-
Deși suntem la final de sesiune parlamentară, este multă agitație în Guvernul a trecut testul primei moțiuni și vedem că, coaliția de guvernare funcționează doar atunci când e vorba de păstrarea puterii nu și când trebuie implementate reformele promise (și mă refer la proiectul privind alegerea primarilor in doua tururi). Cum va rezolva USR PLUS aceasta problema a alegerii primarilor?
Nu există perfecțiune în nicio alianță, însă la momentul actual e clar ca ritmul de implementare al reformelor asumate de către USRPLUS nu este cel pe care ni-l dorim.
Sunt foarte multe lucruri urgente care trebuie reparate prin modificări legislative, care să conducă spre transparentizarea și digitalizarea României, pe un drum cu sens unic către progres; fără cale de întoarcere.
Senatorii USR PLUS au votat toți pentru adoptarea proiectului, din păcate voturile decisive care au lipsit au fost cele de la PNL pentru că unii senatori PNL nu au votat sau s-au abținut la vot. Ceea ce mi se pare cel mai grav este că liderul senatorilor liberali a votat pentru respingerea proiectului, alături de senatorii PSD și UDMR.
Alegerea primarilor în două tururi este unul dintre capitolele esențiale incluse în programul de guvernare. Alegerea primarilor în două tururi este o lege organică, așa că se va vota din nou până când va strânge cele 69 de voturi necesare pentru adoptare sau respingere. Din păcate vedem că nu există o majoritate pentru alegerea primarilor în două tururi decât în declarațiile de campanie.
Este un proiect fezabil și care va fi repus pe agenda parlamentară din toamnă precum și pe masa coaliției de guvernare și le vom reaminti celor din PNL și UDMR că trebuie să își respecte angajamentele luate în fața românilor; iar alegerile locale în două tururi se numără printre acestea.
-
Zilele trecute Curtea Constituțională a pus la colț Parlamentul pentru decizia privind revocarea avocatului poporului. Ce se va întâmpla în continuare?
Este necesară o discuție foarte serioasă despre modul în care Curtea Constituțională interpretează diferit spețe identice. Fac referire aici la anul 2012, când Parlamentul l-a demis pe Avocatul Poporului, iar acesta a sesizat înalta curte. Atunci, CCR a explicat că Parlamentul este singura instituție capabilă să evalueze dacă Avocatul Poporului este performant sau nu. Tot CCR și-a declinat competențele pe această speță argumentând că nu poate evalua competențele. Atunci, în 2012, Valer Dorneanu a devenit Avocatul Poporului ca urmare a procedurii.
Acum, însă, CCR dă o hotărâre diferită, care nu e justificată de o situație, de fapt, diferită, ci de o schimbare completă de abordare a CCR.
Așteptăm motivarea deciziei pentru a vedea exact de ce consideră judecătorii CCR că nu a fost neconstituțională revocarea. Să vedem dacă a fost o problemă de procedură sau de fond.
Din păcate, în ultimii ani CCR s-a transformat clar din arbitru în jucător, sub mandatul lui Valer Dorneanu, fost membru PSD.
Noi, USR PLUS susținem în continuare necesitatea depolitizării CCR.
-
Guvernarea actuala a promis in campaniile electorale o multitudine de proiecte de investiții din județul Iași. USR PLUS deține doi miniștri cheie (Transporturi și Fonduri Europene) pe domeniile care ar fi trebuit să finanțeze aceste proiecte. Iașul nu a primit nimic din investițiile
Aceasta este o temă falsă pentru că Iașul este pe lista priorităților investiționale.
În realitate până în prezent, în doar 6 luni, s-au deblocat proiectele pentru autostrăzile Moldovei, care au stat în sertare poate chiar zeci de ani. Peste 87% din banii PNRR alocați pentru infrastructura rutieră sunt destinați autostrăzilor A7 și A8, care însumează în total 379 de km din cei 434 de km de autostradă ce vor fi construiți prin acest plan. Cu alte cuvinte, cei mai mulți bani sunt investiți în autostrăzile Moldovei. Peste câteva luni, poate un an, când vor începe lucrările pentru A7 și A8 în zona noastră, se vor vedea cu adevărat progresele și respectarea promisiunilor.
Colaborarea dintre ministrul fondurilor europene și cel al transporturilor este una exemplară și rodul acestui efort va garanta ieșenilor autostrăzile mult așteptate.
Spitalul de Urgență Regional este un alt proiect care va prinde viața în timpul acestui mandat, iar demersurile pentru construcție vor începe după aprobarea PNRR.
