Povestea adolescentelor care au urcat judeţul Iași pe primul loc în topul naţional al notelor de 10 la Bacalaureat

De la stânga la dreapta:Cosmina-Maria Crăiniceanu, Cristina Maria Florea, şi Raluca Lazanu

De la stânga la dreapta:Cosmina-Maria Crăiniceanu, Cristina Maria Florea, şi Raluca Lazanu

 

 

Judeţul Iaşi s-a detaşat în 2014 în fruntea clasamentului naţional al „zeciştilor“ de la Bacalaureat 2014. 14 elevi au reuşit să obţină nota maximă la examenul de maturitate, dintre cei 104 în toată ţara, iar procentul de promovabilitate la nivelul judeţului este de 73,65%, comparativ cu 67,51% în 2013, scrie Adevărul.

Oficialii învăţământului ieşean spun că au analizat cu atenţie cauzele semi-eşecului de la Bac-ul din 2013 şi că au remediat deficienţele constatate.

 

„În primul rând, am luat foarte în serios simulările, le-am organizat constant şi cu multă seriozitate. Apoi, am păstrat legătura în permanenţă cu părinţii, am sesizat eventualele probleme imediat ce au apărut, am monitorizat cu atenţie absenţele. Pe de altă parte, am reuşit să reglăm şi problema elevilor slab pregătiţi pentru examenul de Bacalaureat. S-a discutat cu ei, iar mulţi au luat, cu maturitate, decizia de a nu se prezenta la un examen pe care nu-l pot absolvi. Au ales să primească certificatul de pregătire de specialitate, care este recunoscut în toată Uniunea Europeană şi le oferă posibilitate de angajare“, a precizat pentru Adevărul, Camelia Gavrilă, şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi.

 

4.785 de elevi s-au prezentat la Bacalaureat 2014 în Iaşi, cu aproape 1.000 mai puţin decât anul trecut.

Performerii Bac-ului la Iaşi sunt elevii Colegiul Naţional, care au dat 7 dintre cei 14 elevi de 10 şi au reuşit un procent de promovabilitate de 100%.

 

Directoarea Colegiului Naţional din Iaşi, Cristina Vâlcu, crede că rezultatele deosebite ţin în mare măsură de seriozitatea elevilor: „O fost o generaţie de elevi foarte buni. Majoritatea sunt olimpici. Copiii au fost foarte atenţi la examene şi au tratat cu seriozitate pregătirea”.

 

Andreea Dima, şefă de promoţie la Colegiul Naţional Iaşi, este una dintre performerele Bacalaureatului 2014 la Iaşi.

Iată ce a declarat Andreea pentru Adevărul: „Mă numesc Andreea Dima şi am absolvit Colegiului National Iaşi în calitate de şefă de promoţie. Sunt onorată să fiu un reprezentat al acestei instituţii de învăţământ care a oferit în acest an jumătate din notele de 10 la bacalaureat din judeţul Iaşi. Consider că acest rezultat se datoreaza atât perseverenţei elevilor, cat şi îndrumării cadrelor didactice ale liceului care au menţinut pe parcursul anilor de liceu un nivel cât mai ridicat al calităţii educaţiei primite de noi. Bacalaureatul reprezintă un examen complex, întrucât verifică noţiuni acumulate pe parcursul a patru ani de studiu, astfel încât pregătirea temeinică presupune o învăţare constantă. Secretul succesului este dozarea efortului: este mult mai uşor să înveţi constant şi ulterior doar să recapitulezi decât să parcurgi din nou cei patru ani de liceu. În acelaşi timp, este foarte importantă pregatirea psihică: efortul intelectual începe încă din decembrie, cu prima simulare; în faţa tezei de examen trebuie să fii cât mai odihnit. In special în acest an, dificultatea subiectelor de bacalaureat a constat mai mult în probleme de atenţie, mai ales la subiectele de matematică şi de fizică. În calitate de absolvent al profilului matematică-informatică, sunt pasionată de aceste două domenii cât şi de economie, astfel încât îmi doresc ca în următoarele săptămâni să particip la concursul de admitere al Academiei de Ştiinte Economice Bucureşti, facultatatea de Cibernetică, Statistică şi Informatică Economică. îmi doresc ca in viitor să lucrez ca dezvoltator aplicaţii pentru instituţiile din domeniul economic”.

