Două PFA-uri sunt plătite de către Ateneul Național Iași cu peste 20.000 de euro pentru servicii de promovare social-media, care se rezumă la publicarea pe pagina de facebook „Cinemaiasi” a programului cinematografelor. Aceleași PFA-uri au primit contractele cu același obiect de activitate și în 2023 și în 2024. Pe 23 februarie 2024, la distanță de două ore, Ateneul a încredințat contracte cu același obiect către Întreprinderea Individuală Barhan Bianca și PFA Haliga Mihaela. Cele două tinere fac parte din echipa echipa festivalului Serile Filmului Românesc (SFR), finanțat de primărie și condus de Andrei Giurgia, angajat al Atenului. Instituția a încheiat contract cu PFA Haliga Mihaela, dar în anunțul publicat în sistemul electronic de achiziții publice sunt menționate datele de contact ale altei persoane. Este vorba despre Vasile Pitaru, contabilul din echipa SFR. Apelat de 7IAȘI, Vasile Pitaru a explodat: „Nu mai este numărul ei, dar de ce vă interesează? Nu vă spun cum mă cheamă, nu vă privește”. Pe Facebook, Vasile Pitaru se pozează alături de primarul Mihai Chirica și de Andrei Apreotesei, fostul manager de la Ateneu, actualul director de la Complexul Muzeal ”Moldova” și chiar le distribuie acestora postările. Ateneul Național Iași întreține cu bani publici mai mulți membri ai echipei SFR, care primesc contracte pentru tot felul de servicii de imagine, greu de cuantificat și de monitorizat. „Nu răspund eu la asemenea întrebări. Faceți o adresă scrisă la Ateneu, nu are treabă una cu alta”, a reacționat Andrei Giurgia, directorul festivalului SFR.
Din septembrie 2023 și până în februarie 2024, Ateneul Național Iași a topit peste 20.000 de euro pentru așa-zise servicii de promovare pe rețelele social-media, dar și „off line”. Contractele au fost încredințate către aceleași două PFA-uri deținute de două tinere din echipa de organizare a festivalului Serile Filmului Românesc (SFR). Contractele nu au însă vreo legătură cu festivalul de film, ci cu un proiect derulat de către instituția de cultură a Primăriei Iași, Cinema Toghether.
În luna februarie a acestui an, Ateneul Național din Iași a încheiat două contracte cu același obiect de activitate cu două tinere din echipa SFR. Ateneul a plătit 30.000 lei și respectiv 20.000 lei pentru aceleași servicii de promovare și comunicare, administrare pagini social media și promovare offline. Ambele contracte au fost atribuite în aceeași zi la distanță de două ore.
O Întreprindere Individuală (ÎI) și un PFA deținute de două fete colaboratoare la SFR au luat împreună 50.000 lei (10.000 euro) pentru a se ocupa de o pagină de Facebook și de un site cu prezentarea unor filme ce rulează la Ateneu. O posibilă explicație pentru alegerea celor două tinere este că Andrei Giurgia, directorul festivalului SFR, este și angajat pe un post de șef oficiu film în cadrul Ateneului Iași.
Bianca Barhan și Alexandra Haliga au primit contracte similare de la Ateneu și pe parcursul anului 2023 pentru servicii de promovare online și offline.
Și nu au fost singurele din echipa SFR care au prins bani de la Ateneu pe diverse servicii plătite generos.
Două contracte cu același obiect: administrare pagini social media
Pe 23 februarie 2024, la ora 13.00, Ateneul Național Iași încheie un contract cu Bianca Barhan Î.I. pentru administarea unor pagini de social media, conținut online, promovare. Valoarea contractului a fost stabilită la 33.000 lei fără TVA. Bianca Barhan este trecută ca PR la proiectul SFR gestionat de Andrei Giurgia, angajat al Ateneului Național Iași.
„Administrare pagini social media și site, pregătirea și publicarea conținutului în mediul online; Pregătirea materialelor pentru promovarea online și offline; Mediatizarea activităților cinematografice; documentare, realizare dosar Europa Cinemas; Colaborarea cu distribuitorii de filme; Participarea la evenimente. Pentru perioada martie-decembrie”, se arată în descrierea anunțului din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SICAP).
Bianca Barhan: „Suntem două persoane la Cinema și ne ocupăm fiecare de promovare”
Contactată telefonic de 7IAȘI, Bianca Barhan a explicat că se ocupă cu postările și cu promovarea evenimentelor de la Ateneu.
„Mă ocup de partea de social media, comunicare cu presa, expunere și promovare și în mediul offline, afișe stradale, în Ateneu, flyere. Suntem două persoane la Cinema și ne ocupăm fiecare de promovare. Nu îmi desfășor activitatea la Ateneu, sunt colaborator”, a spus Bianca Barhan.
Al doilea contract pentru același lucru. Au modificat doar descrierea
În aceeași zi, 23 februarie 2024, la ora 14.54, a fost parafat un alt contract cu PFA Alexandra Mihaela Haliga, pentru aceleași lucruri. Doar că de data aceasta contractual a fost de 20.000 lei, iar descrierea contractului a fost ușor inversată.
„Servicii de promovare si comunicare cinema administrare pagini social mediasi site, pregatire si publicarea continutului specific pregatirea materialelor pentru promovarea online si offline mediatizarea activitatilor cinematografice: documentare, realizare dosar Europa Cinema colaborarea cu distribuitorii de filme promovare si asigurare continut online pentru Cinema si pentru siteul cinemaiasi.ro participarea la evenimente. Pentru lunile Martie – Decembrie 2024” – se arată în descrierea contractului încheiat cu Alexandra Mihaela Haliga.
În ianuarie 2023, același PFA a primit tot de la Ateneul Iași 3.600 lei pentru același tip de servicii.
