Ulysse PR SRL este o firmă care trăiește doar din contracte pe bani publici, toate cu instituții controlate de PNL Iași. A dat lovitura la Campionatul Mondial de Esports, când clubul Primăriei, CSM Iași 2020, i-a încredințat trei contracte la prețuri umflate și pentru servicii despre care Curtea de Conturi spune că nu se poate dovedi că au fost și prestate în realitate. CSM Iași a încheiat cu Ulysse un contract de 13.000 euro+TVA pentru realizarea unui site care să încludă și o platformă de comerț online pentru vânzarea biletelor la evenimentele de la Campionatul Mondial de Esports. A fost realizat un site basic, pe modele predefinte care sunt gratis sau costă citeva sute de lei. De fapt, biletele au fost vândute prin intermediul unor platforme online naționale (myticket.ro și iabilet.ro) cărora CSM Iași le-a plătit comisioane în valoare de 82.000 de lei. Un alt contract, semnat în noiembrie 2022, avea o valoare de 35.200 lei+TVA și prevedea, în mod pompos, realizarea de servicii de branding pentru Esports. În realitate s-a desenat o siglă și au fost înființate două pagini de facebook (care sunt gratis) pentru Esports și pentru care CSM a plătit peste 8.000 de euro din bani publici. Alt contract a fost încheiat de Ulysse PR SRL pe 28 aprilie 2023, a avut o valoare de 267.500 lei +TVA și prevedea servicii de promovare online pe platformele google, facebook și tik-tok. Curtea de Conturi a constatat că CSM iași a plătit banii deși nu există nicio dovadă a prestării serviciilor
Campionatul Mondial de Esports a fost prilejul ideal pentru ca firmele căpușă ce gravitează în jurul PNL și al Primăriei Iași să se lăfăie în banii publici fără să facă nimic. Iar una dintrea acestea este Ulysse PR SRL, societatea ce are ca unic asociat și administrator pe Andreea Năstase. De afacere în sine se ocupă însă soțul acesteia, Petru Năstase, pentru că el este omul cu relațiile care le asigură contractele din bani publici. Firma face afaceri numai cu instituții publice. Rețeta clasică: firmă cu un singur angajat, cu profituri amențioare, care lucrează doar cu statul. În 2023, Ulysse a avut 10 contracte cu Primăria Iași, 2 contracte cu CSM Iași și 6 contracte cu Primăria Valea Lupului, toate prin încredințare directă, fără licitație și toate pe filieră PNL. Peste 90% din cifra pe afaceri a companiei în 2023 a fost realizată din aceste 18 contracte publice. Profitul raportat de societate din aceste contracte pe bani publici este de peste 40%! Unul dintre îngerii protectori ai lui Ulysse, este Cristian Nistor, consilier personal al primarului Mihai Chirica și coordonator al proiectului Campionatului Mondial de Esports. Nistor a deschis ușile primăriilor Iași și Valea Lupului pentru Ulysse PR, facilitând companiei contracte de sute de mii de euro fără licitație.
8.000 de euro pentru o siglă
Dar să revenim la Esport și să vorbim despre contractele încheiate de CSM Iași și Ulysse PR. Așa cum spuneam, Ulysse s-a conectat la banii publici din Primăria Iași pe filiera PNL și în special pe relația cu Cristian Nistor, unul dintre oamenii de încredere al primarului Mihai Chirica, care a avut și rolul de coordonator al proiectului Campionatului Mondial de Esports. Pe această bază, Ulysse a primit trei contracte de la CSM Iași, unul în 2022 și două în anul 2023. Primul contract a fost semnat în noiembrie 2022, avea o valoare de 35.200 lei+TVA și prevedea, în mod pompos, realizarea de servicii de branding pentru Esports. În realitate s-a desenat o siglă și au fost înființate două pagini de facebook (care sunt gratis) pentru Esports, pentru care CSM a plătit peste 8.000 de euro din bani publici! Însă acesta a fost doar începutul spolierii banilor publici de către toți cei din jurul lui Mihai Chirica, fiecare după puterea sa.
Esports – un tun de 90.000 de euro!
În aprilie 2023, CSM Iași încheie alte două contracte prin încredințare directă cu Ulysse. Primul, pe 13 aprilie, în valoare de 65.000 de lei+TVA pentru „Servicii de proiectare si design site cu platforma integrata de e-ticketing si shop online”.