 

O altă „zecistă” dată de Colegiul Naţional Iaşi Maria-Teodora Codreanu, o tânără ambiţioasă, care-şi propune să profeseze în justiţie.

„Bacalaureatul, în viziunea mea, este un examen care cere o pregătire deosebită, nu atât din punct de vedere al cunoştinţelor acumulate, cât la nivel psihic. Persoanele emoţionale pot pierde uşor conturul cerinţelor atunci când se confruntă cu foaia de examen, mai ales în cazul în care subiectul ridică probleme. Per ansamblu, bacalaureatul din acest an a fost de o complexitate medie. În particular, tema subiectului II, proba lb. română, atât la mate-info, cât şi la filologie, elimina din start o pluralitate de exemple literare care ar fi putut fi utilizate. Matematica asociată profilului mate-info, a fost, cred eu, o mare problemă de atenţie, nicidecum o probă la care se poate valorifica experienţa anterioară, miile de exerciţii rezolvate în lunile precedente. Cât despre proba la alegere, pot afirma cu tărie că a reuşit cu succes să dezmorţească minţile aflate în letargie, prin complexitate şi capacitate de relaţionare şi aplicare a cunoştinţelor. Ieşind din sfera examenului, mă pot descrie ca iubitoare a artelor frumoase, arta versurilor împletită cu arta muzicii. Literatura universală rămâne o condiţie esenţială a vieţii mele, însă spiritul matematic insuflat de profesorii de la Colegiul Naţional şi, mai ales, de părinţii mei, m-au determinat să iubesc logica, raţionamentele inedite şi problemele criptate. Este unul din motivele pentru care, pe lista facultăţilor preferate, se înscrie ca ocupantă a primei poziţii Facultatea de Drept din Iaşi. Ambiţia de care vorbeam adineaori există, bineînţeles, şi în această decizie: peste 4 ani, intenţionez să urmez cursurile Institutului Naţional al Magistraturii din Bucureşti, fără să uit totuşi coridoarele lungi, înalte, aparţinând altor vremuri, străbătute de elevi şi profesori de seamă, ale Colegiului Naţional”.

 

Cristina Maria Florea face parte şi ea din lista elevilor de nota 10 de la Colegiul Naţional.

Adolescenta a muncit pe brânci spre finalul liceului şi-şi propune, la fel ca şi colegele ei de mai sus să-şi continue studiile în ţară. A ales una dintre cele mai dificile facultăţi din România, în momentul de faţă, Medicina – acolo unde media de la Bacalaureat contează doar în proporţie de 25%.

În momentul în care eşti înconjurat de colegi foarte buni, este imposibil să fii altfel. Eu am muncit foarte mult în ultimele luni. Pot spune că am fost o elevă mediocră în toţi anii de liceu, am avut cam 9,50 media în fiecare an de studiu, dar m-am mobilizat foarte tare acum“, a declarat, pentru Adevărul, Cristina Florea una dintre cele 7 „zeciste“ de la Colegiul Naţional, care a ales să continue studiile la Universitatea de Medicină din Iaşi, unde media de la Bac contează doar 25%, în timp ce 75% reprezintă rezultatul de la testul grilă. Parţial, decizia de a nu pleca din ţară ţine şi de motive de natură financiară.

