La gospodăria familiei Scripniciuc din comuna Scobinți, apa nu mai curge de două luni dar ApaVital emite în continuare facturi pentru un consum inexistent. În casă, zace la pat, conectat la un aparat de oxigen, un bolnav în scutece, cu sondă gastrică pentru alimentare cu apă și hrană. Familia arată că a înregistrat un consum de 230 metri cubi în ultima vreme, dar apă nu a mai curs la robinet de două luni. Oamenii susțin că în instalație se pompează aer sub presiune. Compania de apă dă vina pe secetă, deși erau necesare investiții în instalații de pompare și rezervoare suplimentare. La Scobinți, oamenii strâng apa la lighean. La Iași, șefii ApaVital joacă tenis pe terenul cu nocturnă construit din bani publici pe malul Lacului Chirița. Trai, neneacă: la salarii se adaugă sporuri pentru performanță de zeci de mii de euro. „Trebuie să plătesc 230 mc la ApaVital fără să primesc o picătură. De unde să plătesc 2.000 lei factura asta? Ei au premii de milioane lei și eu am 1.300 lei pensie si nu am nici un pic de apă”, a spus Elena Scripniciuc.
De la finalul lunii mai a acestui an, ApaVital SA a început să raționalizeze furnizarea apei în zona de vest a județului, una dintre comunitățile afectate fiind și cea de la Scobinți. După luni întregi nu au avut deloc apă la robinete, familia Scripniciuc a ajuns la capătul răbdării. Oamenii povestesc cum își duc traiul de zi cu zi cu apa pe care o strâng în lighean.
„Cu multe săptămâni în urmă, aprovizionarea cu apă potabilă în satul nostru a fost sistată complet de către ApaVital Iași, motivându-se lipsa apei din pânza freatică cauzată de secetă. Țin să menționez că pânza freatică din zona satului Fetești și zonele învecinate sunt bogate în izvoare cu apă potabilă, dar nu a fost făcută nici o investiție pentru a capta aceste izvoare, și pentru a putea furniza un flux constant de apă potabilă. La început, am dat crezare acestei situații. Apa Vital a făcut menționări publice în care a precizat că furnizarea apei potabile se va face doar două ore pe zi, în satul Fetești și zonele învecinate, lucru care a nu a fost adevărat. Primăria încearcă să ajute gospodăriile din sat cu câte 500 litri de apă potabilă pe săptămână, însă acest lucru nu este de ajuns pentru a putea satisface nevoile gospodăriei, unde sunt și animale care necesită apă”, susține Elena Scripniciuc, o femeie de 70 ani din satul Fetești, comuna Scobinți.
Nicio picătură la robinete. Soțul imobilizat la pat are nevoie disperată de apă
Familia Scripniciuc locuiește pe strada Logofăt Istrate din satul Fetești. Oamenii susțin că strada lor se numără printre cele care nu au apă deloc, nu doar cu porția. Elena Scripniciuc arată că îl are în îngrijire pe soțul său, imobilizat la pat, bărbatul are insuficiență respiratorie și are nevoie în permanență de apă.
„Recent, am constatat că pe majoritatea străzilor din sat, alimentarea cu apă potabilă a fost reluată, în timp ce pe strada mea, apa este în continuare sistată. Această situație este insuportabilă și devine cu atât mai critică având în vedere condițiile speciale din familia noastră. Soțul meu, Petru Scripniciuc, este imobilizat la pat și necesită îngrijiri speciale, fiind purtător de pampers, sondă gastrică pentru alimentare cu apă și hrană, el fiind conectat la un aparat de oxigen. Toate acestea necesită apă potabilă constant. În lipsa apei, ne este imposibil să asigurăm igiena necesară și să gestionăm corespunzător nevoile medicale ale soțului meu, punându-i astfel viața în pericol”, a mai spus femeia.
