Document al ANAP: Primăria Miroslava a favorizat firma de casă la o licitație de 3 milioane de lei. Primarul Niță a făcut cărțile!

@ Agenția Națională pentru Achiziții Publice s-a autosesizat cu privire la modul în care Primăria Miroslava a organizat anul trecut licitația pentru extinderea rețelei de iluminat public în Parcul Industrial @ Echipa de verificare a agenției a identificat neregulile din documente care favorizau firma Lucimar SRL @ În doar câteva zile, Primăria Miroslava a „revizuit” procesele-verbale, dar a menținut decizia, atribuind aceleiași firme contractul de 3.000.000 lei @ Prin documentația procedurii, Primăria Miroslava a solicitat livrarea unor echipamente în termen de 1 lună de la semnarea ordinului de începere a lucrărilor @ Termenul acesta a fost unul dintre motivele principale pentru care cei cinci contra-competitori ai firmei Lucimar au fost eliminați @ Toate cele cinci firme au menționat că termenul este nerealist @ Doar Lucimar a susținut că poate face acest lucru @ După semnarea contractului și a ordinului de începere a lucrărilor, Lucimar a solicitat, de două ori, prelungirea termenului de livrare a echipamentelor @ „Urmare a analizării procesului verbal nr. 3657/10.12.2021, întocmit de comisia de evaluare, verificatorii ex-ante au constatat că oferta depusă de asocierea Lucimar – Recom Instal a fost declarată conformă, fără să fie prezentat modul în care comisia a analizat și verificat dacă aceasta satisface în mod corespunzător cerințele din caietul de sarcini”, se arată în raportul ANAP

O licitație de 3 milioane de lei a fost trântită de funcționarii din Primăria Miroslava pentru o firmă apropiată primarului Dan Niță. Cinci firme au fost eliminate din procedură pentru ca o firmă abonată la banii publici ai Primăriei Miroslava, SC Lucimar SRL, să poată câștiga contractul pentru extinderea rețelei de energie electrică la Parcul Industrial. În timpul derulării procedurii de atribuire a contractului respectiv, Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) s-a autosesizat și a intrat pe fir înainte de declararea ofertantului câștigător. ANAP a luat la verificat procesul verbal privind analiza ofertelor tehnice și procesul verbal privind evaluarea propunerilor financiare. Echipa de verificatori a agenției a identificat mai multe nereguli comise de comisia de evaluare a Primăriei Miroslava care conduc către o singură concluzie: cărțile erau făcute de primarul Dan Niță pentru firma Lucimar SRL. Pe 16 decembrie 2021 ANAP a emis două documente în care se arată negru pe alb cum comisia a favorizat firma Lucimar la evaluarea ofertelor. Câteva zile mai târziu, comisia de evaluare „a revizuit” cele două procese verbale de evaluare menținându-și poziția de a atribui contractul de peste 3 milioane de lei firmei prietenului primarului Dan Niță.

Totul pentru Lucimar

Cât timp primarul Dan Niță se „trage de bretele” cu polițiști, procurori și ofițeri din cadrul serviciilor de informații, la Primăria Miroslava este jaf și cotropire. Banii publici sunt direcționați sistematic către firme prietene printr-un sistem mafiot. La Primăria Miroslava nu se aplică legislația română în vigoare, ci „legile lui Niță”! Comisiile de evaluare din cadrul licitațiilor, toate conduse de șefa biroului Achiziții, Elena Burcuță, aplică această lege a primarului Dan Niță și atribuie contractele pe bani publice după bunul plac. Faptul că Agenția Națională pentru Achiziții Publice a arătat cu degetul spre aceste nereguli, iar Niță le-a demonstrat că face doar ce vrea, arată că Primăria Miroslava a fost confiscată pe persoană fizică de primar și acoliții săi!

Comisia condusă de Elena Burcuță a a descalificat cinci firme din procedură considerând că ofertele tehnice nu sunt conforme. Prin documentația procedurii, întocmită de aceeași Burcuță, Primăria Miroslava a solicitat livrarea unor echipamente în termen de 1 lună de la semnarea ordinului de începere a lucrărilor. Termenul acesta a fost unul dintre motivele principale pentru care cei cinci contra-competitori ai firmei Lucimar au fost eliminați. Toate cele cinci firme au menționat că termenul este nerealist. Doar Lucimar a susținut că poate face acest lucru. După semnarea contractului și a ordinului de începere a lucrărilor, Lucimar a solicitat, de două ori, prelungirea termenului de livrare a echipamentelor. Aceeași Burcuță a întocmit referate favorabile prelungirii termenului și astfel Lucimar a adus echipamentele cu 4 luni întârziere. Practic în același termen în care spuneau și celelalte firme că o pot face.

Tratament inegal, abordare neunitară

Analizând modul cum au fost evaluate ofertele tehnice ale celor șase ofertanți, ANAP a constatat că oamenii lui Dan Niță au luat la puricat ofertele contracandidaților firmei Lucimar pentru a căuta nod în papură. În același timp, cu firma Lucimar au fost îngăduitori.