 

Nicoleta Dumitrescu, o altă zecistă de la Bacalaureat 2014 provenită de la Colegiul Naţional spune că secretul succesului stă în munca asiduă:

„Consider ca secretul succesului la examenul de Bacalaureat inregistrat de elevii Colegiul National Iasi se regaseste, in primul rand, in eforturile colectivului de profesori de exceptie, dar si in dorinta de afirmare a elevilor acestei unitati de invatamant de renume. Personal, am obtinut note maxime la examul de Bacalaureat deoarece am invatat constant, in toti cei patru ani de liceu. Am rezolvat cerintele impuse de activitatea zilnica scolara, dar, in acelasi timp, am aprofundat suplimentar informatiile dobandite. Pe de alta parte, am fost ajutata in demersurile mele de doamna diriginta, profesor de limba si literatura romana, Lavinia Giugula, care m-a incurajat mereu, de doamna profesor de biologie Mihaela Tudose, care mi-a indrumat pasii spre medicina, cat si de domnul profesor de matematica Cristian Lazăr. Nivelul de dificultate al celor trei probe de examen pe care le-am sustinut ( Limba si literatura romana, Matematica si Anatomia si fiziologia umana ) a fost mediu, cerintele formulate fiind orientate mai mult spre latura practica, ceea ce ne va ajuta in dezvoltarea noastra profesionala ulterioara. Pentru mine, etapa urmatoare consta in examenul de admitere la facultatea de medicina din cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie « Gr. T .Popa » Iasi, intrucat imi doresc sa devin psihiatru, fiind fascinata de fenomenele complexe care constituie psihicul uman”.

 

Tot de la Colegiul Naţional vine şi Ioana Lămătic, una dintre cele şapte „zeciste”.

Iată ce a declarat Ioana pentru Adevărul: „Fără dedicaţia şi implicarea profesorilor nu cred că aceste rezultate ar fi posibile. Succesul Colegiului Naţional Iaşi nu este surpinzător în contextul în care acesta promovează excelenţa şi crează un spaţiu optim dezvoltării personale si intelectuale. Pregătirea pentru examenul de bacalaureat a fost una constanta, pornind din clasa a IX-a, şi finalizându-se cu o recapitulare generală. Evident, în ultimul an de liceu accentul a cāzut asupra materiilor pe care le-am considerat puncte slabe. Examenul de bacalaureat nu este unul greu, întrucât nu necesită cunoştinte complexe. Este verificată atenţia şi, din păcate, în cadrul unor probe este testată capacitatea de memorare a elevilor şi nu cea de înţelegere. Din acest punct de vedere examenul ar trebui regândit. Din punctul meu de vedere, probele au fost de o dificultate mică spre medie la profilul mate-info. Nivelul scăzut de dificultate la proba de matematică a facut imposibilă o diferenţiere între elevii buni şi cei foarte buni. Iar, în cazul probei la fizică, diferenţa dintre doi elevi la fel de buni a fost făcută de calcule matematice muncitoreşti şi nu cunoştinte de fizică. Aş vrea să continui studiul matematicii, una dintre pasiunile mele, în domeniul cercetarii. Eventual voi ajunge să studiez în străinătate, pentru a intra în contact cu lumea academică internaţională, dar nu sunt sigură dacă acest lucru se va întâmpla acum sau mai târziu”.

 

Şi Colegiul „Costache Negruzzi” a avut anul acesta două eleve de excepţie, cu nota 10 la Bacalaureat.

Una dintre ele este Raluca Lazanu , o adolescentă care a terminat cu nota 10 din clasa a V-a şi până în clasa a XII-a.

