De ce întârzie dezvoltarea Aeroportului: Alexe&Co habar nu au ce hârtii semnează

@ Incompetență crasă la vârful Consiliului Județean @ Costel Alexe încearcă să scape de firma din Republica Moldova care a pus mâna pe un teren de 7.800 mp din coasta Aeroportului, dar gafele incredibile strecurate în documentele CJ vin în ajutorul basarabenilor care promiteau ridicarea unui hangar pentru servicii aeriene și mentenanță elicoptere @ În documentele de reziliere a contractului încheiat cu firma Heli Avia Service, Alexe invocă faptul că terenul este vizat de investiții de interes public, mai precis este inclus în Masterplanul de dezvoltare al Aeroportului @ Însă, în toate planșele Masterplanului aprobat de CJ, cu votul majoritar PNL-PMP, figurează chiar hala firmei Heli Avia Service @ S-a ajuns la proces, iar firma din Moldova invocă în instanță exact actele care poartă semnăturile șefilor CJ

Președintele Consiliului Județean, Costel Alexe, a decis rezilierea contractului de concesiune încheiat de instituție cu firma Heli Avia Service SRL pentru un teren în suprafață de 7.800 mp situat Moara de Vânt nr.34. Terenul este în imediata vecinătate a Aeroportului Iași, imobilul făcând parte în trecut din patrimoniul Aviației Utilitare. Compania Heli Avia Service SRL promitea realizarea unui hangar de 3.000 mp pentru servicii aeriene și de mentenanță elicoptere. Firma a concesionat terenul în septembrie 2020, în urma unei proceduri dubioase, contestate la acea vreme de consilierii județeni ai PNL. Președintele Consiliului de Administrație al Aeroportului, Mitică Rebegea, și directorul aerogării, Cătălin Bulgariu, au fost acuzați de liberali că au anumite interese în atribuirea terenului către societatea din Republica Moldova. A existat chiar și o plângere penală în acest caz, consilierii județeni ai PNL acuzând reprezentanții Aeroportului de comiterea unor falsuri cu privire la documentația care a stat la baza concesionării terenului.

Denunțare unilaterală pe motiv de interes public

În urmă cu patru luni, Costel Alexe a decis denunțarea unilaterală a contractului pe motiv că pe terenul respectiv urmează să fie realizate investiții de interes public pentru dezvoltarea Aeroportului, conform Master Planului aprobat la începutul acestui an de către plenul Consiliului Județean Iași.

„Prin Hotărârea Consiliului Județean Iași nr.47/24.02.2021 s-a aprobat  Scenariul 2 din Master Planul Integrat pentru realizarea obiectivului de investitii de interes public „Dezvoltarea Aeroportului Internațional Iași – Construirea de facilități suplimentare și creșterea capacității de procesare a pasagerilor în terminalele existente în partea de Vest a amplasamentului actual al Aeroportului Iași”, conform propunerii Consiliului de Administrație al R.A. Aeroportul Iași adoptată prin Hotărârea nr.7/15.02.2021. Consiliul Județean Iași a procedat la notificarea încetării contractului de concesiune cu SC”HELI AVIA”SRL la solicitarea RA Aeroportul Iași și SC  Consitrans SRL, firma care realizează documentațiile mai sus menționate.” – precizează președintele CJ Iași.

Moldovenii îi dau în cap lui Alexe cu Master Planul

Heli Avia Service SRL  a dat în judecată Consiliul Județean Iași contestând decizia instituției de denunțare unilaterală a contractului de concesiune privind terenul de la Aeroportul Iași. Surpriza cea mare vine abia acum: hangarul Helia Avia este inclus în Master Planul de dezvoltare a Aeroportului pe care Alexe îl invocă pentru denunțarea contractului de concesiune!

„În notificarea nr 8223 se face vorbire despre HCJ 47/24.02.2021 prin care s-a aprobat scenariul 2 din Master Planul Integrat. Conform acestui document, hangarul pentru mentenanță elicoptere ce urmează a fi realizat de subscrisa este integrat în planul de dezvoltare al Aeroportului Iași. Hangarul de elicoptere este prezentat în planșa de la fila 10 anexă la proiectul de hotărâre, fiind marcat cu litera D, despre acesta făcându-se mențiune și la fila 19 din același înscris, arătându-se că „între viitorul terminal de pasageri și hangar cargo, pe un teren concesionat, se va realiza un hangar al companiei Heli Avia Service SRL cu o suprafață de cca. 3.000 mp, care va presta servicii aeriene, umanitare și de mentenanță pentru elicoptere.” Prin urmare, redactorul Master Planului a prevăzut integrarea investiției subscrisei în dezvoltarea Aeroportului Iași, iar CJ Iași, prin hotărârea 47/2021 și-a însușit propunerea elaborată, astfel încât teza prevalenței interesului public național sau județean nu se susține”, contracarează avocații companiei.

