Meseria lor: auto. Inconştienţă la RATP. Nimeni nu s-a prins astă iarnă că autobuzele DAF, cu geamuri fixe, se transformă vara în incubatoare

La Haga, oraşul de unde sunt luate, temperaturile medii vara ajung rar la 23 de grade. La Iaşi, temperatura trece, în lunile de vară, de 28 de grade. În mai, deja oamenii se sufocau la 40 de grade în aceste cuptoare pe roţi. RATP vrea să comande geamuri culisante, dar încă nu se ştie cât va mai costa această „afacere”.

 

Deşi arată rezonabil la preţul de SH plătit pe ele, autobuzele importante din Haga sunt, în timpul verii, nişte cuptoare pe roţi, deoarece nu au geamuri culisante. Aduse la sfârşitul anului trecut, printr-o licitaţie câştigată de Unistil, autobuzele DAF au părut o afacere bună până la mijlocul lunii mai, când în miezul zilei temperatura din interior se încinge, depăşind 40 de grade.

Aceste mijloace de transport au funcţionat 15 ani în Olanda, o ţară în care vara temperatura medie este de 23 de grade. Povestea se schimbă la Iaşi, unde media multianuală în lunile de vară este de 28 de grade Celsius.

 

 Căldură mare în autobuzele DAF. RATP a montat o pârghie artizanală la trape, pentru a lăsa aerul să pătrundă

Cum se circulă

Autobuzele au doar trei trape pe plafon, care se ridică doar câţiva centimetri, formând o fantă abia vizibilă. Un drum de 4-5 staţii în cuptorul RATP este un coşmar. Când cobori, chiar în căldura sufocantă de-afară, tot ai senzaţia că ai ieşit la răcoare după experienţa traumatizantă din interior.

Imediat ce se închid uşile, călătorii încep să discute de căldura sufocantă, dându-şi seama că sunt captivi într-un cuptor. Cei supraponderali încep să transpire instantaneu şi mirosurile se amestecă în tot autobuzul. Pensionarii, clienţii majoritari ai RATP, datorită abonamentelor gratuite, se plâng că „nu e deloc aer” şi se înghesuie sub curentul firav al trapelor din plafon, încercând să respire.

„E îngrozitor de cald. Dacă afară sunt 25 de grade, înăuntru sunt 45 de grade. Mirosurile sunt insuportabile, parfum amestecat cu transpiraţie, te trec chinurile iadului. Dacă urcă un singur om care nu s-a spălat de trei zile, atmosfera devine irespirabilă”, povesteşte un călător care merge zilnic pe ruta 41.

 

 În Olanda nu s-a plâns nimeni de autobuzele DAF, dar acolo vara este cum e la noi toamna

Soluţia RATP: geamuri noi

După valul de plângeri ajuns la RATP, conducerea regiei a încercat o primă soluţie de compromis: lărgirea trapelor de aerisire din plafon. Câteva dintre cele 40 de autobuze cumpărate au deja montate pârghii din fier care înalţă trapele la circa 20 cm, dar ideea are un efect scăzut. “Personalul tehnic al RATP a avansat propunerea de a înlocui două din geamurile fixe cu o parte culisantă în partea de sus, dar trebuie făcute calcule financiare. Aceste geamuri trebuie făcute pe comandă şi procedurile pot dura”, a explicat Adrian Mihai, purtătorul de cuvânt al RATP.

Autobuzele importate au costat 21.000 de euro/bucată (cu TVA), iar schimbarea geamurilor ar creşte factura finală cu câteva zeci de mii de euro.

 

 Citește și PREȚUL LUI PUȘCAȘU: tun de 253.000 de euro. „Capacul” UNISTIL în afacerea autobuzelor SH

 

O afacere cu multe zerouri

7EST a prezentat, la începutul anului, afacerea autobuzelor DAF. Patronul Unistil, care operează mai multe trasee din oraş, a fost şi importatorul acestor mijloace de transport. Conform informaţiilor obţinute de 7EST de la dealerul din Olanda, preţul mediu al modelului importat de RATP este de circa 10.000 de euro (fără TVA). Cheltuielile cu taxele vamale, transportul din Olanda şi diurnele şoferilor au fost estimate la 2.300 de euro pe bucată. Preţul cu care acestea au fost vândute la Iaşi a fost de 18.000 de euro/bucată (fără TVA). Autobuzele sunt bine întreţinute, dar nu au aer condiţionat decât pentru cabina şoferului. În decembrie, când au fost puse în funcţiune, nimeni nu s-a gîndit că geamurile fixe le vor transforma în incubatoare în care ieşenii se clocesc.

 

 

Efectele căldurii asupra organismului

Temperaturile de peste 35 de grade sunt resimţite ca un stres extrem de către organismul uman. Când temperatura exterioară o depăşeşte pe cea a corpuluui, sistemul reflex de răcire nu mai poate face nimic, pentru că nu mai pierde căldură prin radiere. Se instalează extenuarea cauzată de supraîncălzire, semnalele transmise de corp fiind dureri de cap, ameţeală, greaţă, transpiraţie excesivă, scăderea pulsului, îngreunarea respiraţiei.

Pentru oamenii cu afecţiuni circulatorii sau ale inimii, căldura excesivă poate fi fatală. Supraîncălzirea rapidă pe care o suportă ieşenii în autobuzele RATP este un experiment extrem care poate avea un final tragic.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here