Maricel, asta-i ţinta! Vagonul modernizat, exploatat ca un cal de povară: 17 ore zilnic, doar două defecţiuni în cinci luni

Dacă la Compania de Transport nu se cumpără câteva zeci de tramvaie noi, degeaba au fost îngropate milioane de euro în şine. Directorul Maricel Ghercă trebuie să aibă dosarele pregătite şi să aducă bani europeni pentru modernizarea parcului.

 

Sfârşitul lunii iunie a adus fostei RATP o fărâmă de modernitate. Electroputere VFU Paşcani i-a oferit în teste un tramvai modern, realizat pe structura unui străbunic al tramvaielor. Noul vehicul, în care ieşenii au avut ocazia să respire în premieră aer condiţionat într-un mijloc de transport în comun, a circulat deja cinci luni pe şinele din Iaşi, iar conducerea actualei Companii de Transport Public şi l-ar dori în producţie de serie. Mai ales că preţul este cu mult sub concurenţă, la dotări aproape identice. Problema este că pentru a înlocui cele 75 de vagoane care circulă în fiecare zi în Iaşi sunt necesare sume imense ce nu pot fi obţinute decât prin fonduri europene, începând de anul viitor.

 

Mecanici instruiţi

De când circulă prin oraş, GT 4M, vagonul supus transformării radicale, s-a defectat de două ori. „Pentru lucrările de întreţinere curente cei de la Paşcani au pregătit personal de la noi. În cazul defecţiunilor a fost necesară intervenţia lor. Dar nu au fost defecţiuni grave sau scumpe, s-a rezolvat repede şi fără cheltuieli mari”, a spus Adrian Mihai, purtătorul de cuvânt al Companiei de Transport Public. Tramvaiul circulă în fiecare zi 17 ore, fără întrerupere. „Într-un astfel de regim de exploatare sunt inevitabile defecţiunile. Suntem mulţumiţi de calitatea acestui vagon şi am primit semnale de la călători: merge foarte lin şi aerul condiţionat este o dotare apreciată. Cred că s-ar încadra fără probleme în cerinţele noastre pentru tramvaie noi”, a mai spus Adrian Mihai.

 

 

150 de tramvaie noi: între 52 şi 400 milioane euro
500.000 euro a costat modernizarea vagonului GT 4M.
350.000 euro e preţul unui tramvai la comenzi mai mari
La un parc de 150 tramvaie, cât are Compania de Transport Public, ar fi necesare 52 milioane de euro
Spre comparaţie, un singur tramvai Siemens cumpărat de Primăria Oradea a costat 2,7 milioane de euro. Făcut calculul pe Iaşi, necesarul de fonduri pentru înnoirea întregului parc cu tramvaie Siemens ar fi de peste 405 milioane de euro

 

Doar cu fonduri europene

În prezent, Compania de transport nu are capacitatea de a achiziţiona nici măcar un singur tramvai modernizat de Electroputere. „Exerciţiul financiar 2014 – 2020 prevede şi fonduri pentru achiziţia de material rulant, deci am putea cumpăra tramvaie pe fonduri europene”, a declarat Maricel Ghercă, directorul Companiei de Transport Public. Totuşi, conducerea Electroputere nu ştie dacă va fabrica vreodată în serie modelul livrat la Iaşi. „Încă îl testăm. Nu cunoaştem încă viitorul acestui model. Vrem să fim siguri că este fiabil şi circulă fără probleme, după care ne gândim la producţia de serie”, au comunicat oficialii Electroputere Paşcani.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here