individualizată cu separator din borduri. Același lucru trebuie să se întâmple pe axa Capăt Dacia-Tehnoton. Cu separator de borduri!
Dacia-Alexandru și Nicolina-CUG sunt cele mai populate cartiere ale Iașului, conform datelor demografice. Flota de tramvaie noi și moderne, de capacitate mare, trebuie alocată celor două mari axe care traversează orașul pentru a acoperi cererea cea mai mare, conectând universitățile, zonele comerciale și cele de producție de cele mai aglomerate zone rezidențiale.
O simulare simplă arată că pe cele două axe trebuie să avem de-a lungul unei zile, cu mici reglaje între orele de vârf și restul timpului, circa 40 de unități moderne, de 30 m lungime fiecare. 20 de tramvaie pe fiecare axă, câte 10 pe fiecare sens de mers, la distanță de 1-1,5 km între ele, astfel încât să asigurăm o frecvență în orice stație de 5-7 minute. La orele de vârf, frecvența poate fi reglată la 3-4 minute.
Fiecare tramvai poate transporta, de-a lungul a 15 stații, circa 300-350 de călători (incluzându-i și pe cei care urcă pe traseu). Cu 10 unități pe sens, avem 3.500 de călători pe oră de la CUG în Copou și invers, 3.500 de călători/oră de la Rond Agronomie la Capăt CUG. Sunt 7.000 de călători/oră pe Axa Nord-Sud și alți 7.000 pe Axa Est-Vest. 14.000 de ieșeni în total. Într-o singură zi, cele 40 de unități pot trans- porta până la 170.000 de călători. Sunt cifre reale care pot degreva semnificativ traficul auto pe cele două mari axe ale orașului. În 2-3 ani putem scăpa de blocajele infernale din Nicolina-CUG sau din Podu Roș, Baza 3, ieșirea spre Tomești.
Liniile de tramvai prelungite în regim de urgență!
Avem trafic extrem de aglomerat la ieșirea din Păcurari spre ERA! O joncțiune Dacia–Canta și apoi extindere cel puțin până la Complexul ERA sau chiar până la Antibiotice (chiar până la rond Uricani – printr-un nod intermodal. În acel loc există suficient teren disponibil. Poți să oprești traficul din județ și din afara județului în nodul intermodal. Acolo rămân parcate autobuzele, autocarele, mașinile). Cu joncțiune Canta, Dacia – și mai departe – ajungi spre centru trecând pe la Gară. Spre Era, Uricani, linia nouă poate fi realizată în afara carosabilului, cu terasament.
Apoi trebuie vizată extinderea până la Tomești. Există blocaje infernale între Tepro și Tomești, zeci de minute pierdute în trafic! Există deja un proiect de trecere la 4 benzi spre Tomești. De altfel, tramvai până la Tomești este cerut chiar de edilul acestei comune!
Pe cealaltă axă, Nord-Sud: avem coloane nesfârșite între Rond Vechi CUG și Lunca Cetățuii. Șoseaua CUG-Lunca Cetățuii este în proiect de lățire la 4 benzi. Linia de tramvai trebuie prelungită concomitent până la blocurile din Ciurea! La fel, pe prima banda. În capătul celălalt al axei, Aleea Sadoveanu, în proiectul inițial erau prevăzute 4 benzi. Soluțiile tehnice există, linia de tramvai poate fi prelungită și aici până în zona blocurilor nou-construite. Liniile de tramvai pe aceste sectoare trebuie puse pe banda 1, lângă trotuare, fără peroane pe ax care să presupună traversări ale călătorilor.
Sumele necesare nu sunt împovărătoare. Cu un cost maxim de 2 milioane de euro/km, incluzând calea de rulare, covor asfaltic, trotuare și stâlpi, putem face cele trei extinderi ale rețelei de tramvaie în Lunca Cetățuii și Aleea Sadoveanu cu cel mult 60 milioane de euro.
Poți urca în tramvai în Lunca Cetățuii la 7.20 dimineața și la 7.50 să cobori în Copou la Universitate. Circulând cu 40 km/h pe o cale de rulare separată de restul carosabilului! Putem uni Complexul ERA de Podu Roș, astfel încât să faci 30 de minute dintr-un capăt în celălalt.
Pe https://mariusbodea.ro/ găsiți, pe larg, toate soluțiile propuse de mine, pe cele mai importante probleme ale Iașului.