Cel de al doilea contract, încheiat pe 28 aprilie, în valoare de 267.500 lei +TVA pentru servicii de promovare online pe platformele google, facebook și tik-tok. Prin cele trei contracte încheiate cu CSM Iași pentru Campionatul Mondial de Esports, Ulysse a înhățat aproape 90.000 de euro pentru servicii la prețuri umflate de câteva ori. Chiar și așa, după cum veți vedea în cele ce urmează, nici la aceste prețuri exorbitante, serviciile nu au fost prestate. Curtea de Conturi a constatat că CSM iași a plătit banii deși nu există nicio dovadă a prestării serviciilor! Dar să luăm pe rând fiecare contract.
15.000 euro pentru un site de câteva sute de lei!
Așa cum spuneam, la comanda lui Nistor, Danilov, Jalaboi & Co, CSM Iași a încheiat cu Ulysse un contract de 13.000 euro+TVA pentru realizarea unui site care să încludă și o platformă de comerț online pentru vânzarea biletelor la evenimentele de la Campionatul Mondial de Esports. O primă problemă o reprezintă faptul că firma Ulysse nu este o companie de IT care aibă experiența și capacitatea de a realiza astfel de platforme, ceea ce demonstrează că acest contract a fost atribuit pe „combinații” și nu pe principiile care stau la baza achizițiilor publice. Un alt aspect, la fel de important, este că prețul unei astfel de platforme, la cerințele trecute în contract, a fost majorat artificial de 3-4 ori față de prețul real din piață! Iar cea mai gravă problemă o reprezintă nerealizarea platformei! CSM Iași nu a primit platforma de comerț online pentru vânzarea biletelor la evenimentele de la Iași. A fost realizat un site basic, pe modele predefinte care sunt gratis sau costă citeva sute de lei! Iar biletele au fost vândute prin intermediul unor platforme online naționale (myticket.ro și iabilet.ro) cărora CSM Iași le-a plătit comisioane în valoare de 82.000 de lei!
65.000 euro pe ochi frumoși!
La cel de-al doilea contract, problemele sunt mult mai grave. Curtea de conturi a constatat că CSM Iași a plătit valoarea întregului contract deși Ulysse nu și-a îndeplinit obligațiile asumate. În timp ce alți furnizori de la Esport care și-au onorat contractele nu și-au primit banii nici în ziua de astăzi, șmecherii și-au încasat banii deși nu au livrat serviciile pentru care au fost plătiți. Conform raportului Curții de Conturi, Ulysse și-a asumat derularea unor campanii de promovare online a evenimentelor de la Iași pe google, facebook, tik-tok, timp de 4 luni, în perioada iunie – septembrie 2023 cu un reach de minim 10.000.000 de vizualizări și o ”rată de engagement” de minim 400.000 click-uri.
Prin procesele verbale nr. 1048/17.08.2023 și 1251/13.09.2023 CSM Iași confirmă îndeplinirea obligațiilor asumate de Ulysse prin contract. A fost depus și un raport de activitate de către Ulysse în care se vorbește de realizarea de vizualizări la modul general pentru campaniile efectuate, dar și de realizarea de campanii de publicitate outdoor care nu erau incluse în contract. Auditorii Curții de Conturi au solicitat clubului CSM Iași să prezinte recepționarea serviciilor de promovare online conform obliectivelor menționate și să demonstreze atingerea țintelor, respectiv 10.000.000 de vizualizări și 400.000 de click-uri. Până la finalizarea controlului, în aprilie 2024, CSM Iași și Ulysse nu au putut face dovada că prin campaniile de promovare s-au atins țintele asumate. Nu există o dovadă a faptului că Ulysse a utilizat sumele încasate pentru realizarea acestor campanii de promovare. Google și Facebook îți afișează reclamele în funcție de banii pe care îi plătești. Exact ca la piață, click-urile și vizualizările se cumpără la unitate de măsură. Deci, dacă nu există numărul de vizualizări asumat înseamnă că nu s-au plătit sumele care trebuiau. Mai mult, Ulysse vorbește de sponsorizarea postărilor pe platforma tik-tok, deși această platformă nu oferă această posibilitate niciunui utilizator! Așadar, conform raportului Curții de Conturi, CSM a plătit firmei căpușă Ulysse PR suma de 65.000 de euro pentru promovare online, neexistând nicio dovadă a prestării serviciilor în cuntumul și condițiile stabilite prin contract.
Rareș Neamțu