Dezvăluire: au anulat planul parcărilor ca să ia ei banii. Nichita i-a scris lui Chirica: „Rog urgent”

Proiectul pentru 4.000 de locuri de parcare digitizate și automatizate exista deja la Primăria Iași încă din 2013, fiind realizat de Marius Dangă, atunci viceprimar. Fostul primar Gheorghe Nichita a rămas uimit de câți bani se făceau și cerea implementarea urgentă a planului. PSD s-a răzgândit apoi și au dat afacerea unei firme-fantomă. Trei ani pierduți, în care ieșenii puteau avea la bugetul local milioane de euro.

 

Un plan pentru amenajarea a peste 4.000 de locuri de parcare în Iași exista la Primărie încă din noiembrie 2013, dar a fost abandonat subit, interesul mutându-se brusc spre concesionarea întregului patrimoniu către o firmă privată.

 

Nichita, încântat de proiect

Proiectul era calculat la centimă, se alocaseră primii 800.000 de lei în bugetul local pe 2014, primarul de atunci, Gheorghe Nichita, dăduse o rezoluție pe document – ”Rog urgent analiză + grafic de activități pt. implementare” – dar apoi nu l-au mai făcut. Planul arăta că se puteau obține venituri de peste 8 milioane de lei anual și că investiția în parcările „închise”, din Centru, se amortiza încă din primul an. Mai exact în 8 luni. Afacerea era prea bună, așa că au căutat un paravan, o firmă-fantomă din Miroslava, căruia să-i concesioneze toate cele 4.000 de locuri de parcare din Iași. Planul a eșuat pe fondul neînțelegerilor tot mai acute dintre Gheorghe Nichita și succesorul său, Mihai Chirica. PSD a dat atunci cu piciorul unei activități din care Primăria putea câștiga, în cei trei ani scurși de-atunci, peste 6 milioane de euro. Aceasta este povestea timpului pierdut, care înseamnă bani.

 

 

Digitizare ca în Star Trek

Marius Dangă era atunci viceprimar din partea PNL în cadrul coaliției USL. El a făcut primele calcule și i le-a arătat lui Nichita. Documentându-se, el propunea în primul rând digitizarea tuturor locurilor de parcare din Iași, care permitea identificarea gradului de ocupare în orice punct al orașului printr-o aplicație care era deja funcțională la Primăria Sectorului 3 din București. Din tabloul de comandă vedeai ce parcări sunt ocupate și ce bani trebuie să încasezi de pe urma lor, în timp real. Un astfel de sistem există și la parcarea de la Palas.
Al doilea pas consta în identificarea a 30 de locații cu 1.464 de locuri noi de parcare în toate cartierele, în sistem rezidențial. Toate locurile, cu precizarea suprafețelor ocupate (în mp), au fost menționate în proiectul depus de Marius Dangă. Erau parcări noi în Nicolina I și II, Cantemir, Țuțora, Tătărași, Păcurari, Alexandru cel Bun, Canta, Primăverii și Poitiers.

 

Proiect pilot la Victoria

Al treilea pas expus era automatizarea parcărilor publice închise, cu bariere, distribuitor automat de bilete, casă automată de plată, cititor de cartele și casă centrală cu operator.

Al patrulea pas consta în instalarea de parcometre de-a lungul bulevardelor care permiteau acest lucru.

Ultimul pas al „business plan”-ului consta în implementarea unei soluții integrate de monitorizare, control, sancționare și stimulare a încasărilor în urma amenzilor. Pentru realizarea softului, se propunea un proiect-pilot de testare la parcarea din fața cinematografului Victoria.

Proiectul trebuia încheiat complet în 2016, însemnând crearea a 5.000 de locuri de parcare la nivelul Iașului, automatizarea completă și instalarea de parcometre.

 

Noul plan e cel vechi

În documentul de fundamentare al proiectului său, din 11 noiembrie 2013, Marius Dangă, pe atunci viceprimar, propunerea chiar desprinderea din DAPPP a unei direcții noi care să se ocupe numai de administrarea parcărilor. Același lucru l-a anunțat săptămâna trecută Mihai Chirica, primarul nou ales, ca și cum ar fi o soluție nouă. De asemenea, în 2013, planul arătat lui Gheorghe Nichita prevedea amenajarea de parcări în zonele rămase dezafectate între blocuri, fiind făcute și propunerile cu adresele exacte, iar planul este reamintit acum de primarul Mihai Chirica în noul său plan de amejare al parcărilor. „La acel proiect am lucrat împreună, au fost și de la Direcția Tehnică și de la Direcția de Administrare a Patrimoniului”, a precizat Marius Dangă.
Dar nimic din ce se spune acum nu e nou, totul fiind stabilit în urmă cu trei ani. Fostul viceprimar Dangă estima că se pot amenaja 7.500 de locuri de parcare rezidențiale până în 2016 „ducând la creșterea veniturilor proporțional”. Până în 2016 nu s-a făcut niciun loc de parcare.

