O comună săracă subvenționează cu 100.000 de euro Afterhills. Pomană pentru milionarii Gheorghiu și Leahu

Festivalul Afterhills, afacerea milionarului Bogdan Gheorghiu și a lui Cătălin Leahu, va fi organizat la Dobrovăț cu ”subvenție” de sute de mii de euro, de la bugetul local al acestei localități @ Astfel, Primăria comunei Dobrovăț pune la dispoziție gratis terenul pentru organizarea acestui festival în condițiile în care se discutase despre  o concesionare și de venituri de cel  puțin 100.000 euro la bugetul  local @ Mai mult decât atât, din documentele emise de Consiliul Local Dobrovăț, reiese că primăria comunei va suporta și o parte din cheltuielile de amenajare

Festivalul Afterhills, o afacere privată în spatele căreia se află unii dintre cei mai potentați oameni de afaceri din Iași, Cătălin Leahu și Bogdan Gheorghiu, este organizat anul acesta și pe banii amărâților din comuna Dobrovăț. Astfel, de vreo câteva luni se discută despre faptul că cea de-a treia ediție a Festivalului Afterhills, care va avea loc la sfârșitul lunii august, se va desfășura pe imașul comunei Dobrovăț, o suprafață de vreo 25 de hectare delimitată de pădurea din localitate, drumul județean care duce către primărie, mănăstirea ctitorie a lui Ștefan cel Mare și casele sătenilor.

Inițial, când reprezentanții Afterhills au demarat cu Primăria Dobrovăț tratativele pentru organizarea acestui festival se vorbea despre concesionarea terenului și despre faptul că administrația locală ar putea încasa cel puțin 100.000 euro pe an din concesionarea suprafeței respective. Recent însă, situația s-a întors la 180 de grade,  iar Primăria Dobrovăț a decis să pună gratis terenul la dispoziția Afterhills și mai mult decât atât să suporte o bună parte din cheltuielile de organizare.

„Se aprobă efectuarea tuturor lucrărilor necesare pentru suprafețele alocate fără taxă pentru desfășurarea festivalului Afterhills conform proiectului prezentat de echipa organizatoare pe cheltuiala organizatorului. Se aprobă utilizarea fără taxă a suprafeței din URT 4 pentru anul 2019. Se aprobă efectuarea lucrărilor necesare pentru amenajarea în scop de promovare a unei zone de prezentare și desfacere a produselor locale de către cetățenii din localitate, cheltuielile necesare amenajării vor fi efectuate din bugetul local”, se arată în Hotărârea Consiliului Local nr.41 aprobată în ședința din 19 aprilie 2019.

Trebuie observat că în ceea ce privește ”lucrările de amenajare” așa cum sunt descrise în hotărâre, lucrurile sunt puțin alambicate. Astfel, inițial se vorbește de unele lucrări efectuate pe cheltuiala organizatorului, iar puțin mai incolo, când se ia în discuție amenajarea unei zone pentru promovarea comunei și a producătorilor locali, se precizează că lucrările trebuie făcute din bugetul local. Deci primăria și-ar amenaja pe cheltuială proprie zona de care ar dispune în cadrul acestui festival în condițiile în care organizatorii festivalului dispun gratis de teren. În plus, în aceste zile, pe terenul unde va avea loc festivalul puteau fi văzute utilajele primăriei și angajați plătiți de primărie în timp ce efectuau unele lucrări de amenajare.

La început au spus că plătesc

În decembrie 2018, când au început discuțiile pentru organizarea festivalului la Dobrovăț, afaceriștii din spatele Afterhills erau prezentați ca niște investitori în comună. Inițial, se discutase ca acestora să li se pună la dispoziție numai o parte din pășune, atât cât era nevoie pentru amplasarea scenelor și amenajarea unei zone comerciale, nu mai mult de vreo 2,5 ha. Suprafața respectivă urma să fie concesionată prin licitație, propunerea aparținând chiar primarului comunei Dobrovăț, Cătălin Martinuș.