Cât sunt de capabili?

Decizia de denunțare unilaterală a contractului luată de Alexe ridică mari semne de întrebare. Nu din punctul de vedere al oportunității, ci din privința capacității și profesionalismului (sau mai bine zis habarnismului) de care au dat dovadă cei care au luat-o. Alexe vorbește despre investiții de interes public care sunt menționate în Master Plan. Nu știm ce documente a citit Alexe sau cât a înțeles din ele, dar potrivit firmei Heli Avia, hangarul lor este integrat în planul de dezvoltare al Aeroportului aprobat de CJ Iași. Da, Master Planul invocat de Alexe include hangarul firmei din Republica Moldova! Atunci la ce investiție de interes public se referă Alexe și în care Master Plan este inclusă? Reprezentanții Aeroportului și ai consultantului care au cerut rezilierea contractului au citit Master Planul în cauză? Până la Alexe, notificarea de reziliere mai poartă și alte semnături, printre care și cea a administratorului public Andrei Cazacu. Sunt cel puțin 5 persoane care au participat la luarea deciziei și niciuna nu a observat această eroare? Cât de capabile sunt aceste persoane să asigure dezvoltarea Aeroportului Iași dacă nici măcar habar nu au ce este menționat în documentele pe care le-au aprobat și pe care le invocă?

Hotărâre de CJ sau decizie a președintelui?

Prin cererea depusă pe 10 iunie 2021 la Tribunalul Iași, moldovenii cer judecătorilor să anuleze notificarea nr. 8223/12.03.2021 de denunțare/reziliere a contractului de concesiune nr. 27803/21.09.2020 și să constate că nu a intervenit încetarea contractului în cauză. În fața instanței, avocații Helia Avia au invocat mai multe motive de anulare a deciziei de denunțare a contractului. Cel mai solid argument invocat este acela că denunțarea unilaterală trebuia să se producă printr-o hotărâre a plenului CJ Iași și nu printr-o decizie a prețedintelui Costel Alexe.

În primul rând, înțelegem să criticăm legalitatea notificării raportat la lipsa unei hotărâri adoptate de Consiliul Județean Iași în sensul încetării concesiunii sau al denunțării unilaterale a contractului de concesiune. Potrivit dispozițiilor Codului Administrativ, Consiliul Județean hotărăște darea în administrare, concesionarea, închirierea sau darea în folosință a bunurilor proprietate publică a județului. Din moment ce CJ Iași este îndreptățit, potrivit legii, să hotărască concesionarea bunurilor proprietate publică,  tot CJ Iași este îndreptățit să hotărască încetarea concesiunii prin denunțare unilaterală, potrivit principiului simetriei actelor juridice. Instanța urmează să rețină că notificarea provine de la președintele CJ Iași, adimistratorul public al județului și directorul executiv al CJ Iași, persoane care nu au printre atribuțiile stabilite de lege acelea de denunțare sau încetare a concesiunii. În ipoteza în care instanța ar califica notificarea contestată ca fiind de reziliere, urmează a se constata că nu este îndeplinită condiția esențială pentru reziliere și anume neexecutarea în mod culpabil a vreunei obligații contractuale. Așa cum am arătat, concesionarul și-a îndeplinit obligațiile contractuale și în special aceea de plată de redevenței. Pentru anul 2020 a fost facturată o redevență în sumă de 3024 de euro pe care am achitat-o cu ordinul de plată nr. 132/01.10.2020. Pentru anul 2021 a fost achitată redevența în sumă de 52.644,60 lei cu ordinul de plată nr. 168/02.03.2021” se precizează în cererea de chemare în judecată.

Alexe vrea terenul cu orice preț

Președintele Costel Alexe spune că este dreptul Consiliului Județean să ceară încetarea contractului de concesiune și că firma a fost avertizată încă de la semnarea contractului că există o astfel de posibilitate. Contractul de concesiune prevede ca CJ să despăgubească firma Heli Acia Service în cazul unei denunțări unilaterale. Reprezentanții CJ susțin că pe teren nu a fost demarată nicio investiție și nici nu cunosc eventualele pretenții ale companiei pentru încetarea contractului înainte de termen.

Încă de la demararea procedurii de concesionare a terenului în suprafață de 7800 mp s-a avut în vedere că în situația dezvoltării unor proiecte de anvergură care vizează modernizarea, extinderea, dezvoltarea Aeroportului Internațional Iași, Consiliul Judetean Iasi  își rezervă dreptul de a rezilia contractul de concesiune cu o justă despăgubire. Contractul  încheiat cu câștigătorul licitației publice SC”HELI AVIA SERVICE”SRL reglementează încetarea contractului de concesiune în cazul în care interesul naţional sau local o impune, prin denunţarea unilaterală de către concedent”,  se menționează în punctul de vedere transmis de Consiliul Județean.

Rareș Neamțu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here