Interviuri în oglindă

Alin Aivănoaei:” Majoritatea  politicienilor ieşeni au dovedit, de-a lungul timpului, că nu au avut tăria de caracter să se bată pentru ieşeni

Radu Ursanu: ” Cel mai probabil, în bugetul anului 2018, Guvernul va aloca banii necesari pentru Autostrada Iași – Tg. Mureș”

În apropierea finalului de an, le-am cerut aleșilor județului să facă un scurt bilanț al activității din 2017, să spună dacă sunt sau nu mulțumiți de ce au realizat, dar să și răspundă la întrebări ce vizează probleme vitale ale județului, cum ar fi Aeroportul, contractul de deszăpezire a drumurilor județene sau Autostrada Iași – Tg. Mureș.

Radu Ursanu de la PSD a răspuns în calitate de reprezentant al puterii din Consiliul Județean, în vreme ce Alin Aivănoaei de la PMP a fost vocea opoziției.

  1. Care sunt concluziile privind activitatea Consiliului Județean la momentul bilanțului pentru anul 2017?

Alin Aivănoaei: Din păcate, mă văd obligat să certific dezamăgirea, atât a mea personală, cât şi a populaţiei din judeţul nostru. Județul Iaşi intrase pe un trend crescător din punct de economic, încă din mandatul trecut, dar cum investițiile au stagnat datorită executivului actual, atunci mă văd nevoit să revin asupra dezamăgirii menționate. S-a pierdut un an jumatate ce va fi recuperat cu greu în viitor.  În plus, suntem unul dintre puţinele judeţe din ţară care are la dispoziţie o sumă substanţială ca excedent bugetar din anii trecuţi. Cu toate acestea, lipsa viziunii noului executiv a făcut ca lucrurile să bată pasul pe loc.

Radu Ursanu: Anul 2017 aduce un bilanț pozitiv, Consiliul Județean Iași atrăgând cel mai mare buget din Moldova. Proiecte de importanță strategică, în valoare de 604 milioane euro, vor îmbunătăți calitatea vieții ieșenilor. Vorbim de proiecte de infrastructura: Axa prioritară strategică Iași – Suceava (11 comune din județ – 92 km), Axa Botosani – Iași (vor fi reabilitați 106 km de drum județean până la sfârșitul anului 2023), iar pe PNDL 1, până în prezent au fost modernizate șapte drumuri județene , însumând 94 de km. Județul Iași a primit pe PNDL 2 (2017-2020) suma de 831 miliarde lei pentru proiectele depuse de autoritățile locale și județene, proiecte ce vizează modernizarea, reabilitarea și construirea de școli, grădinițe și creșe, a unor drumuri comunale sau porțiuni de drumuri județene, înființarea și construirea de dispensare medicale umane , realizarea de sisteme de alimentare  și distribuție apa, canalizare.etc. În domeniul sănătății avem proiectul „Reabilitarea și modernizarea Spitalului pentru Copii Sf. Maria Iași”,  cel mai mare proiect cu finanțare europeană din Regiunea Nord-Est, în valoare de  121 miliarde lei (aproximativ 27 milioane de euro). Contribuția Consiliului Județean va fi de 33 miliarde lei (7,2 milioane de euro). La ultima ședință am votat reabilitarea, modernizarea, extinderea și dotarea unităților de primiri urgențe și a unui nou pavilion unde vor fi cazați părinții pacienților. De asemenea, va fi construit un heliport de suprafață. Totodată vorbim și despre reabilitarea și refuncționalizarea pavilionului administrative al Spitalul de Boli Infecțioase, un proiect în valoare de 1,44 miliarde lei. La Spitalul de Neurochirurgie a fost inaugurată cea mai modernă sală de operații în domeniul neurochirurgiei și chirurgiei spinale din sud estul Europei.

