7IAȘI a realizat un interviu cu prof.univ.dr.ing. Dan Cașcaval, rectorul Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași, candidat pe listele PSD pentru Senatul României.
Acesta și-a prezentat proiectul pentru viitorul mandat legislativ, obiectivele pentru susținerea învățământului universitar și preuniversitar, oferind și detalii legate de colaborarea cu mediul politic.
Reporter: Ați inițiat ideea realizării unui Consorțiu al universităților ieșene! Cum se poate materializa și ce ar însemna asta pentru Iași?
Dan Cașcaval: Acum câţiva ani am iniţiat ideea şi, în fapt, am lansat invitatia colegilor Rectori ieşeni să realizăm un consorţiu al universitatilor din Iaşi. Discutăm despre o alianţă, nu despre o universitate unică. Un astfel de consorţiu, care există în acest moment şi în Cluj-Napoca, poate reprezenta o voce unitară, puternică şi competentă care să susţină interesele învăţământului universitar ieşean în faţa autorităţilor locale sau naţionale în ceea ce priveşte finantarea diferitelor proiecte, invesţitiile, alocarea granturilor de studii, precum şi reprezentarea în diferite organisme la nivel naţional sau internaţional. In mod implicit, acest consorţiu va deveni un susţinător proactiv al învăţământului preuniversitar ieşean, cu care fiecare universitate avem parteneriate, legaturi puternice. Iar transformarea acestui proiect în realitate înseamnă beneficii și oportunități unice atât pentru studenți cît și pentru profesori. Pentru că misiunea noastră este să pregătim tinerii și pentru meserii care nu există în momentul în care ei intră în învățământul preuniversitar. Piața muncii este într-o dinamică accelerată și pe lîngă specializările clasice, să le spun așa, apar noi profesii. Iar acest Consorțiu ar aduce împreună într-un cadru instituționalizat creativitatea și experiența profesorilor și specialiștii din domenii diferite.
Materializarea acestei alianţe nu ar trebuie să fie un proces complicat, în fond discutăm despre o iniţiativă comună, care ar trebui să aibă, în esenţă, validarea Senatelor universitare pentru a putea începe să existe. Desigur, despre alţi paşi necesari existenţei acestei alianţe putem discuta concret în momentul în care decidem să o constituim.
R: De la administrație academică la cea parlamentară! V-ar tenta să deveniți ministrul Educației?
D.C.: Sincer, nu mă tentează poziţia de ministru al Educaţiei, cum de altfel nu ma tentează cea de ministru al niciunui portofoliu, aşa cum nu m-a tentat nici acum ceva timp, cand am avut certitudinea numirii. Cred că activitatea mea poate fi mult mai largă la nivelul Parlamentului şi, cel mai important, in acest mod pot continua să mă ocup în mod nemijlocit de aspectele specifice poziţiei de Rector. Dar ca să folosesc o glumă… Dacă-i ordin, cu plăcere!
R: Ați colaborat foarte bine cu PNL și ați făcut parte din proiectul Administrației Prezidențiale „România Educată”, promovat de Klaus Iohannis! Acum ați devenit membru PSD! Cât de importantă este conlucrarea, indiferent de culoarea politică, pentru interesele Iașului și Moldovei?
D.C.: Această întrebare impune două abordări relativ distincte. Prima se referă la implicarea mea în proiectul „România Educată”. Da, am facut parte din grupurile de lucru din cadrul acestui proiect prezidenţial şi am fost onorat să fac parte. Dar, rolul meu în acest proiect a fost pe măsura expertizei mele: am colaborat doar în cadrul temei referitoare la învăţământul profesional tehnic, învăţământul dual. Sper că am avut o contribuţie importantă în acest domeniu, pentru că acum se derulează 18 proiecte de constituire a campusurilor duale dedicate formării specialiştilor în domeniile tehnice, finanţate consistent prin PNRR (în programul de guvernare al PSD pentru următorii 4 ani se prevăd 1 miliard de Euro pentru dezvoltarea învăţământului dual). Dar, nu consider că această colaborare a fost cu PNL, ci a fost cu diferiţi actori cu expertiză în domeniul educaţiei tehnice care au activat în grupul de lucru (profesori, ONG-uri, antreprenori, reprezentanţi ai autorităţilor etc.), fara reprezentare politica. Iar colaborarea a fost în interesul educaţiei tehnice.
