Zilele trecute am depus în Parlamentul României un nou proiect legislativ menit să acorde facilități de circulație șoferilor care lucrează pentru companiile de ride sharing în genul Uber și Bolt. Prin inițiativa pe care o semnez și care este susținută de mai mulți colegi USRPLUS, am solicitat ca autoturismele care efectuează transportul alternativ, respectiv prin intermediul unor platforme precum Uber sau Bolt, să poată utiliza banda special amenajată pentru transportul public în comun, așa cum se întâmplă acum în cazul taximetrelor.
În momentul de față, de această posibilitate beneficiază doar conducătorii auto care transportă persoane în regim de taxi și cred că prin folosirea benzilor de circulație pe care administrațiile locale le-au pus la dispoziție autobuzelor sau troleibuzelor, am putea preveni aglomerația sau ambuteiajele și, desigur, putem lua în calcul, mai puțină tensiune în trafic, determinată de blocaje și presiunea timpului.
Pe de altă parte, eliminăm, după părerea mea, discriminarea care există între șoferii clasici de taxi și cei la Uber sau Bolt, întrucât ei practică, în definitiv, același tip de serviciu. Contribuim de asemenea și la creșterea mobilității urbane, avem nevoie de decongestionarea benzilor de circulație, nu doar pentru ca toți clienții care solicită transport să ajungă mai repede la destinație, ci și pentru a reduce stresul tuturor din traficul de zi cu zi.
Când am gândit acest proiect am ținut cont de jurisprudența europeană care vine în sprijinul acestei măsuri de care vor beneficia șoferii companiilor de ride-sharing. Curtea Europeană de Justiție apreciază printr-o hotărâre că activitățile de transport de tip urban desfășurate prin intermediul platformelor digitale sunt asimilate serviciilor de transport și nu serviciilor de comerț online, așa cum am redactat și în expunerea noastră de motive a proiectului de lege aflat în dezbatere publică pe site-ul Senatului. Chiar dacă pare un proiect mic, acesta are o mare utilitate în comunităție din România și este corelat cu dorința șoferilor care mi-au semnalat nevoia lor de a fi tratați cu egalitate.
Tot zilele trecute am depus un alt proiect de lege în care am solicitat taxiuri cu capacitate mai mare, inițiativa vizând modificarea Legii 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere. Dorim să redefinim taxiul ca „autovehicul din categoria autoturisme cu până la maximum 9 locuri, inclusiv locul conducătorului auto, sau autovehicul de transport de mărfuri cu o masă maximă totală autorizată care nu depășește 3,5 tone, care, pe baza autorizației taxi, poate executa transport de persoane, mărfuri sau bunuri în regim de taxi.”
Găsesc justificat acest proiect pentru că, deseori, apar grupuri mai mari de patru persoane care au nevoie să utilizeze simultan un taxi, poate de la serviciu, poate de la aeroport, iar taximetriștii, în prezent, nu pot lua mai mult de patru persoane în mașină, pentru că ar încălca normele legale în vigoare care îi limitează.
Mai multe detalii despre cele două proiecte aflate pe circuitul legislativ, găsiți aici:
http://www.cdep.ro/proiecte/bp/2021/700/40/1/em741.pdf
http://www.cdep.ro/proiecte/bp/2021/700/40/2/em742.pdf