Dosarul Revelionul de la DNA: Impresarul lui Chirica făcea regulile în Primărie. Onorariile artiștilor, dublate de firma lui Radu Groza

@ 7IAȘI a intrat în posesia mai multor documente ridicate de DNA din Primărie în primele zile ale acestui an, la scurt timp după concertul de Revelion, organizat de firma lui Radu Groza @ Tarifele artiștilor care au urcat pe scenă au fost dublate @ Astfel, Groza a menționat în documentele depuse la Primăria Iași că onorariile nete cerute de artiști se ridică la 185.625 lei @ Din această sumă, onorariul net cerut de trupa Carla’s Dreams este de 148.500 lei, respectiv 30.000 de euro @ Forward Agency, firma care reprezintă interesele Carla’s Dreams, și cu care încheiase contract Radu Groza, solicită acum, în 2023, un tarif 15.000 – 18.000 euro pentru un concert în aer liber, în timp ce anul trecut onorariul maximal era de 15.000 de euro @ Așadar, Radu Groza și-a pus un capac de 100% la onorariul artistului principal doar pentru faptul că are firul direct cu Mihai Chirica! @ Afacerea a fost aranjată @ Mai întâi, Groza a obținut semnăturile artiștilor pentru Revelion, după care Primăria Iași a anunțat numele celor pe care îi dorea prezenți la spectacol @ Coincidență: numele artiștilor doriți de Primărie erau ale artiștilor care semnaseră înainte înțelegeri cu firma lui Groza @ Chiar dacă o firmă de impresariat sau organizări evenimente ar fi dorit să participe la procedura de selecție, tot îi era imposibil să îndeplinească condițiile, întrucât artiștii aveau deja contracte încheiate cu firma lui Groza @ Acesta contractase trupa Carla’s Dreams pentru Revelionul Iașului încă de pe 5 decembrie 2022, adică cu aproape trei săptămâni înainte ca Primăria să anunțe lista artiștilor doriți @ În fiecare an, la fiecare concert organizat, Primăria demarează procedura de atribuire a contractului privind organizarea concertelor cu câteva zile înainte de eveniment @ În 2022, Primăria a demarat procedura pe 21 decembrie @ Consiliul Local votase organizarea unui spectacol cu drone de Revelion, lucru care nu s-a mai întâmplat @ Însă, în loc să aplice clauzele contractului și să solicite penalități și daune interese de la R&A Events & Concerts SRL, Primăria a semnat procesul verbal de recepție ca și cum toate serviciile au fost prestate @ Speriat de noul dosar penal, Chirica nu a plătit cei 559.895lei prietenului său Radu Groza @ Firma lui Groza a dat în judecată Primăria Iași solicitând plata facturii emise și penalităților de întârziere @ În loc să-și apere corect șansele, reprezentanții Primăriei au invocat faptul că nu au făcut plata din cauza DNA

În fiecare an, Mihai Chirica direcționează evenimentele/concertele către firmele lui Radu Groza. Nu a existat niciun fel de concurență sau competiție antreprenorială. S-a mimat legalitatea atribuirii contractelor într-un mod grosolan, iar acest lucru a făcut ca sumele plătite de Primărie din bugetul local să fie cel puțin duble față de prețurile reale pentru astfel de evenimente. 7IAȘI a cerut în nenumărate rânduri Primăriei Iași să prezinte devizele/ofertele financiare depuse de către firmele lui Radu Groza în cadrul procedurilor de achiziție. Deși legea îl obligă să facă publice aceste informații, Mihai Chirica a ascuns aceste documente pentru că s-ar fi văzut golăniile financiare ce s-au consumat la fiecare concert organizat în ultimii 8 ani în Municipiul Iași.

