Ca urmare a informațiilor apărute în cursul zilei de ieriîn spațiul media, pornind de la prezentarea unui document neoficial care ar pune sub semnul întrebării finanțarea din bani europeni A autostrăzii Unirii, A8, deputatul Marius Bodea, președintele Comisiei de Transporturi din Camera Deputațilora adus astăzi în cadrul unei conferințe de presă susținută la sediul PNL Iași, mai multe precizări:
„Situația expusă în social media de către unul dintre colegiimei din Comisia de Transporturi NU reprezintă un document oficial, ci o simplă ciornă, după cum mi s-a transmis oficial de la Ministerul Transporturilor. Este una din multiplele «hârtii-scenariu» care circulă în aceasta perioadă între ministere,pentru că așa este procedura. Facem calcule, stabilim strategii pentru a putea contura o documentație finală. Trebuie să renunțăm la a lansa tot felul de ipoteze care să inflameze opinia publică prin omisiunea unor detalii importante și fără a avea un tablou complet, folosindu-ne de simple ciorne sau informații incomplete.
Subiectul în sine, așa cum a fost expus public, a determinat reacții imediate virulente în rândul locuitorilor Moldovei dată fiind importanța vitală a proiectului Autostrăzii, îndelung amânat și tergiversat de guvernările Dragnea. Este un lucru pe care eu, ca ieșean și locuitor al Moldovei, îl înțeleg: Autostrada Unirii este un proiect de maximă urgență pentru dezvoltarea Moldovei, iar oamenii nu mai au răbdare.
Angajamentul de la cel mai înalt nivel al Guvernului PNL rămâne ferm: construim Autostrada! Premierul Ludovic Orban a reafirmat faptul ceea ce a spus de la preluarea mandatului și cu mult înainte, în perioada de Opoziție: «pentru noi este o prioritate Autostrada Unirii, vom cere finanțarea ei din fonduri europene“!
Fac apel la întreaga opinie publică să înțeleagă faptul că noi, liberalii, ajutați de societatea civilă care susține proiectul Autostrăzii A8, am făcut în două luni ce n-a reușit PSD în patru ani de guvernare! Impostura celor care au gestionat în ultimii ani proiectul autostrăzii, tergiversările și pierderea unor termene importante au creat o uriașă întârziere pentru A8, iar acum suntem nevoiți să parcurgem toate etapeleadministrative, fără de care proiectul nu poate fi declaratsustenabil. De două luni lucrăm neîncetat cu hârtiile pe masăpentru a repara un proiect ucis de pesediști încă de la stadiul său de început!
M-am implicat personal în proiectul autostrăzii,împreună cu asociațiile civice – «Moldova Vrea Autostradă»și «Împreună pentru A8» –, luând de la zero întreaga documentație pentru a debloca proiectul! Autostrada Moldovei este prioritară în programul de guvernare al PNL și, indiferent unde se va situa nivelul alocărilor de infrastructură din fonduri europene, nu vom renunța la această prioritate!
A8 va primi finantare europeană chiar și din puținii banipe care Programul Operațional de Transport îi are la dispozitie! Am purtat deja discuții cu Ministrul Transporturilor, domnul Lucian Bode, care a demarat un planconcret pentru a solicita Comisiei Europene creșterea fondurilor alocate pentru întreaga infrastructură a României, cu precădere pentru Autostrada A8. Vom cere derogare pentru A8!
Așadar, ceea ce am promis vom și face. În luna august aacestui an vom finaliza cu fonduri UE studiul de fezabilitate pentru tronsonul cel mai mare, Tg. Mureș-Tg Neamț (200 de km), și astfel vom ști cât ne costă traversarea munților! De asemenea, urmează să emitem OUG privind modificarea legii Parteneriatului Public-Privat (PPP) și revenirea la Ministerul Transporturilor a sectorului de 67 de km, pe care PSD l-a mutat, în mod cu totul aberant, la Comisia de Prognoză, unde a și rămas blocat. Această măsura a fragmentat cei 110 km rămași de la Tg.Neamț până la Ungheni, fiind cel mai încurcat segment. În fine, am conjugat documentele pentru a realiza un caiet de sarcini pentru toată autostrada, urmând să scoatem la licitație sectorul Tg.Neamț-Ungheni, tot pe fonduri europene.Anul acesta vom ști cât vom chelui pentru autostradă și care vor fi sursele de finanțare integrală. Nu vor fi doar fonduri UE, ci un mix de finanțări, așa cum se întâmplă în orice stat european care primește bani pentru infrastrutură.
România a avut foarte mulți bani pentru autostrăzi, îndouă bugete europene (2007–2013, 2014-2020), dar nu s-au făcut decât niște capete de autostradă prin Transilvania, cu bani europeni. Uniunea Europeană consideră că a alocat bani suficienți pentru infrastructura din România, iar faptul căacești bani nu s-au cheltuit este strict problema noastră. Efectele guvernării PSD, incompetentă și complet dezinteresată – se resimt astăzi când primim de două ori maipuțini bani, politica de finanțare a UE schimbându-se pentru toate statele membre. Nu e prima dată când spun că din 2021 UE va restrânge sumele pentru infrastructura mare. Astfel, mai mult de 60% din bugetul fondurilor europene pe care Româniale va primi în bugetul 2021-2027 vor fi alocate mediului șiinovarii. Evident, această schimbare de priorități nu ne avantajează deloc, pentru că rămânem cu infrastructura nefinalizată. După 14 de ani de apartenență la UE, am ajuns în situația absurdă de a fi risipit obiectivele strategice pentru dezvoltarea regionala”, a declarat deputatul Marius Bodea, Președintele Comisiei de Transporturi din Camera Deputaților.