Centura de Est a municipiului Iași (via Bucium – Tomești) reprezintă o altă investiție strategică, fiind inclusă spre finanțare în PNRR, pe lista de rezervă. Desigur, autostrăzile sunt prioritare și ocupă locurile eligibile pentru fondurile acordate de Comisia Europeană, însă și varianta ocolitoare a Iașului poate deveni realitate mai repede decât ne așteptăm. Este pentru prima dată în ultimii 20 de ani când aproape 80% din fondurile UE sunt alocate pentru construcția de drumuri și șosele rapide în Moldova.
-
Se încheie prima sesiune parlamentară. Care sunt rezultatele parlamentarului Monica Berescu atât în privința activității legislative cât și pentru susținerea proiectelor locale?
Am publicat recent un raport de activitate pentru primele luni de mandat, care surprinde intensitatea ritmului de lucru. Printre cele mai importante proiecte legislative pe care l-am avut pe masa Comisiei de Tehnologia informației și a Comunicațiilor menționez celebra Lege 5G, care reglementează modul în care va fi implementată și folosită în siguranță această tehnologie.
Merită menționată aici și modificarea legii programului de lucru flexibil (Kurzarbeit) prin care reducerea timpului de lucru poate fi făcută doar în urma negocierii cu reprezentanții angajaților sau sindicate. Un alt amendament important interzice firmelor să angajeze alte persoane pentru prestarea unor activități identice sau similare cu cele ale angajatului al cărui program de muncă a fost redus.
Totodată pe masa Comisiei de Muncă și Protecție socială avem în lucru proiecte care pentru stabilirea unor obligații suplimentare în sarcina agențiilor de plasare a forței de muncă în străinătate și a furnizorilor de servicii de plasare ce vor crește gradului de protecție al românilor care își caută un loc de muncă în afara țării. Un amendament important este la Legea Educației Naționale și acesta prevede suspendarea de drept a raporturilor de muncă ale cadrelor didactice, în situația săvârșirii de către acestea a unor fapte penale contra libertății și integrității sexuale sau orice alte fapte penale incompatibile cu funcția deținută.
Pregătirea următorului recensământ național este pe masa acestei comisii. Proiectul vizează modificarea calendarului de pregătire și efectuare a recensământului și, implicit, modificarea momentului de referință al acestuia din 1 mai 2021 în 1 decembrie 2021, dar și decalarea termenelor pentru transmiterea datelor de către instituțiile furnizoare și a organizării cercetării statistice post recensământ din perioada noiembrie-decembrie 2021, în perioada iulie-august 2022.
Am inițiat alături de colegii mei o lege care duce la transparentizarea deciziilor statului: va fi creată o platformă online unde cetățenii din orice colț al României vor putea vedea toate actele normative, ale fiecărei instituții din aparatul administrativ. Acest demers completează accesul gratuit la actele publicate Monitorul Oficial și opțiunea de a căuta prin textul acestora; ceea ce era imposibil până acum.
Cel mai recent este proiectul prin care interzicem agresorilor sexuali să mai ocupe funcții publice, precum situația din Prahova, unde un candidat a fost ales primar, chiar dacă acesta fusese condamnat pentru pornografie infantilă. Așa ceva este inadmisibil!
La nivel local am fost activă în rezolvarea unor situații punctuale din învățământul ieșean, precum condițiile în care învățau elevii de la școala Roșu, comuna Răducăneni. În urma audiențelor cu cetățenii, am depus mai multe interpelări către ministerul sănătății, educației sau cel de interne pentru a clarifica chestiuni punctuale, precum accesul la anumite medicamente sau tratamente ori tipurile de măști de protecție recomandate în situații specifice.
Am reacționat prompt atunci când ministerul educației a promovat la nivel internațional un clip pentru atragerea studenților străini, însă Iașul nu era inclus în acest material, cu toate că este unul dintre cele mai importante centre universitare.
Am avut diverse solicitări către DSP, ISU, ISJ, CJ prin care m-am interesat despre situația investițiilor în spitale pentru modernizarea instalațiilor electrice, a sistemelor anti incendii, funcționarea spițatului mobil de la Lețcani sau probleme punctuale din învățământul ieșean.
Am mers împreună cu primarii din Iași la Compania Națională de Investiții și la Ministerul Mediului unde am discutat despre posibilitatea de finanțare a proiectelor pentru comunitățile pe care aceștia le administrează.
De asemenea, monitorizez săptămânal stadiul progresului înregistrat în pregătirea și construcția autostrăzilor A7 și A8 în cadrul ședinței CNAIR.
Recent, am fost gazda primului membru al Guvernului Cîțu care a venit la Iași. Am fost împreună cu Ioana Mihăilă, ministrul sănătății, la compania Antibiotice unde am rămas impresionată de activitatea de acolo. De asemenea, am discutat cu ministrul sănătății și cu reprezentanți ai sistemului medical diverse subiecte specifice și probleme actuale, inclusiv situația de la Institutul Socola.
