Despre implicarea Rusiei în alegerile din SUA: cum să câştigi un scrutin

Potrivit Politico.eu, Rusia nu este străină de rezultatul alegerilor din Statele Unite. De fapt, alegerile de peste Atlantic au fost doar ultima ţintă dintr-un lung şir de multe altele pentru care tehnicile au fost mereu adaptate. Nu îţi trebuie o diplomă în domeniul securităţii pentru a înţelege cum acţionează agenţii Kremlinului, ci doar să dechizi ochii, scriu cercetătorii Clint Watts şi Andrew Weisburd de la Centrul pentru Securitate Cibernetică şi Internă al Universităţii George Washington.

Potrivit celor doi cercetători principali, Moscova nu a atacat maşinile de vot şi nici nu a manipulat rezultatele, întrucât ar fi fost prea direct şi prea la vedere. În schimb, le-a influenţat în sensul dorit de ea printr-o campanie de propagandă dusă timp îndelungat şi constant în social media.

Deci, cum acţionează Rusia lui Putin?

Alege jocuri echilibrate şi cu actori total diferiţi. Atât în cazul referendumului privind ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană, cât şi în cazul alegerilor prezidenţiale din Statele Unite, Rusia a speculat pe seama unui electorat  foarte divizat. Tot ce a trebuit să facă a fost să încline balanţa în favoarea taberei apropiate ei.

Îşi cunoaşte publicul. În perioada 2008-2012, strategii preşedintelui american în exerciţiu Barack Obama au cartografiat voturile cheie chiar şi până la nivel de cartiere. Agenţii ruşi au împrumutat rezultatele acestor eforturi pentru a stabili segmentele vulnerabile ale publicului şi a adapta discursul în funcţie de aşteptări, dorinţe şi termeri. Globalizarea, imigraţia, terorismul şi dificultăţile economice au fost cele mai exploatate teme în dezbaterea legată de alegerea celui de-al 45-lea preşedinte al Statelor Unite, iar reţelele de socializare şi site-urile obscure de informaţii au avut un rol important în promovarea acestora. Mesajele pro-Trump însoţite de hashtag-uri precum „ţară“, „creştin“, „America“ şi „militar“ şi de ştiri denaturate sau false au fost distribuite pe larg în mediile online pentru a atrage publicul ţintă şi a-l influenţa pe cel nehotărât.

Începe devreme şi insistă. Promovarea excentricului miliardar din new York pe site-uri ruso-engleze a început încă din august 2015, când varianta Donald Trump preşedinte părea o fantezie. Însă, datorită unei promovări constante şi subtile, Trump a reuşit să câştige atât primarele republicane, cât şi alegerile generale.

Încearcă orice şi mizează pe ceea ce funcţionează. Având la dispoziţie în special canalele de stat Sputnik News şi RT, Moscova a bombardat lumea cu ştiri alarmiste în diferite domenii – politic, financiar, social etc. – şi adaptate la diverse spectre al societăţii, de la dreapta la stânga. Anarhişti, anticapitalişti, militanţi ai supremaţiei albilor şi activişti antiguvernamentali au primit mesaje adaptate lor, dar convenabile Moscovei. Dacă unele informaţii au trecut pe neobservate, altele au prins la public. Iar cele care au prins au fost exploatate.

Atacă şi compromite. Pe vremuri, sovieticii foloseau materialele de tip „kompromat“ (compromiţătoare, n. red.) pentru a forţa figuri publice şi politice din Occident să vorbească pe placul lor. Acum, grupuri de hackeri precum Cozy Bear şi Fancy Bear fac munca de compromitere, însuşindu-şi informaţii despre mii de oficiali, personalităţi media sau angajaţi în domeniul securităţii în scopul de a face „dezvăluiri bombă“.

Foloseşte forţa brută pentru a-şi copleşi adversarii. Doctrina militară sovietică se baza principiul superiorităţii numerice pentru a forma breşe şi zdrobi liniile inamice. Operaţiunile ruseşti de influenţare a social mediei funcţionează după o abordare similară. După ce obţin o informaţie bună de explorat, agenţii Kremlinului amplifică în jurul ei nenumărate poveşti care sunt transmise în ritm ameţitor prin intermediul unei armate de roboţi programabili. De regulă, succesul este garantat atunci când adversarului îi este prea greu şi îi ia prea mult timp pentru a distinge adevărul de fals. Astfel, se ajunge la o situaţie limită între realitate şi ficţiune şi de erodare a încrederii alegătorilor.

Câştigă chiar şi atunci când pierde. Chiar şi înfrângerea poate fi un lucru bun. Doar simplul fapt că ai creat haos şi ai semănat îndoială reprezintă un pas înainte.

Aceste tehnici se adaptează încontinuu, în funcţie de circumstanţe, dar cu un scop precis, şi anume distrugerea inamicului din interior, fără a trage nici măcar un foc. După ce a spulberat credinţa multor americani în democraţia lor, Rusia se simte acum încurajată. Iar noi alegeri importante bat la uşă în Franţa, în Germania şi în Olanda.

Sursa

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here