Un solist de la Filarmonica din Bacău a stricat planurile unor profesori de la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași, după ce s-a înscris la un concurs pentru un post în cadrul instituției. Postul era „pregătit” pentru un doctorand angajat al universității. Înscrierea la concurs și a lui Emil Stancu, bărbat cu o carieră de 20 de ani în spate în domeniu, a declanșat o serie incredibilă de abuzuri menite să-l descalifice pe acesta. Încă de la început i s-a dat de înțeles că nu trebuie să se înscrie la concurs, postul de lector la disciplina Oboi, fiind „rezervat”. Toți angajații Universității care ar fi putut să-l acompanieze la pian în timpul susținerii probei l-au refuzat ca să nu aibă de suferit. Însă, contracandidatul a fost acompaniat chiar de către unul dintre membrii comisiei de contestație. Stancu a încercat să depună contestație, dar comisia a refuzat să-i pună la dispoziție înregistrările audio-video care au fost realizate tocmai pentru a constitui probă-martor. Motivul invocat frizează absurdul: încălcarea legislației GDPR.
Emil Stancu a participat recent la un concurs organizat de Universitatea Națională de Arte „George Enescu” (UNAGE) Iași, pentru ocuparea funcției de lector universitar, disciplina „oboi” din cadrul Facultății de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice. Emil Stancu a participat alături de o altă persoană, Andreea Cucu-Burda, asistent universitar doctorand la clasa de oboi a instituției, cei doi concurând pentru postul din cadrul Universității. Doar că bărbatul, cu o experiență mult mai vastă, a fost scos din joc de comisia de concurs și apoi de cea de contestații, în baza unor decizii pe care acesta le-a considerat absurde.
Concurs pentru un post de profesor la oboi! Nici un membru al comisiei de concurs nu era specialist pe disciplină
Stancu este angajat solist oboi la Filarmonica ,,Mihail Jora” din Bacău încă din 2004 și este profesor asociat de oboi la Colegiul Național de Arte ,,George Apostu” din 2010. În luna iulie 2024, Stancu a decis să participe la concursul derulat de UNAGE pentru un post de profesor la disciplina oboi din cadrul Universității. Postul a fost scos la concurs după decesul unui profesor din cadrul Universității. Iar Emil Stancu a decis să se înscrie pentru a-și continua cariera la Iași. Din comisia de concurs au făcut parte prof.univ.dr. Ciprian Andrei, decanul Facultății de Interpretare (președinte), dar și doi profesori de clarinet, unul de saxofon și unul de flaut, respectiv prof. univ.dr. Doru Albu, conf.univ.dr. Daniel Paicu, lector.univ.dr. Florin Ion Fodor, lector.univ.dr. Călin Fărcășel.
Nevoit să caute un pianist! Toți cei din Iași l-au refuzat: „Postul este pentru altcineva”
Bărbatul a arătat că în cadrul concursului din 16 iulie 2024 a trebuit să fie acompaniat de un pianist. Nu a putut însă susține recitalul cu nici un pianist ieșena pentru că toți l-au refuzat.
„Știam că acest concurs include o probă de recital instrumental și ca atare aveam nevoie de un pianist care să mă acompanieze. Spre surprinderea mea, deși am terminat facultatea, masterul și doctoratul în Iași și cunosc mulți pianiști acompaniatori, toți m-au refuzat spunându-mi că postul este pentru cineva și prin participarea lor la concurs alături de mine și-ar periclita poziția lor în Universitatea de Arte George Enescu Iași. A fost un prim semnal pe care nu l-am băgat în seamă. În cele din urmă am apelat la o pianistă de excepție, prof. univ. dr. a Universității din București, cu ajutorul căreia am realizat un recital de înaltă ținută artistică”, a spus Emil Stancu.
Probele concursului au constat în depunerea dosarelor-probă eliminatorie, recital instrumental, propunere pentru dezvoltarea carierei universitare și o oră de curs în ipostaza didactică cu prezența unui student.
Probele au fost făcute cu dedicație! Grila de concurs, special făcută pentru angajații UNAGE
O altă probă a vizat prezentarea carierei universitare, un proiect de dezvoltare din punct de vedere educațional, iar o a treia probă a vizat o oră în compania unui student pentru verificarea calităților pedagocice. Doar că în acest caz, UNAGE a inclus o metodologie internă, valabilă cadrelor didactice proprii.