Avem și proiecte pentru susținerea vieții culturale iesene: restaurarea Muzeului ”Sfântul Ierarh Dosoftei Mitropolitul”, restaurarea Muzeului ”Vasile Pogor” și reabilitarea Muzeului ”Ion Creangă”, împreună cu ansamblul său (bojdeuca-clădire de patrimoniu, curtea interioară și clădirea muzeu).

  1. Până la momentul vorbirii nu avem onorate promisiunile conducerii CJ privind investițiile în dezvoltarea județului. Care sunt motivele pentru care se bate iarăși pasul pe loc?

Alin Aivănoaie: Nu mă surprinde cu nimic faptul că PSD nu îşi îndeplineşte promisiunile făcute. Avem exemplul naţional unde guvernul PSD a dezamăgit total populaţia. Măsurile luate s-au dovedit a fi contrare cu aşteptările oamenilor. Aici avem exemplele cele mai elocvente legate de preţurile alimentelor şi serviciilor care au crescut mai mult decât creşterile salariale. Întorcându-mă la nivelul judeţului nostru, singurul motiv pentru neîndeplinirea promisiunilor este lipsa de viziune  al actualei conduceri  combinată cu un management defectuos. Încă o dată amintesc faptul că judeţul Iaşi are câteva zeci de milioane de euro care zac pur şi simplu în conturi, în loc să fie investite pentru dezvoltarea judeţului. Personal, alături de echipa PMP, am propus încă de anul trecut să se aloce sumele existente pentru reabilitarea drumurilor judeţene precum şi alte propuneri care vizează dezvoltarea economică a judeţului. Cum era de aşteptat, ne-am lovit de un zid al orgoliilor din partea preşedintelui CJ, care întotdeauna a căutat soluţii de amânare a proiectelor noastre în schimbul dialogului constructiv în interesul comunității.

Radu Ursanu: Nu sunt de părere că se bate pasul pe loc. Așa cum am arătat și la prima întrebare, în 2017 s-au lansat proiecte importante pentru ieșeni. Pe lângă cele menționate, CJ a demarat deja procedurile necesare pentru investiții la aeroport, modernizarea drumurilor județene, a tuturor spitalelor din subordinea CJ și nu numai. De asemenea, nu cred că se poate vorbi într-un singur an de mandat de promisiuni neonorate, ci abia după 2020. Investițiile de anvergură nu se pot finaliza într-un singur an, ci necesită timp pentru că, așa cum bine știm, în România, birocrația este excesivă.

  1. Aeroportul Iași a fost, mai degrabă, sămânță de scandal între partidele din Consiliu, decât un motor pentru dezvoltarea economică a județului. Când vor sacrifica partidele lupta politică pentru proiecte constructive?

Alin Aivănoaie: Nu cred că trebuie să vorbim neapărat de o sămânţă de scandal între partide. Dacă îşi doreau realmente să continue investiţiile, executivul CJ avea la dispoziţie o majoritate confortabilă. Mai degrabă a fost o întârziere concertată a investiţiilor. A trecut un an şi jumătate, iar investiţiile nu au apărut. Ele au fost aprobate încă din mandatul trecut, dar întârzie din cauza unor explicaţii care pot fi date doar de Maricel Popa.

Am solicitat explicaţii în nenumărate rânduri, cum de altfel am propus şi susţinerea aeroportului prin reinvestirea profitului anului financiar 2016. În exerciţiul financiar 2016 s-a obţinut un profit de peste 3,5 milioane euro iar dacă exista o dorinţă a susţinerii trendului crescător al aeroportului şi implicit dezvoltarea industriilor care au venit la Iaşi datorită dezvoltării aeroportului, atunci majoritatea PSD-ALDE trebuia să vină în plenul CJ cu proiecte pentru a fi aprobate.