 

Au vrut să mute banii în alt buzunar

Cele 10 parcări închise din centrul Iașului cuprindeau 670 de locuri de parcare și produseseră venituri de 413.710 lei/lună în 2012 (34.000 de lei/lună), respectiv de 328.862 lei în 2013 (pe primele 9 luni). O oră de parcare costa atunci 1 leu, prețul crescând la 1,5 lei/h începând din 2015. În prezent, valoarea veniturilor din cele 10 parcări a scăzut inexplicabil la 24.800 lei/lună, deși prețul a crescut.

Automatizarea ar fi dus la o creștere de peste 4 ori a veniturilor, fiind dat studiul de caz de la Parcarea Ghica Vodă. Veniturile în 2013 erau de 6.000 de lei/lună, iar încasările ar fi crescut la 25.000 de lei/lună, prin taxare 24 de ore din 24, 21 de zile pe lună (dar se propunea și taxarea în weekend). Valoarea investiției (bariere, tonomate, cititoare etc.) era estimată la 165.000 de lei. Amortizarea se făcea în 8 luni, iar profitul pe primul an ar fi fost de 76.000 de lei. Marius Dangă își amintește: „Gheorghe Nichita a fost foarte încântat de calcule și a spus să-i dăm drumul imediat la implementare. La scurt timp, eu am fost retras din funcția de viceprimar, iar planul celor rămași, de la PSD, a fost să concesioneze acest serviciu către un privat, pentru că veniturile erau foarte mari. E presupunerea mea că au încercat mutarea acestor bani din public în privat”.

 

Marius Dangă nu-și explică nici acum de ce colegii lui din USL au dat cu piciorul la câteva milioane de euro pe an

Minim 2 milioane de euro/an

Pe lângă parcările închise, au mai fost identificate 3.355 de locuri de parcare deschise, de-a lungul a 15 bulevarde, acestea urmând a fi dotate cu parcometre. Investiția era estimată, conform prețurilor din piață, la 1-2 milioane de lei. Cu o singură asociere public-privat a fost de acord Marius Dangă: dezvoltarea a două parcări etajate pe străzile Mușatini și Tabacului. Acestea s-au regăsit și în caietul de sarcini a viitoarei „privatizări”.

Însumând toate veniturile din parcări, acestea depășeau 2 milioane de euro pe an, la calcul minimal, amortizarea investiției făcându-se din primul an.

 

Un plan perfect aruncat la coș

Marius Dangă a făcut și un desfășurător al planului de acțiune:

  1. Digitizarea locurilor de parcare: martie-iulie 2014
  2. Identificarea locurilor de parcare rezidențiale: mai-noiembrie 2014
  3. Automatizarea parcărilor publice închise: aprilie-septembrie 2014
  4. Instalarea de parcometre: aprilie-septembrie 2014
  5. Testarea unei soluții integrate în Parcarea Victoria: mai-decembrie 2014

 

Citește și Cum dă Iașul cu piciorul la un munte de bani. Afacerea parcărilor, gaură de 30 de milioane de euro

 

Nu s-a făcut nimic, deși, în ianuarie 2014, Consiliul Local a alocat la bugetul de investiții primii 800.000 de lei pentru derularea proiectului. Rămași singuri în Primărie, liderii PSD au ales privatizarea parcărilor, iar banii au fost transferați către alt capitol de investiție. Privatizarea a stat în suspans timp de un an, fiind anulată pentru că atrăsese atenția și devenise periculoasă. În scurt timp, au început anchetele și au urmat reținerile, audierile și arestările, iar Mihai Chirica a devenit primar interimar. Deși instrumentase procesul de licitație, actualul primar și-a schimbat optica, promițând că toate veniturile din parcări vor intra în vistieria orașului.

 

Iată proiectul integral:

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here