Consum de 2.000 lei pe apă inexistentă! 230 mc de apă care nu au fost folosiți niciodată
Mai mult, deși nu au mai văzut apă la robinete de o perioadă bună de timp, cei din familia Scripniciuc au continuat să primească facturi de la compania de apă. Ultima factură emisă în această lună a indicat un consum de 65 metri cubi de apă, valoarea facturii fiind de 370 lei. Femeia a avut însă un șoc după ce a verificat apometrul și a constatat că în ultimele săptămâni acesta a indicat un consum de 230 metri cubi de apă. Inițial a avut pe apometru 273 metri cubi, cifră care a sărit brusc la 503 metri cubi și astfel s-a ajuns la diferența de 230 metri cubi de apă neconsumată. La 8.83 lei metru cub, cu tot cu TVA ar rezulta 2.030 lei de plată pentru o apă care nu a fost folosită niciodată.
„Pe lângă aceste dificultăți, am continuat să primesc facturi de la ApaVital pentru apa potabilă pe care nu am primit-o și, evident, nu am consumat-o. Consider că această situație este o nedreptate majoră și o încălcare a drepturilor noastre de consumatori. Am sunat de nenumărate ori la ApaVital Iași, contact ce este afișat pe facturile pe care le-am primit, iar răspunsul a fost de fiecare dată faptul că plângerea a fost înregistrată și că se încearcă ameliorarea situației, lucru care încă nu s-a întâmplat!”, a mai povestit femeia.
Aer în loc de apă în apometre
Pe conductă ar fi intrat aer, iar apometrul a contorizat acest lucru în loc de apă. Cu toate acestea oamenii susțin că li s-a pus în cârcă un consum inexistent.
„Trebuie să plătesc 230 mc la ApaVital fără să primesc o picătură. Au venit jumătate de metru cub de apă astăzi. De unde să plătesc 2.000 lei factura asta? Nu ai voie să spui nimic, să comentezi. Nu ne-am spălat de două luni. De când facem sesizări umblă cu apa la cisterna ca să ne îmbuneze. Au pompat aer în loc de apă și apometrul a contorizat, dar asta nu este vina mea. Nici la animale nu am dat apă și tot m-au taxat”, a mai menționat Elena Scripniciuc.
Salarii de mii de euro și teren de tenis cu nocturnă pentru baștanii ApaVital.
Compania de apă a județului a încercat să găsească explicații pentru problemele apărute în zona Hârlău- Scobinți. Doar că situația este una mult diferită. Când este vorba de oamenii de rând ApaVital vorbește de eficiență și calcul economic, iar investițiile nu se fac pentru că sunt puțini cetățeni afectați.
În contrast cu situația consumatorilor, ApaVital direcționează fonduri publice pentru a asigura o viață opulentă șefilor companiei. Compania de apă și canalizare a amenajt o bază de agrement pe malul lacului Chirița, bază construită ilegal, unde se fac frecvent chermeze, problemă ignorată total de șefii administrației județene.
„Săptămâna trecută am sunat de patru ori la ApaVital ca să rezolve problema. Mi-au dat SMS că s-a rezolvat și că mi-au luat în calcul reclamația, dar nu s-a schimbat nimic. Mi-au adus 500 de litri la poartă pentru o săptămână întreagă, dar ce să fac cu așa puțin? Eu nu am mai făcut un duș de două luni. Este inuman. Ei au premii de milioane lei și eu am 1.300 lei pensie si nu am nici un pic de apă. Vecinii care au făcut reclamație și au sunat la ei nu mai primesc apă. Toata strada e plină cu bidoane pentru că nu avem apă”, a mai spus Elena Scripniciuc.
Primarul comunei Scobinți: „Oamenii primesc facturi mai mari”
Primarul comunei Scobinți, Gheorghe Hrițcu, recunoaște problemele cu care se confruntă comuna. Hrițcu a spus și el că furnizorul trebuie să monteze câteva vane pe traseu pentru ca și locuitorii din Fetești să beneficieze de apă la robinete.
