Nouă ani de la lansarea programului Rabla

 

Aproape o jumătate de milion de maşini mai vechi de zece ani au ajuns la fier vechi, de la începutul programului de înnoire a parcului auto. Doar jumătate din numărul locurilor de parcare eliberate sunt ocupate, însă, de automobile noi. Poate şi din cauza deselor schimbări prin care a trecut programul Rabla.
 

Programul a început în 2005, cu un buget modest, cel mai mic din istoria Rabla: doar 45 de milioane de lei. În următorii trei ani, cine îşi ducea vechea Dacie, de regulă, la centrele de fier vechi, putea să îşi cumpere o maşină nouă cu 3.000 de lei reducere, bani plătiţi de stat.

În 2010 s-a înlocuit prima de casare cu un tichet valoric şi suma a crescut la 3.800 lei. Iar cine voia un automobil nou, putea să folosească încă două bilete, pe lângă cel rezultat din casarea bătrânului autovehicul. Şi, pentru prima oară, Rabla a ajutat şi firmele să scape de maşinile vechi.

De anul trecut, Ministerul Mediului a mărit valoarea unui voucher la 6.500 de lei, dar a stabilit că nu se poate folosi mai mult de un tichet. Tot în 2013, pentru a încuraja cumpărarea maşinilor electrice, statul a oferit pe lângă tichet un bonus de 500 lei.

 

Aşa se face că în mouă ani, au fost casate peste 480.000 de maşini şi au fost cumpărate aproape 240.000 de automobile noi. Statisticile arată că cei mai mulţi români au schimbat vechea Dacia cu una nouă. Pe locul doi în topul mărcilor care au profitat de Rabla este Opel, urmat de Chevrolet.

Rabla se pare că este însă aproape de final. Bugetul pentru programul de înnoire a parcului auto este tot mai mic din 2010 încoace, pentru că tot mai mulţi români câştigă în instanţă restituirea taxei de mediu încasate de stat. Şi cum aceşti bani vin tot de la Ministerul Mediului, de la 722 de milioane de lei în urmă cu patru ani, anul trecut Guvernul a dat pentru Rabla doar 150 de milioane de lei.

Oricum, producătorii şi importatorii de autoturisme sunt unanim de acord că programul Rabla trebuie să dispară din 2015 şi statul să ia măsuri pentru a opri avalanşa de importuri de maşini second-hand din străinătate.

 

2005-2008: Primă de casare în valoare de 3.000 de lei

2009-2012: Tichet valoric de 3.800 de lei (din 2010 se puteau folosi 3 tichete la o tranzacţie)

2013: Tichet valoric de 6.500 de lei (se poate folosi unul la o tranzacţie)

 

 

 

 

(Sursa: digi24.ro)

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here