Medicii de la Spitalul de Copii Sf. Maria sunt nevoiți să foloseasă pentru tratarea pacienților în stare critică catetere venoase defecte sau de o calitate îndoielnică, care se rup în timpul manevrelor medicale @ Medicul Valentin Munteanu și asistenta-șefă Codrina Dimitriu, care conduceau Secția ATI, au ajuns în fața comisiei de disciplină, după ce au semnalat conducerii problemele legate de cateterele achiziționate de spital @ În 2023, medicii de la ATI au înaintat managerului Alina Belu patru memorii în care sesizau problemele cu cateterele: „Doamnă manager, Medicii secției ATI vă informează că la montarea cateterului VYGON VALUE LIFE monolum L15cm se întâmplă următoarele probleme: cateterul alunecă greu pe patul vascular/portul portocaliu se rupe foarte ușor detașându-se de lumenul cateterului sau se fisurează la montarea PIV” @ Dispozitivele Vygon nu au fost înlocuite, medicii nu au primit vreun răspuns, dar asistenta-șefă, care a sesizat problemele a fost schimbată din funcție și sancționată @ Culmea, Spitalul Sf. Maria a dat-o în judecată, solicitând contravaloarea unor catetere pe care aceasta le-ar fi avut în gestiune @ La instanță, asistenta Codrina Dimitriu a spus răspicat că este vorba de o răzbunare: „parte din problema de bază o reprezintă CALITATEA PROASTĂ A CATETERELOR ACHIZIȚIONATE DE SPITAL și care a fost semnalată în repetate rânduri de către medici” @ Managerul Alina Belu a declanșat o adevărată campanie de hărțuire împotriva doctorului Munteanu și a asistentei Dimitriu, pe care i-a anchetat chiar și pentru consumul ridicat de „Cif” folosit pentru curățarea suprafețelor
Anul trecut, din luna ianuarie și până în octombrie, medicii de la Secția ATI au trimis managerului Spitalului Sf. Maria, Alina Belu, patru adrese în care o informau pe aceasta cu privire la faptul că anumite tipuri de dispozitive medicale folosite pentru tratarea pacienților în stare critică sunt fie defecte, fie de o calitate sub standardele minim admise. Au fost memorii comune, care poartă semnăturile și parafele tuturor medicilor de la Secția ATI, sau doar asumate de către șeful secției, doctorul Valentin Munteanu, ca urmare a solicitărilor primite de la colegi. În toate aceste adrese, cadrele medicale semnalează probleme grave care apar în timpul manevării cateterelor venoase Vygon. Aceste dispozitive medicale sunt folosite pentru administrarea medicamentelor direct în sistemul sanguin sau pentru alte intervenții specifice.
Toate aceste solicitări nu au primit vreun răspuns din partea managerului Alina Belu. Ba mai mult, când conducerea Secției ATI a reclamat și alte neajunsuri legate de lipsa personalului, a spațiilor destinate actului medical dar și pentru depozitarea materialelor sanitare, managerul Alina Belu a declanșat o adevărată campanie de hărțuire împotriva șefului de la ATI, doctorul Valentin Munteanu, dar și asistentului-șef de la acea vreme, Codrina Dimitriu.
Medicii de la Secția ATI: „cateterul alunecă greu pe patul vascular/portul portocaliu se rupe foarte ușor”
Într-o adresă a medicilor de la Secția ATI, aceștia au semnalat încă din primele zile ale lunii ianuarie a anului trecut că montarea unui anumit tip de cateter la pacienți se face cu dificultate și că dispozitivul medical nu este unul de calitate, potrivit pentru tratarea pacienților aflați în „stare critică”:
Medicii secției ATI vă informează că la montarea cateterului VYGON VALUIE LIFE monolum L15cm se întâmplă următoarele probleme:
– cateterul alunecă greu pe patul vascular
– portul portocaliu se rupe foarte ușor detașându-se de lumenul cateterului sau se fisurează la montarea PIV
Având în vedere starea critică a pcienților ce necesită CVC, vă rugăm să luați măsurile care se impun pentru montarea în siguranță a unui cateter calitativ”.
