@ Ca un blestem: municipiul Iași este amenințat cu plata a noi penalități de aproximativ 3.000.000 de lei pentru că Primăria Iași și Salubris nu și-au îndeplinit obiectivul de reducere a deșeurilor depozitate la depozitul de la Țuțora @ În anul 2020, Salubris a depozitat la gropa de gunoi dublul cantității premise, reușind să recicleze ori să valorifice o cantitate infimă de deșeuri @ La solicitarea 7IAȘI, Agenția pentru Protecția Mediului (APM) a confirmat această informație @ Directorul Salubris, Cătălin Neculau, și membrii Consiliului de Administrație au încasat de la societatea ieșeană peste 1,5 milioane de lei net @ 7IAȘI anunța miercuri în exclusivitate că alte penalități de peste 6.000.000 lei vor fi achitate de către ieșeni deoarece Primăria Municipiului Iași a falsificat raportările efectuate către Administrația Fondului pentru Mediu în perioada 2017-2019 pentru a plăti mai puțin pentru neîndeplinirea țintelor de colectare selective @ Falsurile au fost scoase la iveală în 2021 după un control al Direcției Generale de Administrare Fiscală din cadrul Administrației Fondului pentru Mediu (AFM)
10 milioane de lei este gaura dată la bugetul local de către conducerea societății Salubris. Pentru neîndeplinirea obiectivelor de colectare selectivă stabilite prin lege de către Guvernul României, Municipiul Iași va trebui să plătească o penalitate de aproximativ 10 milioane de lei la Fondul de mediu. Banii se plătesc din bugetul local, adică din banii ieșenilor, pentru că oamenii puși de primarul Mihai Chirica la conducerea Salubris nu au fost în stare timp de 4 ani să crească cantitatea de deșeuri colectate selectiv. Funcționarii Primăriei Iași au falsificat raportările oficiale către Administrația Fondului pentru Mediu pentru a diminua sumele ce trebuie plătite pentru incompetența conducerii Salubris. Un control al Direcției Generale Fiscale din cadrul AFM a descoperit raportările măsluite și a pus la plată Primăria Iași. Iar pentru a înțelege că nu e de glumă, AFM va percepe și penalități și a început procedura de executare silită a Primăriei. Ieri, au venit alte vești proaste. Agenția pentru Protecția Mediului Iași ne-a comunicat faptul că Salubris și Primăria Iași nu și-au îndeplinit obiectivul de reducere a deșeurilor depozitate la depozitul de la Țuțora. Conform unor estimări primare ne paște o nouă penalitate de peste 3 milioane de lei. Salubris a depozitat la gropa de gunoi dublul cantității permise. În toată această perioadă în care nu și-au făcut treaba, directorul Salubris și membri Consiliului de Administrație au încasat de la societatea ieșeană peste 1,5 milioane de lei net.
Au depozitat de două ori mai mult gunoi
Conform ordonanței de urgență nr. 196 din 2005, care stabilește obiectivele anuale de reducere a cantităților de deșeuri municipale eliminate prin depozitare, în anul 2020, Salubris trebuia să reducă cu 60% față de anul 2019 cantitatea de gunoi depozitată în depozitul ecologic de la Țuțora. Minim 50% din cantitatea de deșeuri trebuia redusă prin recliclare și 10% prin alte metode de valorificare. Potrivit datelor oficiale, în anul 2019 Salubris a depozitat la groapa de gunoi 129.451 tone de deșeuri. Astfel că, în anul 2020, societatea de salubrizare trebuia să depoziteze maxim 51.780 tone de deșeuri la Țuțora pentru ca ieșenii să nu mai suporte din propriul buzunar alte penalități la Fondul pentru Mediu.