Iată „povestea” ei, spusă pentru Adevărul: „Fiecare persoana isi are propriile visuri, teluri, sperante si asteptari. Visul meu a fost, inca de cand eram in clasele primare, sa devin medic.De ce? Nu stiu. Pe vremea aceea eram mult prea mica pentru a intelege ce presupune aceasta meserie, care sunt sacrifiicile si de cata munca este nevoie pentru a fi un doctor bun. Dar atunci imi doream un singur lucru: sa ajut pe cei din jurul meu, sa ma simt utila, sa fac nu doar o banca de lemn “ pe care sa se odihneasca pescarusii lenesi si vantul” ca Iona , ci lucruri care sa fie amintite de oameni. Am considerat mereu ca viata tuturor se termina la un moment dat, dar mai presus de acest aspect, conteaza ce lasi in urma ta, cum te considera oamenii si in ce fel isi vor aminti de tine. Ca atare, pentru a-mi indeplini visul, stiam ca voi avea un parcurs lung si anevoios, dar nu mi-a fost frica de ceea ce nu cunosteam. Multi dintre noi pot afirma ca un “obstacol” ar putea fi bacalaureatul. Ce-i drept,nu este chiar un examen usor. In primul rand, este un examen. Nu as putea spune ca nu am avut emotii, din contra, stresul a fost cred factorul care a predominat in aceste saptamani. Dar nu degeaba bac-ul este “examenul maturitatii” caci are rolul sa te intareasca ca persoana, sa te puna fata in fata cu niste probe nu neaparat usoare, sa-ti canalizeze intreaga putere de concentrare catre o singura directie.Asadar, am incercat sa-mi folosesc toata puterea de munca pentru a-mi indeplini telul: obtinerea unor note cat
mai mari. Chiar si dupa ce am vazut baremele inca aveam emotii,speram sa fie bine…si a fost! Nu pot exprima in cuvinte ce am simtit in momentul in care am aflat notele pentru ca sunt sentimente de nedescris. Pot spune doar ca a fost o clipa de fericire caci am reusit sa duc la bun sfarsit un lucru de care ai parte o data in viata.In ceea ce priveste pregatirea pentru bacalaureat, consider ca am invatat la fel ca si in ceilalti ani de liceu, defapt asa cum am invatat in toti anii de scoala. Pot spune ca am fost oarecum norocoasa, deoarece matematica, limba romana si chimia au fost dintotdeauna materiile mele preferate, pentru care am acordat mereu o atentie speciala, si astfel, mi-a fost mai usor sa ma pregatesc pentru bac. Din cei 4 ani de liceu am avut de invatat lectii de viata valoroase. Pe langa studiul propriu-zis, am avut parte de experiente interesante in ceea ce priveste relatiile cu cei din jur, am invatat ce inseamna o prietenie adevarata, ajutorul acordat colegilor, un simplu “multumesc” sau “te rog” care, cateodata, valoreaza mai mult decat 1000 de cuvinte. Consider ca scoala a avut un rol definitoriu in pregatirea mea pentru maturitate, pentru viitor, pentru ceea ce ma asteapta in anii ce urmeaza , pentru insasi existenta mea, caci, doar intr-un astfel de mediu iti poti fructifica pasiunile si sa iti indeplinesti propriile asteptari.La urma urmei, doar frica de a gresi te poate face sa-ti pierzi visul. Iar eu am renuntat demult la acea frica. Precum am spus si in ipoteza, fiecare om isi are propriile visuri, teluri, sperante si asteptari.Dar, mai mult decat atat, fiecare om isi are propria povestea . In aceste randuri, eu v-am dezvaluit o parte din povestea mea”
.

 

Oana Munteanu  este cea de-a două adolescentă de la „Negruzzi” care a luat 10 pe linie la Bacalaureat 2014. Ca şi majoritatea colegelor ei de performanţă îşi doreşte să continue studiile la Universitatea de Medicină şi Farmacie.

„Încă de la începutul clasei a 9-a am încercat să acumulez cât mai multe informaţii, să acord studiului un loc foarte important în viaţa mea, propunându-mi să mă autodepăşesc pe parcursul celor patru ani de liceu. Bineînţeles, munca mea nu a fost în zadar, deoarece am avut rezultate la olimpiade şi concursuri de Limba şi literatura română, această materie reprezentând o veche pasiune ce a prins contur frumos şi sigur, datorită doamnei mele profesoare, căreia îi şi mulţumesc pe această cale . Examenul de bacalaureat a însemnat o provocare, dar acum, la final, îmi dau seama că emoţiile au fost mai mari decât dificultatea subiectelor, care au fost accesibile tuturor elevilor, în opinia mea. În continuare, doresc să urmez Universitatea de Medicină şi Farmacie ,,Grigore T. Popa„ din Iaşi, deoarece cred cu tărie într-un viitor frumos al ţării noastre, într-o Românie capabilă de a promova sănătatea, cultura şi valorile naţionale”.