Câteva luni mai târziu, aceeași problemă a catetrelor Vygon este din nou semnalată managerului Alina Belu. Un document denumit „Notă Justificativă” din 9 aprilie 2023, semnat de către medicul șef al Secției ATI, Valentin Munteanu, și de asistenta-șefă Codrina Dimitriu, semnalează că pentru tratarea unor pacienți au fost necesare și câte două – trei catetere, deoarece acestea se rupeau. Cadrele medicale reclamau din nou probeleme legate de cateterul Vigon:
„La tentativa de instalare a catetrului au fost folosite uneori câte două – trei catetere pentru un singur pacient, întrucât cateterele au fost de proastă calitate, de exemplu cele de la firma Vygon 16G (și nu numai) se rupeau la tenativa de instalare pe ghidul Seldinger. Acest lucru a fost sesizat conducerii spitalului de mai multe ori în scris, verbal și prin transfer, poze care susțin cele de mai sus”
Pe 10 octombrie 2023, medicii de la ATI revin cu o adresă comună prin care semnalizează aceleași probleme legate de cateterul VYGON VALUE LIFE monolumen:
„cateterul alunecă greu pe patul vascular, portul portocaliu se rupe foarte ușor detașându-se de lumenul cateterului sau se fisurează la montarea PIV. Atașăm fotografie cu cateterul defect.”
Două săptămâni mai târziu, conducerea secției ATI solicită managerului Alina Belu să aprobe descărcarea din gestiune a cateterelor defecte, care s-au rupt în timpul manevrelor medicale.
Cei care au semnalat problema cateterelor au fost scoși vinovați
La sesizarea managerului Belu, doctorul Munteanu și asistenta Dimitriu au fost chemați în fața comisiei de disciplină sub diferite pretexte. Celor doi li s-a reproșat chiar și faptul că la secția ATI s-a consumat prea multă substanță pentru curățarea suprafețelor.
Într-un memoriu înaintat managerului Alina Belu pe 23 martie 2023, Codrina Dimitriu, asistenta-șefă a secției ATI, a informat conducerea Spitalului Sf. Maria cu privire la lipsa personalului și a unor materiale sanitare, dar și lipsa unui protocol privind pansarea pacineților arși:
„Având în vedere, (…) condițiile de lucru și că materialele sterile nu sunt adaptate Blocului Operator, cerințele medicilor de aprovizionare în urgență cu anumite materiale sanitare specifice Blocului Operator, refuzul personalului din ATI de a intra la pansat la pat, la montarea cateterelor venoase centrale la pat, la montarea plasmaferezei/hemofiltrării doar cu un medic rezident, vă rugăm să stabiliți împreună cu șefii de secții protocolul de pansat al pacienților critici, dotarea cu materiale specifice Blocului Operator a ATI-ului și repartizarea de personal suplimentar doar pentru acești pacienți întrucât o asistentă ATI asigură îngrijirea a doi – trei pacienți pe tură și nu poate sta blocată la un pacient iar brancardierul deservește toate cele trei tronsoane ATI și teren”
Problemele semnalate nu au fost rezolvate nici măcar parțial, iar șase zile mai târziu, managerul Alina Belu a scris pe adresa înaintată de asistenta șefă de la ATI: „Comisia de disciplină. Având in vedere ca nu a fost transmis răspuns se va începe cercetarea disciplinară împotriva șefului secției ATI și medicului ATI care a permis medicului rezident să efectueze manevre invazive fără supravegherea unui medic specialist/primar” .
Acțiunile de intimidare ale asistentei Cordina Dimitriu au culminat cu un proces deschis de Spitalului de Copii Sf. Maria a deschis prin care unitatea medicală a solicitat instanței să o oblige pe fosta asistentă-șefă a Secției ATI să plătească pentru cateterele care s-au stricat în timpul procedurilor medicale, invocând că acestea lipsesc din gestiune. Spitalul solicită „obligarea pârătei să plătească subscrisei suma de 17.402,92 lei cu titlu de despăgubiri (lipsa în gestiune) și dobânda legală, calculată la data de 7.12.2023 (data informării managerului cu privire la concluziile inventarului)”
Belu a modificat ilegal componența comisiei de inventariere
Pe 1 noiembrie 2023, managerul Alina Belu a emis o decizie prin care a modificat componența comisiei de inventariere și a numit la conducerea acesteia pe Ștefan Cătălin Bura, un economist debutant, angajat cu doar câteva luni înainte și a cărui angajare definitivă depinde conform legii de semnătura managerului.
Inițial, din comisia de inventariere constituită tot printr-o decizie a managerului emisă în luna septembrie a aceluiași an, făceau parte alte persoane. În forma inițială, comisia era condusă chiar de către șeful secției ATI, Valentin Munteanu, însă acesta nu se află în cercul de relații al managerului, fiind chiar unul dintre medicii care a semnatal probelemele legate de cateterul Vygon.