Într-un răspuns oferit ieri pentru 7IAȘI, Agenția pentru Protecția Mediului Iași ne-a comunicat că în anul 2020 Salubris ”a colectat 134.631 tone deșeuri municipale (menajere și asimilabile, stradale, piețe), din care 21.181 tone au fost predate către valorificare/reciclare, restul fiind eliminate prin depozitare în depozitul conform de la Țuțora”. Un calcul simplu ne arată că Salubris a transportat și depozitat la Țuțora 113.450 tone deșeuri în 2020. Ținta stabilită prin legislația națională era de doar 51.780 tone. Salubris a depozitat mai mult decât dublu, ceea ce va scoate din buzunarele noastre alte milioane de lei. Datele primite ne arată că Salubris a depășit ținta cu 61.670 tone depozitate în plus. Ordonanța 196/2005 prevede o penalitate ”de 50 lei/tonă, datorată de unităţile administrativ-teritoriale sau, după caz, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, în cazul neîndeplinirii obiectivului anual de reducere cu procentul prevăzut în anexa nr. 6 a cantităţilor de deşeuri eliminate prin depozitare din deşeurile municipale, plata făcându-se pentru diferenţa dintre cantitatea corespunzătoare obiectivului anual şi cantitatea efectiv încredinţată spre reciclare şi alte forme de valorificare”. Acest lucru înseamnă că Municipiul Iași va trebui să deconteze din bugetul local 3.083.500 lei pentru incompetența conducerii Salubris. În patru ani, conducerea societății, directori și deopotrivă membri ai Consiliului de Administrație, au dat o gaură în bugetul local al Municipiului Iași de aproape 10 milioane de lei!
1.000.000 lei anual pentru salariile incompetenților de la Salubris
În perioada 2017 – 2020, directorul Salubris, Cătălin Neculau a încasat de la societatea municipalității, conform declarațiilor de avere, suma de 758.680 lei. Pe lângă acești bani, Neculau mai încasează 32.842 lei anual ca membru în Consiliul de Administrație la Citadin SA, altă societate de Primăriei Iași.
Directorul Citadin SA, Marius Ionescu este la rândul său membru în Consiliul de Administrație la Salubris. Un fel de o mână spală pe alta și ambele fața. Ionescu a încasat de la Salubris peste 90.000 lei pentru prezența în CA în 2019-2020. Ionescu încasează ca director general al Citadin 177.430 lei anual.
Pe lângă Ionescu, în Consiliul de Administrație se mai regăsesc Ionică Ciobanu și Paula Vornicu, două dintre slugile fostului primar Gheorghe Nichita preluate cu succes de actualul primar Mihai Chirica. Ciobanu și Vornicu depind 100% de Chirica, veniturile lor fiind exclusiv pe seama Primăriei. Ciobanu a încasat de la Salubris în perioada 2017-2020 suma de 156.014 lei ca și membru în CA. Indemnizația lui Ciobanu a crescut de la 21.435 lei în 2017 la 65.483 în 2020. Pe lângă acești bani, Ionică Ciobanu mai încasează annual 92.000 lei ca șef serviciu în Primăria Iași, în timp ce soția sa, Elisabeta, încasează 87.000 lei ca șef birou în aceeași instituție. O familie trup și suflet alături de Chirica, loialitatea fiindu-le răsplătită cu 50.000 euro annual din bani publici. În aceeași situație este și Paula Vornicu: a încasat 156.014 lei în cei patru ani în care Salubris nu a fost în stare să-și atingă țintele de colectare stabilite de AFM. Vornicu a fost unul dintre denunțătorii fostului primar Gheorghe Nichita și fost răsplătită de Chirica cu trei sinecuri: un job la Servicii Publice, un post în CA la Ecopiața și un loc în CA la Salubris. 135.000 lei încasează anual Paula Vornicu din banii ieșenilor. Directorul general al Salubris împreună cu membrii Consiliul de Administrație ne costă anual peste 1 milion de lei. Un cost direct prin salarii, indemnizații și taxele aferente. Însă, prin incompetența lor, aceștia au produs o pagubă de 10 milioane de lei la bugetul local în perioada 2017-2020. Datele pentru anul 2021 urmează să fie colecate în a doua jumătate a anului 2022, dar în mod cert nu s-a reușit nicio minune, ceea ce va face ca bugetul local să mai suporte o nouă penalitate la Fondul de Mediu.
