Doar 41% dintre oamenii de afaceri din Iaşi aşteaptă o creştere de peste 10% a cifrei de afaceri în 2016. Analiză EY şi Doingbusiness.ro

Oamenii de afaceri din Iaşi şi din judeţele învecinate sunt mai puţin încrezători în evoluţia pozitivă a economiei în 2016 decât media la nivel naţional – 51% dintre respondenţii din Iaşi şi împrejurimi sunt încrezători şi foarte încrezători în evoluţia pozitivă a economiei, faţă de 61% dintre respondenţii la nivel naţional, arată concluziile barometrului „Business-2more-Business” publicat astăzi de EY România şi Doingbusiness.ro.

 

Această analiză are la bază răspunsurile primite de la antreprenorii și oamenii de afaceri care au participat la conferința Business-2more-Business organizată de Doingbusiness.ro la Iaşi în a doua parte a lunii martie 2016. Barometrul “Business-2more-business” este o analiză care și-a propus să afle răspunsul oamenilor de afaceri din 10 orașe mari din România în legătură cu nivelul de încredere în evoluția pozitivă a economiei.

 

Sentimentul de încredere în economie în regiunea Iaşi a scăzut faţă de anul trecut, când 55% dintre oamenii de afaceri din regiune spuneau că sunt încrezători şi foarte încrezători în evoluţia pozitivă a economiei.

 

Cu toate acestea, respondenţii din Iaşi sunt mai încrezători în creşterea industriei în care operează în următoarele şase luni faţă de media naţională – 64% sunt încrezători şi foarte încrezători în această evoluţie pozitivă, faţă de 59% dintre oamenii de afaceri din întreaga ţară.

 

Oamenii de afaceri din Iaşi şi din judeţele învecinate au aşteptări mai puţin pozitive privind evoluţia cifrei de afaceri şi a profitului companiilor din care fac parte, atât faţă de anul trecut, cât şi faţă de media naţională din acest an. Astfel, 41% dintre respondenţi se aşteaptă la creştere de peste 10% a cifrei de afaceri, faţă de 53% cu un an în urmă, şi doar 25% se aşteaptă la o creştere de două cifre a profitului în 2016, faţă de 42% în 2015. În plus, 52% dintre respondenţi se aşteaptă la o creştere a numărului de angajaţi anul acesta, faţă de 71% la nivel naţional.

 

Specificul pieţei locale din regiune şi oportunităţi de dezvoltare

Piaţa din regiunea Iaşului este marcată de tendinţe uşor diferite de cele la nivel naţional sau din alte regiuni – astfel, avantajele competitive la nivel local sunt în mai mare măsură preţul scăzut (46% dintre respondenţii din Iaşi faţă de 45% la nivel naţional), dar şi notorietatea brand-ului (37% dintre respondenţii din Iaşi faţă de 30% la nivel naţional). Un avantaj competitiv perceput în creştere puternică faţă de 2015, dar şi faţă de media la nivel naţional îl reprezintă parteneriatele comerciale cu alte companii sau instituții (43% dintre respondenţii din Iaşi faţă de 31% cu un an în urmă şi faţă de 37% la nivel naţional).

 

Cei mai mulţi oameni de afaceri la nivel local (57%) sunt de părere că investițiile mai mari în marketing și comunicare le-ar putea creşte vânzările în 2016 – pondere semnificativ mai mare faţă de media naţională – 41%. Alte acţiuni indicate de respondenţii dinIași pentru creşterea vânzărilor sunt diversificarea portofoliului de produse şi servicii (54%) şi extinderea vânzărilor către noi piețe locale sau internaționale (48%).

 

Dezvoltarea antreprenoriatului

Antreprenorii şi oamenii de afaceri din Iaşi şi judeţele învecinate percep o creştere semnificativă a  anumitor obstacole în dezvoltarea afacerilor, în comparaţie cu anul precedent, dar şi cu media la nivel naţional. Astfel, 57% se plâng de nivelul birocraţiei (faţă de 43% în 2015 şi faţă de 54% la nivel naţional), iar 37% de starea economiei locale (faţă de 25% în 2015 şi faţă de 15% la nivel naţional). De cealaltă parte, mediul de afaceri local este mai puţin afectat de lipsa de stabilitate politică și viziune a politicilor publice faţă de media naţională (32% dintre respondenţii din Iaşi faţă de 51% la nivel naţional).

 

Referindu-se la măsurile care ar avea cel mai mare impact în următorii trei ani pentru a îmbunătăți dezvoltarea pe termen lung a antreprenoriatului în România, respondenţii din regiunea Iaşiului indică în primul rând asigurarea stabilității mediului de reglementare și fiscalizare (68%), simplificarea taxării și reglementărilor (55%) şi accesul mai facil la finanţare (36%).

 

 

Piaţa locală din regiunea Iaşiului este mai ponderată privind entuziasmul de dezvoltare a economiei în perioada următoare. Regiunea este în continuare afectată de lipsa investiţiilor în infrastructură, dar şi de dezvoltarea mai lentă a industriilor locale, ceea ce se reflectă într-un PIB mult inferior marilor oraşe din ţară – 6.000 euro / capita în 2015, faţă de peste 10.000 euro / capita în Cluj şi Timiş. Cu toate acestea, capitala judeţului beneficiază de o piaţă generoasă a forţei de muncă, fiind un important centru universitar, motiv pentru care a atras şi continuă să atragă mari angajatori în domeniul IT şi BPO.”, precizează Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România.

 

 

Deoarece este al doilea an când realizăm acest barometru la nivel naţional împreună cu EY România începând cu barometrul pe care îl lansăm azi suntem în măsură să prezentăm și date comparative. Astfel, se pot observa ușor nu numai elementele asemănătoare sau diferite ale sondajelor de anul acesta de la Brașov și Iași, ci mai ales evoluția răspunsurilor de la Iași din anul 2016 față de 2015. Odată cu seria de conferinţe Business 2more Business avem ocazia să sondăm percepţiile antreprenorilor şi oamenilor de afaceri din 10 oraşe, urmând să publicăm analize comparative pentru fiecare dintre aceste centre economice pe parcursul anului. În perioada următoare, vom analiza şi publica datele colectate în Ploieşti, Sibiu şi Constanţa”, explică Dumitru Ion, CEO Doingbusiness.ro şi Kompass România.

 

 

Barometrului „Business-2more-Business” are la bază răspunsurile primite de la antreprenorii și oamenii de afaceri care au participat la conferința Business-2more-Business organizată de Doingbusiness.ro la Iaşi în martie 2016. La conferință au participat 147 de companii, dintre care 59% cu cifra de afaceri de peste 1 milion euro. Pe lângă top management, au fost prezenți directori financiari, directori de achiziții, directori de vânzări, marketing, etc. Barometrul “Business-2more-business” este o analiză care și-a propus să afle răspunsul oamenilor de afaceri din 10 orașe mari din România în legătură cu nivelul de încredere în evoluția pozitivă a economiei.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here