„Întrucât nu a reușit să obțină o sancționare a mea prin comisia de disciplină, managera spitalului a decis că ar fi mai ușor să constituie o comisie de inventar, al cărei președinte să fie numit un debutant, care deși nu avea calitatea legală de a fi președinte al unei comisii de inventariere, fiind debutant, prezenta avantajul de a putea fi mai ușor constrâns în a duce la îndeplinire abuzurile managerului, întrucât angajarea sa definitivă ulterioară depinde exclusiv de decizia mmangerului”, a explicat asistenta Dimitriu în documentele depuse la instanță.
Asistenta Dimitriu: „Hărțuire, problema de bază o reprezintă cateterele achiziționate de spital”
În documentele depuse la instanță, fosta asistentă-șefă de la Secția ATI susține negru pe alb că procesul deschis de către Spital împotriva sa nu reprezintă altceva decât o acțiune de hărțuire și intimidare din războiul declanșat de către managerul Alina Belu după ce i-au fost aduse la cunoștință problemele de management dar și cele legate de calitatea cateterelor Vygon.
„Cauza cea mai posibilă a acțiunilor de denigrare și hărțuire desfășurate, în mod repetat de către managera Belu față de mine o reprezintă sesizările formulate în scris de către mine în cuprinsul cărora am arătat diverse disfuncționalități în activitatea Seceției de ATI generate prin mangementul defectuos al acesteia. Scopul acestor acțiuni întreprinse împotriva mea de către managera spitalului prin constrângerea noilor angajați au rolul/menirea/scopul de îmi denigra imaginea, astfel putând să mă demită din funcția de Asistentă Șefă a Secției ATI, pentru ca astfel să nu mai fiu îndreptățită să formulez sesizări din perspectiva unei funcții de conducere, în legătură cu o serie de chestiuni punctuale privind managementul defectuos al spitalului.
Totodată, parte din problema de bază o reprezintă CALITATEA PROASTĂ A CATETERELOR ACHIZIȚIONATE DE SPITAL și care a fost semnalată în repetate rânduri de către medici, adrese pe care le depun în anexe la prezenta întâmpinare (patru adrese în cursul anului 2023 – n.r.)”, susține asistenta Cordina Dimitriu în acțiunea depusă la instanță.
Comisie de disciplină pentru consum exagerat de detergent „Cif”
Înainte de „războiul cateterelor”, șeful de la ATI, medicul Munteanu, și asistenta Dimitriu au dat socoteală și pentru modul în care au gestionat consumul de substanțe de curățenie, imediat după renovarea saloanelor în care funcționa secția.
„Menționez că managera spitalului a dorit inițial să îmi impute contravaloarea unor produse de curățenie marca Cif, materiale de curățenie pe care – împreună cu infirmierele angajate pe Secția ATI – le-am folosit pentru a curăța suprafețe, dușumea, pardoseli, obiecte sanitare, apratură medicală, paturile dulapurile, noptierele, incubatoarele”, mai arată Codrina Dimitriu.
Totul a pornit de la o altă adresă înaintată managerului Alina Belu în care șefii secției ATI solicitau spații pentru depozitarea materialelor sanitare, deșeurilor și ustensilelor pentru curățenie:
„Vă rugăm să ne alocați spațiul necesar depozitării pubelelor care să țină cont de Normele Epidemiologice și securizarea acestora. Spațiul necesar conform Normelor Epidemiologice pentru depozitarea lenjeriei. Spațiul necesar depozitării ustensilelor de curățenie și a materialelor de curățenie. Spațiul necesar depozitării aparaturii și dispozitivelor medicale.
De asemenea vă reamintim că depozitarea temporară până la alocarea spațiilor, este făcută, de necesitate, pe holuri, scările laterale și sasurile din spital”
La scurt timp după ce au înregistrat acest memoriu, cei doi au fost puși să dea socoteală în fața comisiei de disciplină, pentru consumul ridicat de detergent Cif, fiind estimate chiar și depășiri ale costurilor de peste 200 lei.
„Vă informăm că la relocarea pe corpul B, în salonul 2 era depozit de materiale de construcții. La preluarea tronsonului împreună cu domnul director medical s-au identificat câteva defecțiuni care au necesitat remediere. La transportul materialelor din salonul 2 la blocul oprator s-au înregistrat alte defecțiuni care au necesitat remediere. La eliberarea etajului 3, corp A, au fost identificate încăperi care au necesitat reparații la pereți și revăruire. Mutarea etajului 1 la 3, corp A, a necesitat de asemenea curățarea și dezinfectarea obiectelor transportate.
Toate aceste acțiuni au determinat un consum crescut de CIF pentru curățare”, a fost explicația oferită de asistenta Codrina Dimitriu în fața membrilor comisiei de disciplină.