 

De la Colegiul Naţional „Emil Racoviţă” singură elevă de 10 curat a fost Cosmina-Maria Crăiniceanu: Tânăra spune că a tras din greu, pe tot parcursul anilor de studiu şi că rezultatul a venit ca o încununare e efortilor.

Este printre puţinele „zeciste” din promoţia actuală care şi-a propus să continue studiile în afară. „Am muncit constant. Şi în timpul liceului, dar cel mai mult anul acesta. Am învăţat pentru fiecare simulare, dar în ultima lună am muncit cel mai mult. Subiectele au fost acceptabile, de nivel mediu. N-au avut un grad de dificultate mare. La Istorie am avut emoţii. La Română am fost olimpică, iar Geografia e o materie frumoasă. Sunt mulţumită şi mândră, în acelaşi timp pentru faptul că sunt singura elevă de la Racoviţă care a terminat cu 10. Simt că munca mea s-a concretizat prin acest rezultat şi nu a fost în van. Am fost admisă la Universitatea Exeter, în Marea Britanie. Condiţia de admitere a fost media generală peste 9. Iar acum, că am 10, am îndeplinit pe deplin cererile lor. Voi studia Drept European. 4 ani, cu un an într-o ţară din Uniunea Europeana. Am făcut Filologie în liceu, ceea ce mi-a plăcut”, a declarat Cosmina pentru Adevărul.

 

De la Colegiul Naţional „Richard Wurmbrand” o avem pe Marta Dascălu. A terminat cu zece pe linie, o performanţă deosebită în condiţiile în care unitatea particulară de învăţământ de la care provine „a trimis” la Bacalaureat doar 10 candidaţi. Cu toţii au terminat cu medii foarte mari, cea mai mică fiind 9.43.

Marta spune că subiectele n-au fost dificile, că a muncit pe brânci de când se ştie şi că rezultatul a venit firesc. La fel ca multe dintre colegele sale de generaţie din Iaşi, Marta îşi doreşte să rămână în ţară după finalizarea studiile liceale.

„Au fost cunoştinţe acumulate de-a lungul timpul şi aprofundate în ultimul an. Cheia succesului? Doar prin puterea lui Dumnezeu am reuşit. Şi am fost susţinută mereu de familie, şcoală, prieteni. Subiectele au fost accesibile pentru toata lumea, cred eu. Mi-am depus dosarul la Facultatea de Automatizări şi Calculatoare de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iaşi, acolo îmi doresc să studiez. Sunt sigura ca asta vreau să fac„, a declarat Marta pentru Adevărul.

 

Maria-Lucreţia Dumitraş  este mândria Liceului Teoretic „Vasile Alecsandri” din Iaşi, fiind singura elevă a unităţii de învăţământ care a reuşit să obţină media 10 la Bacalaureat 2014.

„Cei patru ani de liceu au constituit pentru mine un urcuş spre cunoaştere şi spre descoperirea propriei mele fiinţe. Ca orice potecă de munte, inevitabil au apărut şi unele piedici care depăşite cu răbdare, nu au făcut decât să contribuie la devenirea mea. Rezultatul obţinut la examenul de bacalaureat devine o încununare a strădaniei de până acum, dar şi un îndemn de a-mi continua călătoria spre profunzime. Pentru atingerea notei maxime a fost nevoie de muncă, de talent, dar şi de o neîntreruptă susţinere din partea lui Dumnezeu, a
familiei, a prietenilor şi a dascălilor. Dragostea pentru limba şi literatura română, cât şi pentru sora sa de origine latină, limba franceză, mă determină să mă îndrept către Facultatea de Litere (specializarea limba şi literatura română- limba şi literatura franceză) a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Nu am ales o facultatea din străinătate, însă această decizie nu mă împiedică să aplic în perioada studenţiei pentru o bursă Erasmus, pentru trăirea unor noi experienţe atât sociale, cât şi academice. De altfel, rezultatele la olimpiadele şi concursurile naţionale la aceste discipline îmi întăresc dorinţa de a opta pentru Facultatea de Litere, aşa încât pasiunile mele să poată rodi şi mai târziu în sufletele viitorilor mei elevi”.