„Am constatat cu stupoate că era vorba de o evaluare bazată pe lucruri interne, pe relațiile cu profesorii UNAGE și relațiile cu studenții, lucruri de care eu eram străin. Universitatea a făcut o confuzie fără seamăn. Grila de concurs este de fapt o grilă de evaluare anuală a personalului deja angajat în cadrul instituției. Comisia de concurs a încălcat flagrant principiul discriminării folosind această evaluare, în care doar cei deja angajați pot întruni minimum de punctaj- 85 de puncte, necesar angajării. Este imposibil pentru un candidat la concursul de lector, disciplina oboi, muzica de camera oboi, muzica de camera, studii și solo-uri de orchestră, să fie cuantificat cu astfel de criterii”, a mai spus Emil Stancu.
Pianista contracandidatei, membru în comisia de contestații
Contracandidata lui Stancu, Andreea Cucu-Burda a fost acompaniată în cadrul concursului de către prof.univ.dr. Aurelia Simion, cadru didactic la Departamentul 2 din cadrul Facultății de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice. Aceasta a făcut însă parte și din comisia de contestații, cea care i-a respins ulterior cererea de revizuire a lui Emil Stancu.
„Cum credeți că se poate simți un candidat la un concurs, când contracandidata lui este acompaniată la pian de o profesoară care figurează în comisia de contestații și chiar se mai și semnează în cadrul Comisiei de soluționare a contestațiilor? Este vorba despre prof. univ. dr. Aurelia Simion. Oare de asta mi-au respins contestația? Ar fi ajuns la faptul hilar ca doamna prof. univ. dr. să se autoevalueze?”, a spus Stancu.
„Răzbunare pentru că m-am prezentat la concurs”
Trei zile mai târziu, pe 19 iulie 2024, la afișarea rezultatelor, Emil Stancu a fost notat cu 78,25 puncte, iar contracandidata sa cu 93 de puncte.
„Pe data de 19.07.2024 s-au afișat rezultatele pe care le consider și acum ca o răzbunare a faptului că m-am prezentat la un concurs cu dedicație, eu cu 78,25 de puncte și contracandidata mea cu 93 de puncte. Am depus o contestație în care am cerut să mi se reevalueze prestația din cadrul tuturor probelor concursului și să mi se elibereze toate documentele de concurs: borderou, de notare, proces verbal notare, planul de concurs și o copie audio-video după înregistrarea concursului meu și al contracandidatei mele în baza liberului acces la informații de interes public, mai ales în contextul în care sunt informații care mă vizează în mod direct, cu precizarea duratei înregistrate la fiecare probă în parte”, a mai spus Emil Stancu.
Candidatul la postul de la UNAGE susține că a fost total nedreptățit de reprezentanții instituției.
„Această evaluare m-a nedreptățit și nu cred că poate reflecta diferența între un instrumentist experimentat, care s-a specializat și are o vastă experiență în toate aspectele disciplinei postului și o tânără instrumentistă care nu are experiența scenei sau a orchestrei”, a mai spus acesta.
Comisia de contestație: ”Nu există nici un temei pentru reevaluarea prestației”
Contestația depusă însă de Emil Stancu nu a avut însă nici un efect, cererea sa fiind respinsă ca fiind fără temei, spre stupoarea acestuia. „Comisia de concurs a respectat toate procedurile de evaluare pe baza criteriilor prevăzute la art 19, al 2 și 3 din Metodologia de organizare a consursurilor pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul UNAGE Iași. În ceea ce privește solicitarea către comisia de contestație să analizeze și să reevalueze interpretarea muzicală , membrii comisiei de concurs au aprceiat-o ca fiind de o calitate deosebită, acordând în unanimitate punctajul maxim la acest criteriu din grila de evaluare (…) privitor la componența comisiei de concurs , menționăm că au fost respectate întocmai dispozițiile prevăzute la aret 16, al. 2, conform cărora comisia de concurs este formată din 5 membri, incluzând președintele acesteia, specialiști în domeniul disciplinelor postului scos la concurs sau în domenii apropiate. Ca urmare, comisia de soluționare a contestațiilor consideră că nu există nici un temei pentru reevaluarea prestației dumnevoastră din cadrul concursului și pe cale de consecință respinge contestația pe care ați formulat-o”, arată membrii comisiei de contestație din care a făcut parte și cea care a acompaniat concurenta directă a lui Stancu, prof. Aurelia Simion.