Intervenția DNA de la începutul anului a deraiat mecanismele infracționale create în jurul organizării concertelor de Revelion și Sărbătorile Iașului și a făcut posibilă scoaterea la suprafață a documentelor ascunse de Mihai Chirica. 7IAȘI a reușit să intre în posesia documentelor legate de simulacrul ticluit de Chirica și ai lui pentru atribuirea contractului privind organizarea concertului „Revelionul Iașului 2023”. Oferta financiară depusă de firma lui Radu Groza demonstrează cum se sifonează banii publici la Iași. Astfel, Groza a menționat în documentele depuse la Primăria Iași că onorariile nete cerute de artiști se ridică la 185.625 lei. Din această sumă, onorariul net cerut de trupa Carla’s Dreams este de 148.500 lei, respectiv 30.000 de euro. Forward Agency, firma care reprezintă interesele Carla’s Dreams, și cu care încheiase Radu Groza, solicită acum, în 2023, un tarif 15.000-18.000 euro pentru un concert în aer liber, în timp ce anul trecut onorariul maximal era de 15.000 de euro. Așadar, Radu Groza și-a pus un capac de 100% la onorariul artistului principal doar pentru faptul că are firul direct cu Mihai Chirica!

Documentul care îi înfundă

7IAȘI a analizat documentele ridicate de DNA de la Primăria Iași în legătură cu organizarea concertului de revelion. Există cel puțin un document care demonstrează înțelegerile anterioare dintre impresarul Radu Groza și primarul Mihai Chirica. În fiecare an, la fiecare concert organizat, Primăria demarează procedura de atribuire a contractului privind organizarea concertelor cu câteva zile înainte de eveniment. Pentru un eveniment precum revelionul, artiștii importanți sunt antamați cu luni bune înainte. În 2022, Primăria a demarat procedura pe 21 decembrie. E imposibil să găsești artiști pentru ați concerta decât dacă erau deja făcute aranjamentele anterior. Primăria Iași a făcut publică lista artiștilor pe care îi dorea pe scenă pentru Revelion pe 21 decembrie. Ca prin minune, Radu Groza a reușit să le obțină semnătura imediat pentru evenimentul de final de an ce se desfășura în 10 zile! Vă și închipuiți, săracii de la Carla’s Dreams nu aveau niciun aranjament cu câteva zile înainte de Revelion! Noroc cu Chirica și Groza cărora li s-a făcut milă și i-au pus să cânte în fața ieșenilor! Am putea crede că Groza e un fel de oracol care îi citește gândurile lui Chirica. Însă, realitatea este cu totul alta. Mecanismul infracțional patentat în relația cu Radu Groza era următorul. Impresarul identifica artiștii disponibili și încheia înțelegeri cu aceștia cu mult timp înainte de demararea procedurilor oficiale în Primăria Iași. Lista cu artiștii rezervați era apoi transmisă către Primăria Iași care introducea numele acestora în caietul de sarcini ca fiind cântăreții doriți de municipalitate. Chiar dacă o firmă de impresariat sau organizări evenimente ar fi dorit să participe la procedura de selecție, tot îi era imposibil să îndeplinească condițiile întrucât artiștii aveau deja contracte încheiate cu firma lui Groza.

7IAȘI deține un un document care certifică această trucare a procedurilor de achiziție. Pe 28 decembrie 2022, Primăria îi cere firmei lui Radu Groza cedarea drepturilor de difuzare în direct a concertului pentru TVR Iași. Pe 29 decembrie 2023 trimite acceptul scris al Carla’s Dreams. Documentul este în fapt un act adițional la contractul nr. FWD2792/05.12.2022 încheiat inițial între firma lui Groza și firma de impresariat Forward Music Agency. Așadar, Groza contractase trupa Carla’s Dreams pentru Revelionul Iașului încă de pe 5 decembrie 2022, adică cu aproape trei săptămâni înainte ca Primăria să anunțe lista artiștilor doriți! Iar acest lucru s-a întâmplat de fiecare, la fiecare eveniment.

