Hoţii de kilometri din industria auto: SCANDALUL AUTOLAND. Şmen cu numărul de kilometri din bord la o firmă de maşini second-hand din Iaşi

O ieşeancă a luat o ţeapă imensă de la firma Autoland care i-a garantat că maşina second hand pe care i-a vândut-o are doar 78.000 de kilometri parcurşi în Franţa. În realitate, maşina avea 155.000 de kilometri şi se putea defecta grav în orice clipă. Femeia se întreabă acum câţi dintre clienţii firmei au fost traşi pe sfoară la fel. Proprietarul Autoland afirmă că n-are nici o vină.

 

În România, achiziţia unei maşini second hand presupune riscuri enorme deoarece multe detalii despre autoturism pot fi ascunse. Inclusiv numărul de kilometri parcurşi, care reflectă în mare măsură gradul de uzură al maşinii.

Un caz din Iaşi arată că între firmele specializate pe acest segment de piaţă şi un negustor de la colţul străzii poate să nu existe nici o diferenţă. 

 

I-a liniştit: „Verificarea s-a făcut deja”

Preţul plătit de Adriana Caraiman pentru un Renault Megane fabricat în 2011, cu 78.000 de kilometri la bord, toţi parcurşi în Franţa, a fost de 8.250 de euro. Tranzacţia s-a realizat la sfârşitul lunii aprilie 2013. Proprietarul firmei Autoland i-a garantat personal că nu are de ce să se teamă, pentru că maşina a fost deja verificată. Autoturismul arăta foarte bine şi funcţiona aşa cum arăta. Nimic nu ar fi indicat o ţeapă. “Am fi dorit să ducem maşina la Renault, s-o verificăm pe tester, dar tot insista că verificarea s-a făcut deja şi că totul este în regulă. Că nu avem de ce să cheltuim bani în plus. Până la urmă, era autoturismul lui, nu făcusem încă actele, nu aveam cum să-l forţăm. Am plătit firmei 600 de lei revizia şi verificarea numărului de kilometri, mergând pe ideea că o firmă nu şi-ar permite golănii”, povesteşte Adriana Caraiman.

În plus, femeia spune că la acel moment relaţia cu proprietarul Autoland a fost una foarte bună. “Am făcut în condiţii bune actele pentru leasing, pentru că nu am fi dorit să scoatem foarte mulţi bani din firmă, deodată. Maşina am luat-o pe firma soţului, să producă bani pentru societate, nu să ne plimbăm cu ea”, afirmă Caraiman.

 

77.000 de kilometri au dispărut subit de pe bordul maşinii cumpărate anul trecut de o ieşeancă

Descoperirea de la reprezentanţa Renault

După aproape un an de la cumpărarea Renault-ului Megane, cum maşina bătea spre 90.000 de kilometri, a fost necesară schimbarea distribuţiei. Cumpărătoarea s-a adresat reprezentanţei Renault pentru această lucrare şi, odată ajunsă acolo, a aflat că a plătit o maşină care avea de două ori mai mulţi kilometri parcurşi decât ştia. “Cei de la reprezentanţă au vrut să vadă istoricul de service al maşinii. Când au pus seria şasiului în calculator, mi-au spus că are, de fapt, 155.000 de kilometri şi că distribuţia nu i-a fost schimbată niciodată. În puţinele drumuri pe care le-am făcut într-un an cu ea se putea defecta în orice moment”, susţine Adriana Caraiman.

L-a contactat imediat pe proprietarul de la Autoland, unde încă plătea rate pentru maşină, pentru a-i spune că maşina nu este aşa cum a ştiut că o cumpără. “După aceea am aflat că maşina a intrat în ţară cu 147.000 de kilometri şi kilometrii ăştia s-au topit din bordul maşinii. La prima discuţie mi-a spus că nu ştie nimic, că o vom rezolva. Apoi, m-am adresat unui avocat şi am încercat o mediere. S-a arătat dispus să plătească el distribuţia maşinii la revizie, dar după aceea nu a mai răspuns la telefon”, spune clienta păcălită.