„Un cvadruplu inculpat penal și directori care primesc prime pentru că ne sărăcesc”
Senatorul USR Marius Bodea a cerut ieri, într-o intervenție publică, demiterea directorului Salubris, Cătălin Neculau.
„Cer demiterea de urgență a conducerii Salubris și imputarea pe persoană fizică, directorilor și membrilor Consiliului de Administrație, a penalităților de 6 milioane de lei pe care Primăria Iași trebuie să le achite Fondului de Mediu. Nu este posibil ca incompetența și corupția unor protejați ai primarului Mihai Chirica să fie plătită din nou din banii ieșenilor.Nu este prima dată când noi acoperim din buzunarul nostru incapacitatea directorilor unor societăți din subordinea Primăriei, care încasează salarii uriașe, de a-și face treaba. În ciuda manevrelor puse la cale și a penalizării uriașe primite, directorul Salubris și membrii Consiliului de Administrație au încasat prime de performanță de sute de mii de lei. Sute de mii de lei tot banii ieșenilor. Contractele de mandat ale membrilor CA și directorului Salubris nu prevăd la indicatorii de performanță îndeplinirea țintei de colectare impuse de AFM pentru că nu ar mai încasa niciodată aceste bonusuri colosale. Nu mai putem suporta incompetența asta care ne ustură la buzunare. O administrație profund coruptă care girează un management toxic ce găurește bugetul orașului este cea mai periculoasă combinație posibilă. La Iași asta avem: Un cvadruplu inculpat penal și directori care primesc prime pentru că ne sărăcesc. Demisia!”
Modificarea contractelor de mandat la Salubris
Consilierul local Răzvan Timofciuc a precizat că va solicita Consiliului Local modificarea contractelor de mandat pentru directorul și membrii CA ai Salubris. Timofciuc vrea ca țintele de colectare impuse de Fondul pentru Mediu să devină criterii de performanță pentru conducerea Salubris, iar bonusurile anuale să nu poate fi încasate dacă aceste obiective nu sunt îndeplinite. Timofciuc cere demisia întregii conduceri a Salubris pentru dauna provocată la bugetul local prin neîncadrarea în țintele de colectare selectivă stabilite de AFM.
„Directorul Salubris cu o leafă de 5000 euro și membrii Consiliului de Administrație cu indemnizații lunare de 5.700 lei pentru participarea la o ședință trebuie să fie demiși imediat! Pe lângă unul dintre cele mai mari tarife de salubritate din țară, majorat recent în CL cu 11%, plătim și incompetența conducerii Salubris. Primăria Iași a fost penalizată cu 6.000.000 lei pentru că Salubris nu și-a îndeplinit în anii 2017-2019 țintele impuse de Fondul pentru Mediu. În CL, directorul Salubris ne-a informat în repetate rânduri că gradul de colectare selectivă în Municipiul Iași este de 15%, când e fapt gradul de colectare e sub 0.5%. De exemplu, din cele 133.000 tone de deșeuri colectate în 2019, doar 754 de tone au fost valorificate prin reciclare de către Salubris! Adică avem o rată de colectare selectivă de 0.5%! Normele europene impun o colectare selectivă de 50%! La proiectul de buget pe 2021, consilierii USR vor solicita s modificarea contractele de mandat ale membrilor CA și directorului Salubris în sensul introducerii indicatorilor de performanță îndeplinirea țintei de colectare impuse de AFM. Această condiție să fie obligatorie pentru incasarea componentei variabile.” a declarat Răzvan Timofciuc.
Rareș Neamțu