CZM Iași are în momentul de față 319 salariați și vor fi dați afară 140 de oameni, adică un procent de 43% din numărul total @ Din structura centrală a companiei vor pleca doar 8% din angajați, bugetarii de lux de la birouri nefiind afectați de această restructurare @ Directorul CFR Marfă, Dumitru Anchidin, susține că restructurarea servește interesele concurenței, adică firmelor private @ Un sfert din piață a pierdut în ultimii an CFR Marfă, clienții fiind acaparați de către firmele private concurente
Un document intern al CFR Marfă relevă faptul că noua conducere a companiei vrea să pună în aplicare un plan masiv de concediere colectivă. Prin Decizia Directorului General nr. 123/07.05.2021 s-a hotărât disponibilizarea a 1.400 angajați din întreaga companie și s-a dispus întocmirea listelor cu personalul ce va pleca acasă începând cu data de 5 iulie 2021. CFR Marfă are în acest moment un număr de 4814 angajați, ceea ce înseamnă că disponibilizarea va afecta 29% din personalul companiei. Centrul Zonal de Marfă Iași (CZM) va fi cea mai afectată structură a companiei în urma disponibilizării. CZM Iași are în momentul de față 319 salariați și vor fi dați afară 140 de oameni, adică un procent de 43% din numărul total. Pe de altă parte, din structura centrală a companiei, care are rol exclusiv administrativ, vor fi dați afară doar 8% dintre angajați, marea masă a persoanelor concediate urmând să fie din cadrul personalului productiv din centrele zonale. Adică, bugetarii de lux cu lefurile cele mai mari rămân și pleacă acasă cei care munceau efectiv pentru producerea veniturilor companiei.
Directorul CFR Iași: decizia servește concurenței
Directorul CZM Iași, Dumitru Anchidin spune că decizia conducerii centrale a companiei este una arbitrară, nerealistă și falimentară. Anchidin a trimis conducerii companiei o scrisoare cu obiecțiuni la planul de reorganizare, acuzând că prin această decizie se fac jocurile companiilor private care se află în directă concurență cu CFR Marfă.
„Cu privire la gradarea și numărul de personal alocat zonei Moldova, prin noua structură organizatorică valabilă începând cu 05.07.2021, reiterez faptul că nu sunt de acord cu modul de abordare a gradării (prezentat și în adresa CZ/25/28.04.2021) și nici cu cifra de personal alocat. Chiar dacă prin răspunsul dvs disprețuitor și arogant (adresa nr. 117/04.05.2021) ne-ați acuzat, fără argumente, de calcule simpliste, realitatea este aceeași: necesarul de personal pentru viitorul punct de lucru Socola este mai mare decât cel alocat. Alocarea de personal insuficient prin normarea impusă, adică 179 de salariați, fără consultarea CZM Iași și fără a ține cont de cerințele transmise prin adresele noastre ulterioare, duce la disponibilizarea unui număr însemnat de personal care va avea ca revers imposibilitatea asigurării prestațiilor actuale și ”servirea” concurenței cu forță de muncă calificată.” menționează Dumitru Anchidin în documentul transmis directorului general al companiei CFR Marfă.
25% din piață a migrat de la CFR Marfă la concurenții privați
Potrivit lui Anchidin, deciziile din ultimii ani ale directorilor generali ai CFR Marfă au fost luate în detrimentul companiei și spre folosul concurenței. GFR (Grupul Feroviar Român), DB Schenker și Unicom Tranzit au ”păpat” masiv din cota de piață a CFR Marfă. În ultimii șase ani CFR Marfă a pierdut 25% din piața de transport feroviar de mărfuri, ajungând de la 54,81% în 2014 la doar 29,30% în 2020. În anul 2019, CFR Marfă a avut cea mai mare cădere, pierzând 13% din cota de piață, adică un minus de 6 milioane de tone marfă. „Pentru susținerea unui astfel de volum de marfă, concurența are nevoie de personal și infrastructură. Prin deciziile conducerii noi le oferim gratis acestor companii atât clienții cât și personalul calificat pentru a face transportul. În momentul de față pe, piața feroviară, este un deficit acut de mecanici de locomotive. În ultimii ani, CFR Marfă a școlit peste 300 de mecanici de locomotive tineri pentru a avea continuitate cu forța de muncă. Acum îi dăm afară și îi oferim gratis concurenței. Persoanele care s-au succedat la conducerea companiei au decis majorarea artificială a tarifelor în fiecare an, cu procente nejustificate economic, fapt ce a dus la pierderea multor contracte. Nu a existat interes să avem prețuri competitive pentru a ne păstra cota de piață. Nimeni nu a făcut o analiză să se vadă care a fost cauza pierderii cotei de piață. Nimeni nu a căutat soluții pentru recuperarea cotei de piață, ci doar s-au luat decizii în folosul concurenței”, spune directorul CZM Iași, Dumitru Anchidin.
Potrivit informațiilor oficiale, la nivelul CFR Marfă nu sunt stabilite tarife standard pentru transport. Ofertarea și tarifarea se decide doar la București, de către structura centrală, prețurile fiind făcute ad-hoc în funcție de client și contract. De cele mai multe ori, CFR Marfă a pierdut contracte importante ofertând prețuri nejustificat de mari și lăsând concurența să facă prestațiile. Centrele Zonale nu au putere de negociere a contractelor și stau doar la mâna conducerii centrale.
Rareș Neamțu