„Cei de la ApaVital SA au o problemă tehnică. Pe anumite zone, când dau perioade de trei ore apa, între orele 6 și 9 dimineața, aceasta nu ajunge la toată lumea, În unele locuri ar trebui să pună câte o vană, dar până acum acest lucru a tot fost amânat. Îi înțeleg și pe ei că trebuie să suplimenteze volumul de apă, că este mai mult de lucru. Cert este că avem o problemă care persistă. Oamenii spun că le bagă aer în conducte și apometrul se învârte din cauza presiunii. La mulți locuitori sunt facturi mai mari decât de obicei. Sunt oameni cu dizabilități, oameni cu nevoi speciale care au nevoie de apă. E o problemă la acumularea Pârcovaci, de und ar trebui să se livreze câte 180 metri cubi pe zi. Acum se dă câte 90, dar sunt pierderi pe drum și ajung cam 60 metri cubi. Iar consumul ridicat face ca apa să nu ajungă la toți. Trebuie adusă apă de la Timișești, din altă sursă. Suntem cinci localități afectate în această zonă a județului”, a spus Gheorghe Hrițcu, primarul comunei Scobinți.
ApaVital dă vina pe „Apele Române”
Furnizorul de apă arată că din cauza debitului scăzut de la Acumularea Pârcovaci s-a ajuns la toată problema. Reprezentanții companiei au invocat o adresă de la Administrația Bazinală de Apă Prut- Bârlad, administratorul acumulării, care a refuzat să mărească debitul de apă până la la 114 mc pe oră. Astfel s-a ajuns la un debit de doar 26 mc pe oră.
„Programul de furnizare a apei potabile în satul Fetești a fost impus începând cu data de 17 mai 2024 și a fost determinat de nivelul scăzut de precipitații înregistrat în ultimii ani. Astfel, pe fondul secetei prelungite cu care ne confruntăm, debitul de apă din puțuri, drenuri și diverse acumulări din aria de operare, înregistrează limite deosebit de scăzute. În aceste condiții, consumurile de apă cresc simțitor, depășind capacitatea maximă de pompare, iar rezervoarele care în condiții normale sunt pline, se golesc cu rapiditate și astfel întreg sistemul de alimentare cu apă este afectat. Astfel, acumularea Pârcovaci, singura sursă de captare apă a localității, se află în regim de restricție severă, de gradul III, iar nivelul de umplere a lacului, în aceasta perioadă, este sub 30 la sută”, susțin reprezentanții ApaVital SA.
ApaVital SA despre facturile emise pentru aer: „Consum caracteristic pentru gospodăriile în cauză”
Aceștia susțin că din cauza debitului redus, consumatorii aflați în unele zone din județ să nu beneficieze de apă. În cee ace privește facturile emise fără consum, cei de la ApaVital SA au susținut că documentele au fost emise în baza unui consum estimate pentru zona localității.
„În ceea ce privește facturarea serviciului, ținem să subliniem faptul ca ApaVital SA facturează doar cantitățile de apă indicate de contorul de branșament. În situația în care indexul nu este transmis la timp de utilizatori, facturile sunt emise în baza unui consum estimat, ținându-se cont de istoricul de consum al utilizatorilor, după care se realizează citirile de regularizare, reflectate ulterior în facturi. Menționăm faptul că, în urma verificărilor efectuate, s-a constatat că facturile emise pentru utilizatorii la care faceți referire se încadrează în consumul caracteristic al gospodăriilor în cauză. Ținem să precizăm și faptul că, pentru a suplini disconfortul creat de lipsa apei, ApaVital deplasează zilnic la fața locului rezervoare fixe sau mobile de apă potabilă, aceasta fiind distribuită utilizatorilor afectați, pentru folosința strict menajeră”, au mai transmis reprezentanții ApaVital SA.
Vlad ROTARU