După ţeapa Blue Air, Aeroportul Iaşi s-a trezit cu o nouă gaură de sute de mii de euro în conturi din cauza unui alt operator aerian aflat în impas financiar. Compania aeriană TAROM „a uitat” să plătească facturi de sute de mii de euro către Aeroportul Iaşi. Operatorul aerian a acumulat datorii către regia aeroportuară încă de anul trecut în contul zborurilor operate de la Iaşi. Pentru că nu şi-a recuperate banii, Aeroportul Iaşi a dat în judecată operatorul aerian gestionat de Ministerul Transporturilor. De la Blue Air, Aeroportul Iaşi încă aşteaptă peste un million de euro, însă compania aeriană nu va plăti prea curând banii.
Una din companiile române de stat este datoare vândută către o regie aflată în subordinea Consiliului Judeţean Iaşi. Compania aeriană TAROM trebuie să plătească peste 1,1 milioane lei (circa 220 mii euro) către R.A. Aeroportul Internaţional Iaşi. TAROM a acumulat datoria în cursul anului trecut, în contul zborurilor pe care le operează de la Iaşi, la mijloc fiind taxele de procesare pe pasageri, servicii de aterizare, balizaj şi staţionarea avioanelor. Operatorul aerian nu a plătit însă sumele respective, astfel încât a fost acționat în judecată la Tribunalul Iaşi de către aeroport.
Opt facturi de 1,1 milioane lei! Nici un ban plătit de TAROM
Aeroportul Iaşi a cerut ca TAROM să plătească cei 1,1 milioane de lei pentru serviciile derulate în perioada septembrie – decembrie 2022, în baza unui contract încheiat în iulie 2022, cu facturi scadente la 30 zile. S-a ajuns şi la penalităţi de întârziere de 9,04 la sută pe zi. Aeroportul a emis opt facturi, iar în 6 februarie 2023 a trimis şi o somaţie de plată. Cum TAROM nu şi-a onorat obligaţiile, s-a ajuns la proces. Aeroportul a cerut plata debitului în baza OUG 119/2007 cu titlu executoriu. Primul termen dat de magistraţii de la Tribunalul Iaşi a fost stabilit la data de 24 mai 2023.
Firma statului plină de datorii!
Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române Tarom SA a avut în 2021 o cifră de afaceri de 668 milioane lei, un profit de 0 lei, însă a acumulat datorii de 1,2 miliarde de lei, la peste 1.100 de angajaţi. La finalul anului 2022, compania avea datorii şi către statul român, dar şi către aeroporturile din ţară de pe care operează curse. La Iaşi, compania TAROM gestionează ruta spre Otopeni, cu zboruri zilnice, dar şi curse charter pe perioada sezonului estival. TAROM a mai fost dată în judecată şi de Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” din Cluj- Napoca pentru plata datoriilor restante.
Romeo Vatră, directorul Aeroportului Iaşi: „Sunt obligat să recuperez datoriile”
Conducerea Aeroportului Iaşi a menţionat că a deschis procesul împotriva TAROM pentru a recupera datoriile făcute de operatorul aerian.
„Am făcut ceea ce trebuia să fac. Sunt obligat să fac toate demersurile necesare pentru a recupera acele datorii”, a spus Romeo Vatră, directorul Aeroportului Internaţional Iaşi.
În planul de restructurare al TAROM, trimis către Comisia Europeană de statul român, se stipulează că societatea va intra pe profit în 2024. În cazul în care nu va face acest lucru până în 2025, compania va intra în faliment sau va fi privatizată. Operatorul a intrat din martie 2020 într-un colaps financiar, când societatea deținută de statul român nu se mai putea susține din propriile venituri.
Lecţia Blue Air la Aeroportul Iaşi! Datorii de peste 8 milioane lei
De la o altă companie românească, Blue Air, Aeroportul Iaşi are de recuperate 6,7 milioane lei datorii mai vechi, la care se adaugă 1,5 milioane lei ca datorii curente. Blue Air a intrat în colaps în toamna anului trecut din cauza datoriilor şi nu i s-a mai permis să efectueze curse. Pentru a recupera din datorii, Aeroportul Iaşi s-a înscris la masa credală. Statul român a devenit acționar al Blue Air în septembrie 2022 după ce operatorul nu a reuşit să achite banii proveniţi dintr-un ajutor de stat. Blue Air are datorii şi de peste 400 milioane de lei la ANAF, Agenţia punând şi sechestru pe avioane.
„Pe lângă datoria istorică de 6,7 milioane lei sunt şi facturi curente, din vara lui 2022, de 1,5 milioane lei. Blue Air a plătit pe 2021 şi 2022 circa 5 milioane lei, ei respectând înţelegerea pe care o aveam atunci. Din cauza a ceea ce s-a întâmplat în septembrie, ei nu au mai reuşit să plătească. Sumele erau eşalonate, iar ei au plătit o perioadă”, a mai spus Romeo Vatră, directorul Aeroportului Iaşi.
Vlad ROTARU
Mizerie din mizerie.