 

60.000 de km în plus la toate maşinile de pe site

Ulterior, Adriana Caraiman a depus la Parchet o plângere pentru înşelăciune împotriva proprietarului de la Autoland şi a firmei. “Dacă aş fi ştiut din prima că maşina are de două ori mai mulţi kilometri decât mi s-a spus mie, tot o cumpăram, pentru că funcţiona şi arăta foarte bine. Dar nu aş mai fi fost de acord cu preţul, dădeam cu 2.000-3.000 de euro mai puţin. Trebuia să ştiu ce este cu maşina, nu să mi se spună ceva şi pe dedesubt să fie altceva. Părerea mea este că sunt mulţi clienţi ai Autoland în situaţia mea şi habar n-au. După ce am început demersurile, am observat că, brusc, toate maşinile de pe site-ul lor au în jur de 150.000 de km la bord. Când am cumpărat-o eu, cam toate aveau în jur de 90.000. Poate că scandalul i-a liniştit să mai facă la fel”, îşi exprimă speranţa proprietaramaşinii Renault.

Proprietarul Autoland afirmă că nu se consideră vinovat. “Este o maşină care a trecut prin cinci mâini. A venit, i-a plăcut, a refuzat testele. A venit după un an să spună că sunt probleme. Dacă de la un calculator al unei maşini se înlocuieşte o piesă, automat calculatorul va lua numărul mai mare de kilometri. Acum nu mai discutăm cu doamna, vorbim doar prin avocaţi”, spune Ştefan Brezeanu, proprietarul Autoland.

 

 

Citește și Premiul de fugă pentru Cristi Maftei: 430.000 de euro, bani publici. După condamnarea la închisoare, liberalul a fugit cu banii primiți din contractele cu statul

 

 

O ţeapă identică era să ia şi Moroşanu

Luptătorul de K1 a fost la un pas să fie păcălit cu o maşină cu număr dublu de kilometri decât cel afişat pe bord. În cazul său era vorba despre un Audi A6 suspect de ieftin. “Preţul era foarte bun. Norocul meu este că am o rudă la reprezentanţă. Voiam să cumpăr imediat maşina, fără să mai verific, dar am zis totuşi să sun. După ce i-am spus seria de şasiu, m-a sunat să-mi spună ca nu cumva s-o cumpăr. Avea de două ori mai mulţi kilometri decât mi se spusese”, povesteşte Cătălin Moroşanu.

 

 Multe maşini au kilometrajul dat peste cap de vânzătorii care vor să păcălească amatorii de chilipiruri

Procedura nu este ilegală

Există state în care datul kilometrajului înapoi este infracţiune. În România, există peste tot anunţuri cu acest serviciu, contra sumei de 100 de lei. Procedura este simplă şi presupune desprinderea bordului şi cuplarea unei mufe USB la mufele kilometrajului. Sunt câteva detalii care pot indica vârsta reală a unei maşini:

–          are baterie aftermarket (bateria montată în fabrică nu ţine foarte mult timp): are peste 80.000-100.000 km;

–          are materialul volanului şi schimbătorului roase: are peste 100.000 km;

–          tapiţeria de la scaunul şoferului este crăpată sau roasă: peste 50.000 km;

–          cauciucul de pe pedale este ros şi pedalele sunt uzate: peste 100.000 km;

–          feţele de la portiere scârţâie în mers: peste 50.000 km;

–          toba finală este rufinită: peste 80.000 km;

–          amortizoarele de la capotă/haion nu mai au forţă să ridice: peste 100.000 km;

–          amortizoarele nu mai sunt cele originale: peste 15
0.000 km, cu menţiunea că regula se aplică maşinilor aduse din afara României, nu pentru cele SH cumpărate de aici.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here