Au refuzat să-i dea înregistrarea cu prestația din concurs pe motiv de GDPR
Emil Stancu a cerut de la Universitate și înregistrarea audio-video cu prestația sa din timpul concursului. Doar că UNAGE i-a respins cererea pe motiv că sunt imagini cu membrii comisiei de concurs și aceste sunt date cu caracter personal. Asta în vreme ce pe toate documentele publice apar numele celor care au făcut parte din comisia de examinare, iar proba a fost, de asemenea, publică.
„Privind solicitarea eliberării de copii ale documentelor întocmite de către comisia de concurs, pot fi oferite grilele de evaluare și raportul președintelui prin solicitare adresată compartimentului juridic, cu anonimizarea datelor cu caracter personal (nume, prenume, semnătură) și doar înscrisuri care privesc prestația dumneavoastră. Privitor la înregistrările audio-video, având în vedere că acestea cuprind și date cu caracter personal, respectiv imagini ale membrilor comisiei, sau ale unor persoane, acestea nu pot fi oferite”, se arată în adresa UNAGE către Emil Stancu.
Acuzații: „Comisia de contestații nu s-a întrunit în totalitate”
Profesorul de la Bacău arată și că semnatura membrilor comisiei de contestații ridică semne de întrebare.
„Cum este posibil ca să îmi fie refuzată reevaluarea de către o comisie de contestații? Rolul acestei comisii de contestații nu este reevaluarea? Este oare legal ca o comisie de contestații să afirme că nu exista nici un temei pentru reevaluarea prestației? Această comisie se erijează într-o instanță supremă de judecată? Cum este posibil ca contestația primită să fie semnată de membrii comisiei cu patru semnături fizice și una electronică? Acest fapt denota că ei nici măcar nu au fost toți prezenți la întrunirea acestei comisii. Și aici acest mod de a semna un răspuns oficial este la limita legalității”, mai afirmă Emil Stancu.
Sesizare la Ministerul Educației! A cerut anularea concursului
Nemulțumit, Emil Stancu a trimis o adresă și către Ministerul Educației în care a arătat ilegalitățile de la Universitatea de Arte din Iași. Bărbatul arată că conf.univ.dr. Gabriela Vlahopol, președintele comisiei de soluționare a contestațiilor, nu are ca specializare instrumentul oboi, aceasta fiind la „Forme Muzicale”. În plus, susține că a primit cu întârziere de o zi rezultatele și că acestea nu au fost afișate corespunzător. Bărbatul a cerut anularea concursului și organizarea unuia nou.
„Comisia de soluționare a contestațiilor trebuia să fie constituită din specialiști în domeniul disciplinelor: Instrument – oboi, solo-uri și studii de orchestră, Muzică de Cameră, Muzică de Cameră Oboi sau din domenii apropiate. Ori, o parte dintre membrii acestei comisii nu sunt specialiști în domeniul disciplinelor cerute și nici în domenii apropiate. Supun atenției dumneavoastră faptul că o parte dintre criteriile de evaluare au caracter puternic discriminatoriu, fiind practic inaplicabile unor candidați precum subsemnatul, care vin din exteriorul instituției”, arată Emil Stancu în adresa către Ministerul Educației.
Ministerul Educației a pasat răspunsul la Universitate
Oficialii din Ministerul Educației i-au răspuns acestuia că toată situația trebuie rezolvată direct de Univeritate, singura responsabilă de organizarea concursului. Iar cei de la UNAGE, prin rectorul prof.univ.dr. Aurelian Bălăiță, i-au transmis că întreg concursul s-a desfășurat corect.
„UNAGE nu poate da curs solicitării dumneavoastră, deoarece concursul pentru ocuparea postului de lector universitar poziția 48, departamentul II FICSMT, disciplina oboi, s-a derulat în conformitate cu dispozițiile legale în materie”. În cele din urmă, Emil Stancu a atacat desfășurarea concursului în instanță, unde a cerut anularea acestuia.