Primii bani de la Ateneu în 2023
Ambele firme au primit bani de la Ateneu și în 2023. PFA-ul Alexandra Haliga a încasat 9.000 lei în două tranșe, iulie și septembrie 2023 pentru promovare și comunicare Cinema Iași.
Bianca Barhan a încasat în anul 2023 de la Ateneu 36.000 lei. Un contract de 6.000 lei a fost încheiat în ianuarie 2023 pentru serviciile de promovare și comunicare cinema, iar al doilea de 30.000 lei, a fost parafat în februarie. Practic, între 2023 și 2024, cele două firme au încasat 108.000 lei de la Ateneu pentru acelși obiect de activitate. (peste 20.000 euro).
PFA-ul paravan. Adresa de mail și numărul de telefon aparțin contabilului SFR
PFA-ul deținut de Alexandra Haliga este gestionat de Bogdan Vasile Pitaru, contabil al SFR și președinte al Asociației Persoanelor cu Handicap din Români (APHR), filiala Iași.
De altfel, numărul de telefon al APHR este trecut la adresa de contact al PFA-ului lui Alexandra Haliga.
7IAȘI a discutat telefonic cu Vasile Pitaru, însă acesta a refuzat să ofere detalii. „Nu mai este numărul ei, dar de ce vă interesează? Nu vă spun cum mă cheamă, nu vă privește”, a precizat telefonic Vasile Pitaru, contabilul SFR și președintele Asociației Persoanelor cu Handicap din România, filiala Iași.
Pe Facebook, Vasile Pitaru se pozează alături de primarul Mihai Chirica, de Andrei Apreotesei, fostul manager de la Ateneu, actualul director de la Complexul Muzeal „Moldova” și chiar le distribuie acestora postările pe rețelele de socializare.
În 2018, Pitaru a fost contabil și la Centenarul Filmului Românesc, proiect realizat la împlinirea a 100 ani de la Marea Unire din 1918.
Vasile Pitaru a deținut la rândul său o Întreprindere Individuală dar aceasta a fost radiată în decembrie 2023.
Alți oameni din SFR „mufați” la banii Ateneului!
Tinerele din trupa de PR al Serilor Filmului Românesc nu sunt singurele care s-au conectat la visteria Ateneului.
Alte cinci contracte au ajuns la firma Ideal Picture SRL pentru „organizare și producție eveniment Cinema Together”.
Firma s-a ocupat de servicii foto-video în cinci ocazii legate de evenimentul Cinema Together, o selecție de filme europen și care rulează în perioada septemebrie 2023 – iunie 2024. Ideal Picture SRL este administrată de Sergiu Cojocariu, operatorul video al SFR, și de Alina Morariu, fotograful aceluiași festival. De la Ateneul Iași, firma celor doi a primit pe parcursul lui 2024 contracte de 14.000 lei pentru servicii foto-video. În 2023, societatea a avut un singur angajat.
„Prin Cinema Together mai multe categorii de public își pot regăsi preferințele cinefile, inspirația sau pot avea în sfârșit un motiv de a veni la cinema, simțindu-se incluși. Proiectul este finanțat de rețeaua de cinematografe de artă Europa Cinemas și Creative Europe Media Desk. Cinematografele de artă partenere alături de Cinema Ateneu din Iași sunt: Cinema Victoria din Cluj-Napoca (inițiator proiect), Cinema Arta by Cityplex Sfântu Gheorghe, iar ca și colaborator se alătură și Cinema Victoria din Timișoara. Cinema Together este un proiect finanțat de Europa Cinemas și Creative Europe Media Desk și implementat între 2023-2024”, se arată în singura descriere a proiectului de pe site-ul cinemaiasi.ro.
Contracte de câteva ori peste prețul pieței
Serviciile de promovare în social media plătite de Ateneu sunt foarte costisitoare, raportat la piața locală și națională.
De exemplu, firme specializate oferă astfel de servicii de promovare online și pe social media, la pachet și cu alte beneficii, la un preț și de 500 lei pe lună. „a. Gestionarea integrată – Social Media Marketing, pe baza materialelor puse la dispoziție de Beneficiar b. Crearea şi/sau personalizarea conturilor de social media cu un cover şi o poză de profil originale c. Modificarea curentă a cover-ului în funcție de evenimente d. Identificare și targetare grupuri Facebook în care vor fi postate ofertele beneficiarului e. Postări în pagina Facebook – 1 postare/zi f. Postări în grupurile Facebook – prin intermediul platformei – 1 postare/zi g. Promoții pentru produse – produse cu discount, pachete produse, produse cadou, articole cu livrare gratuită, concursuri h. Interactiune cu fanii – posts engagement i. Sincronizarea postărilor cu toate rețelele sociale j. Campanie Digital Marketing – suport pentru campanii de produs (realizare calendar content) k. Întocmirea și transmiterea unui raport de activitate l. Account Manager dedicat”, se arată în descrierea unei firme specializate.
Șefii de la Ateneu au refuzat să explice pe ce cheltuiesc banii
Șefii SFR și de la Ateneu au refuzat să ofere explicații.
Andrei Giurgia s-a arătat chiar nemulțumit că i se cer explicații. „Nu răspund eu la asemenea întrebări. Faceți o adresă scrisă la Ateneu, nu are treabă una cu alta”, a precizat Andrei Giurgia, directorul SFR și șef oficiu film la Ateneul din Iași.
În schimb, Gheorghiță Rusu Piersic, directorul interimar de la Ateneu, a menționat că va verifica rapoartele de activitate. „Cu siguranță că e un raport de activitate, dar nu pot să zic pe de rost. O să cercetăm”, a susținut Gheorghiță Rusu Persic, directorul interimar al Ateneului Iași.
Vlad ROTARU