De mai bine de cinci ani, Mihai Chirica se laudă că va construi un depou nou ultramodern în Dacia pentru tramvaie și autobuze. Primăria a împrumutat bani de la BERD pentru această investiție, instituția oferind o perioadă de trei ani de grație. Adică, timp de trei ani, municipalitatea nu ar fi plătit nici un leu dobândă pentru sumele folosite. În tot acest timp nu s-a făcut însă nimic, licitația pentru execuție se va finaliza abia anul acesta, an în care se termină perioada de grație, adică Iașul va începe să plătească dobânzi. Inițial, Mihai Chirica anunța că investiția va avea trei surse de finanțare: fonduri europene nerambursabile, bugetul local și împrumut. Nu a identificat însă nici un proiect european, toți banii provin din împrumut și sunt purtători de dobânzi. Depoul trebuia finalizat în mai puțin de doi ani (22 luni), dar șantierul se va deschide abia anul acesta, dacă licitația va decurge conform planului. Pentru că nu a făcut nimic, Primăria dă vina acum pe consultantul BERD.
Primăria Iași a împrumutat câteva zeci de milioane de euro pentru a construi un nou depou pentru tramvaie în zona Dacia. La câțiva ani distanță, proiectul nu a fost început, procedura pentru execuție fiind încă în licitație. Anul acesta expiră perioada de grație de care municipiul Iași a beneficiat din partea Băncii Europene pentru reconstrucție și Dezvoltare în contul împrumuturile contractat și Iașul începe să plătească dobânzi. Este ca și cum o familie ar împrumuta bani de la bancă pentru a cumpăra o casă, ar plăti ani la rând rate și dobânzi, fără ca însă să achiziționeze vreo locuință.
Între timp, primăria a demolat vechiul depou din capăt Dacia. Autoritatea locală promite că în primăvara acestui an va fi semnat contractual privind execuția noului depou pentru mijloacele de transport în comun, pe cele 5,5 hectare de teren.
2020: Studiul de oportunitate și indicatorii tehnico- economici
Despre acest proiect se vorbește de prin 2018-2019, când actualul primar Mihai Chirica avansase ipoteza unui nou depou pentru mijloacele de transport în comun. În cursul anului 2020, în Consiliul Local au fost discutate și avizate aspect privind studiul de oportunitate și indicatorii tehnico- economici ai proiectului.
Contractul de credit și cel de garanție au fost semnate de primarul Mihai Chirica la data de 21 octombrie 2021, în cadrul unui eveniment, la care din partea BERD au participat Venera Vlad, director asociat Infrastructura Europa, Susan Goerranson, director Infrastructura Europa, Elena Kiseleva, manager de proiect, și alți reprezentanți ai băncii. Inițial, în 2021, Primăria estimase peste 151.000.000 lei (peste 30.000.000 euro) costuri pentru noul depou din Dacia. Municipalitatea susținea că modernizarea depoului din Dacia era o prioritate, în contextual achiziției noilor tramvaie poloneze și turcești.
„Modernizarea depoului devine prioritară și în contextul achiziției, prin intermediul fondurilor europene, a 32 de tramvaie (Bozankaya și PESA) și a 44 de autobuze electrice. Astfel, depoul va avea două spații de adăpostire, unul pentru 46 tramvaie, celălalt pentru 62 de autobuze electrice, în funcție de gabarit. Va fi primul depou din România, dar și din Europa de Est, construit pentru a fi independent energetic, astfel că toate capacitățile energetice vor fi asigurate de panouri fotovoltaice. Modernizarea depoului din zona Dacia va atrage după sine și o serie de modificări în structura arterelor de circulație din zonă, prin realizarea unei conexiuni rutiere cu zona Complexului ERA prin prelungirea străzii Tabacului. Pe strada nou creată va fi construită și o cale de rulare a tramvaielor, cu plecare din Rond Dacia, iar trama stradală va fi modernizată”, susțineau reprezentanții Primăriei pe 21 octombrie 2021.
2022- a fost contractat împrumutul!
Contractul cu BERD a fost semnat în 2022, când municipalitatea a luat 100.000.000 lei (20.000.000 euro) pentru a moderniza depoul din Dacia, pentru a reabilita Cinematograful Dacia și pentru a reface 14 școli din oraș.
„Serviciile actualului depou al CTP din Dacia suferă din cauza condițiilor precare, lipsei de echipamente moderne și clădirilor inadecvate și degradate care găzduiesc activitățile. Tehnologiile existente sunt la nivelul anilor 1970 – 1980”, mai arătau cei din Primăria Iași.
Cum va fi rambursat împrumutul?