I-au semnat recepția în loc să-i ceară daune

Organizarea spectacolului de lasere și drone nu a fost niciodată luat în calcul de Chirica și Groza. La presiunea Consiliului Local, Chirica a acceptat să introducă spectacolul de lumini în caietul de sarcini, dar doar de fațadă. Modul cum s-au desfășurat ulterior lucrurile confirmă această ipoteză. La două zile după încheierea contractului de prestări servicii în care și-a asumat organizarea spectacolului de lumini, Groza informează Primăria că nu vor fi lasere și drone pe cer în noaptea de Revelion.

Referitor la concertul ce se va desfășura în Piața Palatului Culturii din Iași, organizat cu ocazia Revelionului Iașului, vă înștiințăm că din cauza unor probleme tehnice și de logistică, spectacolul cu drone și lasere nu se poate desfășura. De asemenea, prognoza meteo nu permite spectacolul cu drone și lasere:

  • temperaturile negative și precipitațiile scad durata de viață a bateriilor
  • coregrafia pentru spectacolul cu drone și lasere necesită minim 30 de zile calendaristice.

(…) Celelalte clauze din contractul nr. 157315 din 28.12.2022 rămân valabil.”, se menționează în documentul semnat de impresar.

Conform contractului încheiat între R&A Events & Concerts SRL orice modificare privind prestarea serviciilor trebuia să se opereze prin intermediul unor acte adiționale. Contractul permitea modificarea pachetului de servicii doar în cazuri excepționale care nu puteau fi prevăzute. Cauzele invocate de Groza nu stau în picioare. Faptul că coregrafia durează 30 de zile trebuia să specifice la momentul depunerii ofertei, iar faptul că există temperaturi negative în luna decembrie este o stare de fapt, nu una excepțională. La procedura de achiziție, Groza a ofertat un pachet de servicii. Prestarea parțială a lor înseamnă neîndeplinirea obligațiilor asumate.

Primăria nu a încheiat un act adițional pentru că ar fi fost ilegal. A semnat în schimb un proces verbal de recepție prin care confirmă că firma R&A Events & Concerts SRL și-a îndeplinit toate obligațiile contractuale, deși aceasta nu realizase spectacolul de lasere și drone. În loc să aplice clauzele contractului și să solicite penalități și daune interese de la R&A Events & Concerts SRL, Primăria a semnat procesul verbal de recepție ca și cum toate serviciile au fost prestate. Acest document i-a deschis calea lui Groza spre potul de 560.000 de lei.

Procesul cacealma

Pe 9 ianuarie 2023, Direcția Generală Anticorupție, la solicitarea DNA, a ridicat de la Primăria Iași toate documentele originale privind concertele organizate de municipalitate începând cu anul 2020. Speriat de noul dosar penal, Chirica nu a plătit cei 559.895lei prietenului său Radu Groza. Firma lui Groza a dat în judecată Primăria Iași solicitând plata facturii emise și a penalităților de întârziere. În loc să-și apere corect șansele, reprezentanții Primăriei au invocat faptul că nu au făcut plata din cauza DNA. Mai precis, procurorii au ridicat toate documentele în original, inclusiv factura emisă de firma lui Groza, și astfel au fost în imposibilitatea de a efectua plata serviciilor! Procesul a fost doar o cacealma pentru a se putea pune mâna pe bani. Primăria nu și-a apărat corect șansele așa încât ordonanța de plată să fie respinsă de instanță. Existau suficiente argumente prin care să se arate că suma solicitată nu este certă. În primul rând, firma lui Groza nu și-a îndeplinit obligațiile contractuale, respectiv spectacolul cu drone și lasere. Din acest motiv, conform contractului, Primăria trebuia să-i perceapă penalități și daune interese pentru neîndeplinirea obligațiilor, sume ce se deduc direct din suma facturată. Prin urmare, suma înscrisă pe factură nu era certă, ceea ce ar fi atras respingerea acțiunii. Însă interesul lui Chirica era ca Radu Groza să-și încaseze mai repede banii.

Rareș Neamțu

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here