 

Şi Colegiul „Mihai Eminescu” din Iaşi a reuşit performanţa de a „pune” doi elevi pe lista zeciştilor la Bacalaureat 2014. În plus, unul dintre ei este băiat, Rareş Voroneanu, singurul de pe lista performanţelor cu notă maximă.

În plus, de la „Eminescu” o mai avem pe Raluca Tiron, o tânără care doreşte, la fel ca multe dintre colegele ei de generaţie, să urmeze Medicina:

„Am urmat profilul Ştiinţe ale Naturii. Pe perioada celor 4 ani de zile nu pot spune ca am invatat constant, de exemplu la matematica a fost de ajuns doar sa fiu atenta in clasa si sa imi fac temele. La limba romana am depus un efort in clasa a-12-a dar pana si la aceasta materie se poate invata relativ logic (mai ales in cazul poeziilor, ca tot ne-a picat la subiectul al-III-lea). Avand in vedere ca m-am pregatit singura in tot acest timp am fost putin nesigura, considerand ca nu sunt chiar de nota 10, insa subiectele de la Bacalaureat au fost accesibile desi la matematica profesorii ar fi putut concepe exercitiile la un nivel putin mai slab pentru M2 deoarece cele de la profilul matematica-informatica au fost mai usoare decat ne asteptam cu totii. In continuare voi urma Facultatea de Medicina din Iasi si sper ca in urma eforturilor pe care le depun sa se observe rezultate si in viitor. As dori sa le sugerez urmatorilor elevi care vor sustin acest examen sa invete cate putin in fiecare an si sa imbine utilul cu placutul deoarece Bacalaureatul nu este deloc greu!”.

 

Iată, mai jos, lista „zeciştilor” de la Bacalaureat 2014 Iaşi:

Colegiul Naţional:

Maria Teodora Codreanu

Andreea Dima

Nicoleta Dumitrescu

Cristina Maria Florea

Teodora Diana Gheorghiu

Ioana Lămătic

Denisa Georgiana Mazuru

 

Colegiul „Costache Negruzzi”:

Raluca Lazanu

Oana Georgiana Munteanu

 

Colegiul Naţional „Mihai Eminescu”:

Raluca-Teodora Tiron

Rareş-Vasile Voroneanu-Popa

 

Colegiul „Richard Wurmbrand”

Marta Dascalu

 

Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri”

Maria Lucreţia Dumitraş Colegiul

 

Naţional „Emil Racoviţă”

Cosmina-Maria Crăiniceanu

 

Rezultatele finale ale examenului de Bacalaureat 2014 se vor afişa vineri – 11 iulie, atât la avizierele liceelor, cât şi pe site-ul Ministerului Educaţiei – bacalaureat.edu.ro. Promovabilitatea la examenul de Bacalaureat, sesiunea iunie-iulie 2014, înaintea contestaţiilor, este de 58,99%, după centralizarea a 97,19% din date, cu 3% mai mult faţă de situaţia înregistrată anul trecut, a anunţat duminică Ministerul Educaţiei.

 

Din totalul celor 161.682 de absolvenţi înscrişi, s-au prezentat 146.781. Alţi 10.361 au absentat. 273 de absolvenţi au fost eliminaţi pentru fraudă sau tentativă de fraudă. În judeţul Iaşi există 5.831 de elevi înmatriculaţi în clasa a XII-a în 2014, dintre care doar 4.350 s-au înscris la examenul de Bacalaureat, ceea ce reprezintă un procent de 74,6%.

 

În total, 5.112 elevi dau Bacalaureatul în judeţul Iaşi în 2014, dintre care 763 provin din seriile anterioare. Anul trecut, în 2013, au existat în judeţul Iaşi 7.200 de elevi absolvenţi de clasa a XII-a, dintre care s-au înscris la Bacalaureat 4.788, adică 66,5%. În total, în 2013, au dat Bacalaureatul la Iaşi 5.707 elevi, dintre care 919 au venit din seriile anterioare.

 

 

 

 

(Sursa: adevarul.ro)

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here