Radu Ursanu: Aeroportul Iași este un proiect de mare anvergură și este normal să comporte discuții. Chiar și așa, cu tot cu așa-zisa sămânță de scandal, executivul județean a  înregistrat rezultate pozitive pentru economia Iașului. Aeroportul Iași este un astfel de exemplu. Cu tot scandalul din jurul acestui proiect, tocmai s-a înregistrat primul milion de pasageri, iar în cel mai scurt timp se vor demara investiții de milioane Euro doar pentru zona cargo. Dacă partidele se concentrau doar pe lupta politică astăzi aveam, în continure, doar un singur zbor în exterior și un singur operator. Până în 2020, deci pe termen mediu și lung, se va concretiza, din toate punctele de vedere, că Aeroportul Iași este motorul de dezvoltare economică al județului. Mai mult, Consiliul Județean Iași  și S.C. Aerostar S.A. Bacău au semnat contractul de concesiune pentru suprafața de 16 000 m.p., pentru o perioadă de 49 de ani, teren destinat construirii unui hangar pentru mentenanța avioanelor civile de tip Airbus 320 şi Boeing 737, folosite cu predilecţie de companiile care operează zboruri la Iaşi. În acest fel, Iașul intră pe harta aeronauticii. Este o investiție mare, care va duce la crearea a cel puțin 150 de locuri de muncă. Faptul că pe aeroportul nostru se vor întreține și repara avioane de pasageri va atrage și noi companii de zbor care vor dori să opereze aici.

  1. Iarna a început dar nu avem încă încheiat un contract pentru serviciile de deszăpezire ale drumurilor județene. Vi se pare normal acest lucru?

Alin Aivănoaie: Deloc normal. Arată slaba calitate a managementului, atât a Direcţiei Judeţene de Administrare a Drumurilor şi Podurilor Iaşi cât şi a executivului CJ. Pe întreg parcursului anului 2017 au schimbat de atâtea ori directorii la această direcţie, încât rezultatele sunt cele care le vedem. Pe lângă lipsa unui contract de deszăpezire mai există o altă problemă, cea a plombărilor drumurilor judeţene. Sperăm că din cauza neprofesionalismului unor factori decidenţi să nu aibă de suferit cetăţenii judeţului nostru.

Radu Ursanu: Dacă vă uitați pe SEAP, caietul de sarcini este încărcat, astfel încât, în cel mai scurt timp posibil, județul Iasi va avea încheiat contractul pentru serviciile de deszăpezire. Întotdeauna au fost probleme referitoare la acest subiect, însă, atunci când a fost nevoie, CJ Iași a intervenit în forță și nu au fost probleme de o gravitate maximă nicăieri în județ. Procedurile pentru încheierea licitației pentru deszăpezire au început încă din toamna acestui an, însă faptul că niciun operator nu s-a prezentat la licitație nu poate fi vina CJ.

  1. Iașul este marginalizat din nou la împărțeala bugetară, de către guvernanți. De ce politicienii ieșeni doar dau din gură și nu fac nimic concret pentru a opri această bătaie de joc?

Alin Aivănoaie: Majoritatea  politicienilor ieşeni au dovedit de-a lungul timpului că nu au avut tăria de caracter să se bată pentru ieşeni. Aici avem numărate exemple de oameni, din afara judeţului Iaşi, lideri de aceiaşi culoare ca a partidului de guvernământ, care au atras fonduri către judeţele lor. Raportându-ne la situaţia actuală, avem un lider care se laudă doar cu rezultate derizorii şi reuşite minore.Un exemplu elocvent arată că după 2016, liderii ieşeni nu au reuşit să-şi impună punctul de vedere la Bucureşti şi implicit, nici dorinţa ieşenilor de a obţine fonduri guvernamentale pentru demararea investiţiilor locale. Liderul actual al PSD nu a fost capabil să nominalizeze oameni pe măsura Iaşului în Guvern. Avem doar doi secretari de stat, care sunt inexistenți pentru ieșeni.