Urmare a analizării procesului verbal nr. 3657/10.12.2021, întocmit de comisia de evaluare, verificatorii ex-ante au constatat că oferta depusă de asocierea Lucimar – Recom Instal a fost declarată conformă, fără să fie prezentat modul în care comisia a analizat și verificat dacă aceasta satisface în mod corespunzător cerințele din caietul de sarcini, în cuprinsul procesului verbal nefiind menționate elementele propunerii tehnice care au fost considerate relevante pentru îndeplinirea cerințelor minime. (…) Pentru ofertantul Lucimar – Recom Instal, comisia nu a precizat în mod concret, corespunzător, termenele ofertate privind finalizarea lucrărilor pentru cele două etape și nici termenul solicitat pentru livrarea în șantier a echipamentelor PTAB, astfel încât să rezulte o abodare unitară cu aplicarea principiului tratamentului egal în evaluarea ofertelor depuse. Prin urmare, se constată modul neuniform în evaluarea ofertelor, fapt ce induce la nerespectarea principiului tratamentului egal în evaluarea ofertelor depuse cu încălcarea prevederilor legale” se arată în avizul 2173/26995/16.12.2021

Criterii de „descalificare” inventate ad-hoc

ANAP a descoperit că pentru descalificarea unor ofertanți au fost inventate criterii de calificare pe loc. Mai precis, o prevedere din caietul de sarcini a fost transformată în timpul analizei ofertelor în cerință minimă de calificare, deși nu era menționat în fișa de date a achiziției. Acest lucru i-a permis lui Niță&comp să scoată din joc contracofertanții lui Lucimar. Prin Caietul de Sarcini, Primăria Miroslava a solicitat informații despre personalul implicat în realizarea contractului pentru 3 poziții: manager contract, șef de șantier și responsabil tehnic cu execuția (RTE). Trei companii nu au prezentat documente/informații cu privire aceste poziții și le-au fost solicitate clarificări din partea comisiei. Deși au transmis documentele solicitate, ofertanții au fost descalificați de către comisie. ANAP a menționat în raportul său că legislația permite ofertanților să completeze documentația, și a atras atenția comisiei că decizia de descalificare pe acest motiv este ilegală. Ce a urmat a șocat inclusiv pe inspectorii de la ANAP: comisia de licitație nu a fost în stare să prezintă vreo explicație logică pentru acest gest.

Comisia a solicitat clarificări ofertantului numai în ceea ce privește persoana pentru poziția de RTE. Pentru celelalte două poziții nu au fost solicitate clarificări și nici nu se regăsesc informații în grila de evaluare, răspunsul ofertantului nefiind acceptat de comisie, iar cerința declarată ca fiind neîndeplinită. Comisia nu a motivat de ce a considerat nominalizarea expertului RTE ca fiind o completare a ofertei tehnice iar acest aspect nu poate fi încadrat în categoria erorilor de formă/abaterilor tehnice minore care puteau fi corectate de ofertant în conformitate cu prevederile legislației în domeniul achiziției, având în vedere că acești experți au fost solicitați numai prin caietul de sarcini, nefiind cerințe minime de calificare sau factori de evaluare solicitați prin fișa de date. Mai mult, se constată că Formularul 13 privind modul de prezentare al propunerii tehnice nu include un capitol distinct cu privire la experții solicitați, acest aspect contribuind la omiterea nominalizării de către ofertanți. Prin urmare, se constată că nu au fost prezentate argumente concrete, detaliate, în vederea susținerii deciziei de considerare a cerinței ca fiind neîndeplinită.” se precizează în raport.

Oferta financiară, analizată fictiv

Cel de al doilea document emis de ANAP, care privșete evaluarea propunerilor financiare, arată încă o dată Mafia din Primăria Miroslava. După ce au rezolvat concurența firmei Lucimar, eliminâd cinci contraofertanți în faza analizei propunerilor tehnice, membrii comisie de licitație nici măcar nu s-au mai sinchisit să citească oferta financiară a firmei lui Lucian Daniel Vătavu. ANAP a constatat că membrii comisiei au declarat oferta firmei Lucimar câștigătoare deși nici măcar nu au citit propunerea financiară a acesteia.

Din procesul verbal 3716/14.12.2021 nu rezultă informații detaliate privind analiza propunerilor financiare prezentate de ofertanți. Astfel, se constată că în procesul verbal comisia de evaluare nu a evidențiat toate elementele propunerii financiare care au fost analizate, limitându-se a se consemna informații sumare și generale privind prezentarea unor formulare. Totodată, se constată faptul că oferta depusă de asocierea Alucimar SRL – Recom Instal SRL a fost declarată admisibilă fără a face dovada că a analizat propunerea financiară sub aspectul corelării elementelor propunerilor financiare cu elementele propunerilor tehnice. (…) Prin procesul verbal, comisia de evaluare s-a limitat la a consemna doar aspecte referitoare la solicitările de clarificări transmise ofertantului și răspunsul acestuia, comisia precizând că ”răspunsul este concludent”. Comisia nu a consemnat minimul de informații prin care să demonstreze realizarea analizei răspunsului pentru solicitările de clarificări. Raportat la cerințele din Fișa de date, se constată faptul că, comisia nu a prezentat nicio analiză referitoare la prețurile precizate de către ofertant. Mai mult, se constată faptul că membrii comisiei nu precizează la nivelul înscrisului ce aspecte/argumente a luat în conisderare când au hotărât că răspunsurile la clarificări privind fundamentarea prețurilor prezentate de ofertant sunt concludente.” menționează inspectorii ANAP.

Rareș Neamțu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here