De curând, m-am implicat în promovarea petiției inițiate de Codrii Iașului, care militează pentru desemnarea pădurii Bârnova-Repedea ca parc natural, incluzând această zonă forestieră în ariile protejate.
-
Am văzut demersul dumneavoastră legislativ prin care doriți sprijinirea mamelor minore care nasc la vârste fragede. Cum poate sprijini statul tinerele mame aflate în astfel de situații și, în același context, cât este de importantă introducerea educației sexuale/sanitare ca materie în programa școlară?
Într-adevăr, sprijinul acordat mamelor minore este unul dintre obiectivele principale pe care le am ca parlamentar. Avem de-a face cu o realitate pe care societatea o ignoră. Datele și cifrele disponibile în prezent, ne dau fiori: peste 500 de pedofili, găsiți vinovați prin hotărâri definitive, își execută pedepsele în libertate în România. Alte mii și le-au ispășit deja, tot fără a executa o zi de închisoare. În cazul a 80% dintre ei, instanțele nu au considerat agresiunea drept viol, ci „act sexual cu un minor”. Pentru a argumenta faptul că fetele de 10-14 ani au consimțit la întreținerea relațiilor sexuale, au fost folosite elemente precum faptul că nu au țipat, nu au spus părinților, au fost îmbrăcate provocator sau i-au însoțit pe bărbați fără să realizeze ce va urma.
Putem îmbunătăți situația și sprijini mamele minore doar atunci când acceptăm acest lucru și inițiem demersuri pentru a găsi soluții.
Proiectul legislativ la care lucrez în prezent se bazează pe 3 piloni principali: asprirea pedepselor pentru acte sexuale cu minori și o mai bună jurisprudență în judecarea acestor spețe, pentru că discernământul este aproape inexistent la vârste fragede, fiind vorba de copiii până la urmă. Îmi este greu să cred că la 11-12-13 ani, o fetiță conștientizează implicațiile unui act sexual și faptul că poate rămâne însărcinată. Un adult poate constrânge și prin alte metode o tânără să facă sex, nu doar prin violul fizic. Ca să fie clar, mă refer aici la factorul psihologic și constrângerile de această natură.
Etapa a doua, presupune ca statul să încurajeze și să stimuleze continuarea studiilor pentru mamele minore, oferindu-le condiții flexibile de învățământ și sprijin din partea direcțiilor sociale, care să le ajute în creșterea pruncilor. Aici, este necesară crearea unui Registru Unic la nivel național pentru a avea o evidență clară, actualizată a copilelor care nasc copiii.
Al treilea pilon este la fel de important pentru că implică continuarea studiilor pentru mamele minore, astfel încât să termine 12 clase și să își găsească loc pe piața muncii. Reintegrarea în circuitul educațional este esențială pentru că le va permite să își găsească un loc de muncă și să asigure venituri pentru a-și crește copiii. Iau în calcul o variantă prin care mamele minore să primească o bursă specială dacă se întorc la școală și promovează anul școlar.
-
Care este proiectul de care ați vrea să vă fie legat numele dumneavoastră în acest mandat de parlamentar?
Am două obiective principale pentru mandatul meu de parlamentar, pe care le-am anunțat în timpul campaniei electorale. Primul se referă la o legislație dedicată mamelor minore iar celălalt se concentrează pe un pachet de sprijinire a start-up-urilor IT.
-
Cum caracterizați “actul de trădare” al consilierului local Cezar Baciu?
Consider că dumnealui este singurul capabil să justifice decizia sa. Dacă ar fi să caracterizez “actul de trădare” aș spune că și-a vândut integritatea și principiile pentru o funcție efemeră. Un singur lucru este cert: Cezar Baciu nu reprezintă USR PLUS în Consiliul Local, pentru că a fost exclus din partidul nostru.
-
De ce la Iași nu a fost posibilă o alianță în plan local între USR-PLUS și PNL? Ce se va întâmpla pe viitor în privința colaborării cu PNL pe plan local? Poate fi Cezar Baciu liantul pentru o viitoare colaborare politică cu Mihai Chirica și PNL?
Răspunsul este simplu: USR PLUS a cerut reforme, organizarea de concursuri pe bune, transparentizarea și digitalizarea serviciilor pentru cetățeni, iar reprezentanții PNL Iași, în speță Mihai Chirica și Costel Alexe nu au fost de acord.
Nu cred că poate exista o colaborare cu PNL în Iași, atât timp cât ei refuză să se delimiteze de oamenii cercetați penal, în mai multe dosare, până când instanța se va pronunța definitiv.
Cezar Baciu nu mai este membru USR PLUS și nu ne reprezintă în niciun fel.