„Domnul primar dă citire proiectului de hotărâre nr.83 privind necesitatea și oportunitatea scoaterii la licitație a terenului, pentru a concesiona o suprafață de teren pentru construirea unui sediul social Afterhills. Domnul primar precizeză că propunerea va fi aprobată de CL, iar terenul va fi dat prin concesiune”, se arată în procesul verbal al ședinței Consiliului Local Dobrovăț din data de 17 decembrie  2018.

Însă, după cum am văzut, ultima hotărâre de Consiliu Local prevede că societatea Afterhills SRL va avea la dispoziție cu titlu gratuit întreaga suprafață din UTR 4 adică nici mai mult nici mai puțin decât vreo 25 hectare de  teren. De altfel, pentru concesionarea prin licitație a unor suprafețe mai mici de maxim 2,5 hectare, Primăria Dobrovăț comandase deja anterior o serie de rapoarte de evaluare la solicitarea unor societăți care doreau de asemenea să investească în comună. Pe baza acestor evaluări, s-a desprins ideea că Primăria Dobrovăț ar putea încasa  cel puțin 100.000 euro la această ediție a Festivalului Afterhills.  Astfel, în anul  2017, Primăria Dobrovăț angajează un expert pentru a evalua suprafața de 23.400 mp (2,34 ha). Raportul de expertiză a fost înregistrat la Primăria Dobrovăț la data de 14.04.2017. Conform documentului, terenul are o valoare de piață de 4,75 euro pe un metru pătrat, iar valoarea totală este de 111.150 euro. Consiliul Local Dobrovăț a constatat cu această ocazie că numai din închirierea acestui teren, comuna ar putea realiza venituri anuale de 112.315 euro. Un an mai târziu, la începutul lu 2018, se realizează o nouă evaluare pentru o suprafață de 2,38 ha din aceiași tarla, rezultând un preț pentru teren de 3,7 euro/mp. A rezultat că și din concesionarea sau închirierea  acestei suprafețe Primăria Dobrovăț ar putea câștiga cel puțin 100.000 euro pe an. Ambele evaluări au fost ignorate de primarul Cătălin Martinuș, care în toate ședințele Consiliului Local în care s-a discutat despre acest festival a fost tot timpul de partea organizatorilor.

Martinuș se laudă că ia vreo 2.000 euro

Contactat telefonic de jurnaliștii 7IAȘI, primarul Cătălin Martinuș a spus că primăria va încasa totuși ceva mărunțiș de la Afterhills.

„Nu-i adevărat. Plătesc 88 de milioane lei pentru teren, 200 lei  pentru fiecare comerciant care vinde și 0,1 la sută din valoarea fiecărui bilet vândut. Amenajarea se face pe cheltuiala organizatorului”, a spus Martinuș.

Deci, în loc de cel puțin 100.000 euro pentru teren, este vorba despre vreo 2.000 euro și ceva încasări din vânzarea biletelor și de la comercianți. Și totuși ceea ce spune Martinuș nu este prevăzut în nicio hotărâre a Consiliului Local Dobrovăț.

Festival cu încasări considerabile

Cu alte cuvinte, Primăria Dobrovăț subvenționează o afacere privată care are anual încasări considerabile de cel  puțin 2 milioane lei pe ediție. Fiecare comerciant plătește către SC Afterhills SRL o taxă de participare de cel puțin 2.000 lei și cel puțin 17 la sută din încasări, iar biletele si abonamentele se vând cu sume cuprinse între 270 și 510 lei. Anual sunt înregistrați zeci de mii de participanți.

Bianca CRISTEA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 COMENTARIU

  1. Ce sa intelegem noi de aici ?Cineva bogat castiga tot mai mult ,comuna Dobrovat e din ce in ce mai saraca !Primarul si-a aranjat ploile cu Leahu si il doare in cot de cetatenii comunei !Bravo ,primare !

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here