Conform documentului, perioada de grație este de până la trei ani (scadentă în 2025), urmând ca rambursarea să poată fi făcută în următorii 12 ani, în 24 de rate semestriale egale.
„Din bugetul local al municipiului Iași va fi asigurată plata serviciului anual al datoriei publice locale, impozitelor și taxelor aferente realizării celor trei proiecte de investiții și altor cheltuieli neeligibile ale finanțării rambursabile menționate. Municipalitatea ieșeană a reușit să obțină condiții foarte avantajoase pentru acest credit: marja dobânzii peste rata interbancară (EURIBOR la 6 luni) de 1,15 la sută pe an, comision de acordare de 0,50 la sută din împrumut, comision de rambursare avantajos etc”, spuneau cei de la Primărie în 2021.
2023 – Creditul a fost suplimentat cu încă 30.000.000 euro
Ulterior, în același an, municipalitatea a suplimentat creditul cu încă 30.000.000 de euro, majoritatea fondurilor fiind direcționate către proiectul depoului din Dacia. Modificarea contractului a fost decisă după creșterea valorilor materialelor și manoperei, dar și în urma modificării proiectului inițial de la Depou. Prima ideea a fost modernizarea structurii vechi și montarea unor sisteme de automatizare. Studiul de fezabilitate a indicat că este mai bună refacerea din temelii.
Noiembrie 2023 – a început demolarea vechiului depou
În luna noiembrie 2023, primăria a trecut la demolarea clădirilor vechiului depou din Dacia. Și totul s-a făcut pe banii locali. Lucrările de demolare au fost efectuate de către SMZ Impex, firma care și-a adjudecat licitația la a doua strigare. Inițial procedura a fost contestată, iar primăria a fost obligată să reevalueze ofertele. Demolarea a costat aproape 1.600.000 lei, sumă plătită din bugetul local.
Întârziere un an din cauza birocrației
Inițial, lucrările ar fi trebuit să înceapă în 2023. La vremea respective, oficialii municipalității au dat vin ape întârzierea unor avize din partea altor instituții, respective Apele Române, Compania de Căi Ferate CFR SA sau Autoritatea Aeronautică. În plus, s-a stat și șase luni pentru obținerea planului urbanistic zonal, act emis fix de municipalitate.
Aprilie 2024- s-a lansat licitația pentru proiectare și execuție
Spre sfârșitul lunii aprilie 2024, a fost lansată într-un final și procedura pentru proiectare și execuție, procedură făcută prin BERD „Municipiul Iași, împreună cu consultantul BERD a demarat pe platfoma BERD, achiziția publică având ca obiect lucrările de elaborare Proiect Tehnic de Execuție (inclusiv Verificare Tehnică de Calitate și Asistență Tehnică din partea Proiectantului) și Execuția de lucrări (fără Obiectivele de Digitalizare) pentru obiectivul de investiții Modernizare Depou Dacia ( tramvaie/autobuze electrice) plus zona de acces depou – Pod peste Pârâu Rediu, strada Strămosilor și Rond Dacia. Procedura de achiziție se desfășoară sub coordonarea BERD respectând termenele și procedurile BERD în ceea ce privește evaluarea ofertelor”, au susținut reprezentanții municipalității.
Din trei oferte au rămas două
În vara lui 2024 au fost depuse trei oferte, dintre care două au fost acceptate și s-a trecut la etapa a doua a evaluării.
„S-au depus trei oferte (SC Tancrad SRL , JV Conest SA- Mari Vila Com SRL și M/S Sietricon) care au fost analizate de comisia de evaluare, iar ca urmare a finalizării primei etape de evaluare, s-au calificat pentru etapa a doua următorii ofertanți: SC Tancrad SRL , JV Conest SA- Mari Vila Com SRL. În prezent comisia de evaluare analizează ofertele financiare depuse în etapa a doua de către cei doi ofertanți calificați după prima etapă de evaluare. S-au transmis clarificări privind ofertele financiare către consultantul BERD spre validare, urmând apoi a fi transmise și ofertanților calificați în etapa a doua”, mai spun reprezentanții Primăriei Iași.
Promisiuni: martie 2025 semnarea contractului! Lucrări gata în 2027
Odată cu evaluarea celor două oferte rămase, cei de la primărie arată că se poate încheia contractual chiar de luna viitoare. Cum la mijloc sunt 22 de luni, iar lucrările ar începe abia în acest an, noul depou ar fi gata în 2027.
„Preconizăm finalizarea evaluării ofertelor și încheierea contractului de proiectare și execuție în luna martie 2025”, au mai arătat aceștia.
Vlad ROTARU