Radu Ursanu: Iașul a fost al treilea județ la împărțirea banilor alocați prin PNDL, peste 600 milioane lei. Acest lucru arată clar că județul Iași nu este nici de departe marginalizat la împărțirea banilor. Proiectul bugetului pentru anul 2018 încă nu este finalizat, dar, în tot acest timp, reprezentanții PSD Iași fac demersurile necesare pentru ca judetul nostru să primeasca mai mulți bani decât anul trecut, bani care să ajungă la șoseaua de centură, pentru spitalul regional de urgență, la modernizarea drumurilor județene și nu numai.

  1. Autostrada Iași-Tg. Mureș rămâne un vis?

Alin Aivănoaie: Proiectul de lege al deputatului Petru Movilă de construire a autostrăzii Iaşi – Tg. Mureş a trecut tacit de Senat. Deci autostrada nu mai este un vis, ci îşi urmează paşii logici. În momentul în care va trece şi de Camera Deputaţilor, indubitabil Guvernul va fi nevoit să concretizeze acest proiect. Nu trebuie să mai precizez că, fără această autostradă, Iaşul va avea doar de suferit. Este soluţia Iaşului la criza alocărilor fondurilor guvernamentale. Cu o autostadă şi cu un aeroport care să funcţioneze la capacitate maximă, Iaşului nu-i va mai păsa dacă guvernanţii alocă sume foarte mici pentru judeţul nostru .

Radu Ursanu: Autostrada Iasi – Tg. Mures nu este un vis , deja pentru tronsonul Iași-Târgu Neamț a fost eliberat certificatul de urbanism.  Reprezentanții PSD Iași, indiferent că vorbim despre parlamentari, consilieri județeni sau locali, depun toate eforturile pentru ca acest proiect să se concretizeze. Cel mai probabil, în proiectul legii pentru bugetul anului 2018, Guvernul va aloca banii necesari pentru acest proiect. Un alt aspect, deloc de neglijat, este faptul că societatea civilă a început să-și facă vocea auzită. Este pentru prima dată când se întamplă așa ceva în Iași, iar faptul că oamenii s-au unit este un lucru deloc neglijabil și arată necesitatea construirii autostrăzii Iași – Tg. Mureș.

  1. Nominalizați cea mai bună personalitate ieșeană de după revoluție. Dar cea mai nocivă? Argumentați.

Alin Aivănoaie: Cei mai buni ieşeni de după Revoluţie sunt acei oameni de afaceri care, prin forțe proprii și cu eforturi mari,  au reuşit să dezvolte industrii și să creeze produse locale recunoscute la nivel naţional şi internaţional. Exemple avem destule şi nu cred că ne-a promovat mai bine altcineva. Ei au fost şi sunt paşaportul nostru către exterior. În ceea ce priveşte cel mai nociv ieşean, aici aş preciza toţi liderii organizaţiilor judeţene de partid, reprezentanţi ai partidelor care au fost la putere, pentru incapacitatea lor de a susține alocarea  fondurilor de la  guvern pentru dezvoltarea județului, fonduri care de altfel sunt obligatorii de alocat în condițiile în care  județul Iași contribuie la bugetul de stat cu sume foarte mari…

Radu Ursanu: Consider că Patriarhul Daniel este figura emblematică a Iașului, fondator de numeroase și reprezentative institutii, dintre care amintesc Facultatea de Teologie Ortodoxă, Școala Teologico-Sanitară Post-Liceală, Biblioteca Ecumenică, Seminarul Teologic Ortodox, Institutul Ecumenic Sf. Nicolae, Institutul Cultural-Misionar TRINITAS (Editură, tipografie și stație de radio),  Asociația Medicilor și Farmaciștilor Ortodocși din România, Centrul de diagnostic și tratament Providența. În ceea ce privește cel mai nociv personaj, prefer să nu nominalizez , mai ales că ne aflăm cu toții în Postul Nașterii Domnului.

 

Rareș Neamțu

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here