A doua abordare este specifica mie şi am exprimat-o cu diferite ocazii: este esenţială colaborarea între toţi cei care au puterea de decizie la diferite niveluri (autoritati locale sau judeţene, instituţii, universităţi, Parlament, Guvern etc.), indiferent de apartenenţa la un partid sau de simpatia pentru un partid, pentru interesele Iaşului şi, în general, ale Moldovei. Dincolo de ceea ce presupune lupta politică, despre care am convingerea că se poate duce şi într-o manieră cavalerească, ar trebui să înţelegem cu toţii, să învăţăm cu toţii, cei care suntem şi este posibil să fim exponenţi ai partidelor, să colaborăm pentru interesul ieşenilor şi al moldovenilor. Este crezul meu şi voi întinde mâna oricui va dori cu adevărat să colaborăm.
R: Cum ați ajuns în PSD Iași? Care au fost motivele pentru care ați ales să candidați pe lista pentru Senatul României?
D.C.: Dacă ar fi să glumim aș răspunde simplu: Dan Cașcaval nu a intrat în politică pentru cașcaval. Am o carieră, un statut material, expertiză și notorietate. Aşa cum probabil cunoaşteti, am avut anterior, în perioada 2016-2019, cateva propuneri, tot din partea PSD, de a deveni parlamentar sau ministru al Cercetării. Am declinat aceste propuneri, căci nu am considerat că am experienţa managerială, profesională, precum şi viziunea necesare unor astfel de poziţii. Acum, după aproape 9 ani în pozitia de Rector al uneia dintre cele mai mari universităţi româneşti, după aproape 9 ani în pozitia de Vicepreşedinte, şi interimar Preşedinte, al Consiliului Naţional al Rectorilor, Presedinte al Agentiei Universitare a Francofoniei pentru Europa Centrala si Orientala, membru în diferitele foruri şi comisii guvernamentale, am convingerea că îmi pot folosi expertiza acumulată pentru a îndeplini eficient posibila misiune de membru al Parlamentului României. Este un citat atribuit lui Edmund Burke care spune că pentru ca răul să triumfe este suficient ca oamenii buni să nu facă nimic. Și privind tot ceea ce se întîmplă la nivel internațional nu aș vrea să folosim o replică celebră dintr-un film la fel de celebru: Winter is coming!
R.: Cum vedeți dumneavoastră colaborarea dintre învățământul superior tehnic și politic având în vedere că premierul Marcel Ciolacu și candidat la Președinția României și-a propus reindustrializarea țării?
D.C.: Având în vedere asumarea fermă prin programul de ţară şi prin cel de guvernare a reindustrializării şi revigorării industriei româneşti, obiectiv căruia i se alocă 10 miliarde de Euro în următorii 4 ani, devine evident că orice instituţie de învăţământ tehnic, de orice nivel, ar trebui să fie foarte interesată în oferirea de consultanţă şi resursă umană acestui scop. De altfel, însăşi existenta educaţiei tehnice este justificată de existenţa unui sector economic, industrial consistent, care să reprezinte aplicarea practică a acestei educaţii.
In afara creării a numeroase locuri de muncă, mai uniform distribuite geografic, crearea unei industrii româneşti puternice în toate domeniile va oferi motivare tinerilor pentru o carieră în domeniul tehnic, motivare justificată de atractivitate salarială, de posibilitatea alternativelor de angajare într-un anumit domeniu tehnic şi, cred eu foarte important, de posibilitatea evoluţiei profesionale dorite.
Deci, o universitate tehnică ar trebuie să aibă toate argumentele pentru a susţine şi a deveni partenerul principal în atingerea acestui obiectiv. Mai ales că astfel am putea să avem un număr mai mare de tineri care să aleagă o carieră profesională în România și nu să plece în străinătate.
R.: Care sunt principalele probleme ale educației preuniversitare și universitare în prezent și cum vedeți rezolvarea acestora?
D.C.: Personal, văd două probleme principale, cu „greutate” diferită pentru educaţia preuniversitară şi pentru cea universitară. În primul rând finanţarea, care încă este sub nivelul care să devină motivationala pentru cadrele didactice, indiferent de nivelul de predare. Dar, nu mă refer doar la salarii, ci şi la finanţarea care să permită existenţa şi accesul elevilor la o infrastructură adecvată şi care să îl susţină pe dascăl în activitea sa şi care să îi ofere prestanţă în faţa elevilor. Acest aspect este mai predominant în mediul preuniversitar, căci universităţile, prin autonomie, subordonare mai simplificată (practic doar faţă de minister) şi accesul la anumite linii de finanţare au dezvoltat sau au alte posibilităţi ca să dezvolte o infrastructură modernă. Cred că în învățămîntul preuniversitar descentralizarea ar trebui să devină realitate. Vedem că Iașul are pentru al doilea an consecutiv cîștigători la a opta ediție a Galei Directorilor Anului 2024. Felicitări doamnei Daniela Claudia Orășanu, directoare a Colegiului Tehnic de Căi Ferate „Unirea” din Pașcani, și doamnei Ana Maria Chelaru, manager al Liceului Teoretic „Comandor Alexandru Cătuneanu” din Lunca Cetățuii. Am citit că la „Unirea” Pașcani sunt zece echipe care lucrează la accesarea de fonduri europene. Cred că descentralizarea ar stimula şi ar evidenţia mult mai clar performanţa managerială.
Al doilea aspect este birocraţia, care, indiferent de nivelul de predare, pre- sau universitar, ne transformă mai mult în personal din administraţie şi din ce în ce mai puţin ne permite să fim dascăli în adevăratul sens al cuvântului. De cele mai multe ori și profesorii din preuniversitar, dar mai ales noi cei din mediul academic sunt și părinți pentru copiii sau tinerii care studiază. Ce credeți că e mai important? Mentoratul cu un student care în timpul studiilor se lovește de dileme și are probleme sau birocrația? Acum le facem pe amândouă, dar cu ce preț?
R: Enumerați principalele obiective ale viitorului senator Dan Cașcaval pentru mandatul parlamentar 2024-2028.
D.C.: Categoric ca jaloanele principale din posibilul mandat de parlamentar ieşean sunt cele care se regasesc în programul de ţară şi în cel de guvernare PSD, în principal cu referire la Iaşi şi Moldova. Nu doresc să reiau aici, dar mă refer la autostrăzile A7 şi A8, marile investiţii şi reabilitările din sistemul medical, dar şi investiţiile în noul sediu al Operei, noul stadion, noua sala polivalentă.
In acelaşi timp, voi susţine deblocarea investiţiei şi realizarea bazinului olimpic pentru oraşul Iaşi.
Voi sustine finalizarea demersurilor si accelerarea alocarii fondurilor si a construirii caminelor studentesti prin programul Companiei Nationale de Investitii. Vedem că tot mai mulți studenți din UE dar și din spațiul non european aleg să studieze la Iași.
Și pentru că sunt social democrat mă gîndesc la anumite proiecte de legi. Va spun doar două idei. Le voi transforma în inițiative legislative numai după ce voi verifica statisticile, sustenabilitatea financiară și nu numai. Prima inițiativă vizează creșterea anuală a alocației pentru copil proporțional cu scăderea venitului pe membru de familie. Pe o perioadă limitată de timp. Se poate ca un părinte să fie concediat și să fie în căutarea unui loc de muncă. Doar un exemplu. Ameliorarea situației financiare a familiilor ar determina şi reducerea abandonului școlar, caci, nivelul scăzut de trai reprezintă unul dintre principalele motive.
Un al doilea proiect la care mă gândesc ar viza acordarea unui voucher pentru achiziții made în România. Și aici trebuie o documentare riguroasă pentru a verifica viabilitatea și sustenabilitatea proiectului. Banii s-ar reîntoarce în economia țării. Mă gândesc că această măsură ar susține în special producătorii și procesatorii locali. Bineînțeles că vor mai fi și alte idei și proiecte pe care le vom analiza.
Și cu certitudine întâlnirile periodice cu ieșenii pentru a vedea care sunt problemele și sugestiile lor vor fi o normalitate în activitatea mea politică. Pentru că eu voi reprezenta Iașul și voi fi vocea ieșenilor. Și voi prezenta public periodic ceea ce voi face în Parlamentul României!
COMANDAT DE PARTIDUL SOCIAL DEMOCRAT-PSD IASI
REALIZAT DE SC PUBLI SPACE SRL
CUI MANDATAR FINANCIAR 11240017