Prin comparație, Revelionul 2023 a costat 560.000 lei, aproape de două ori mai mult decât evenimentul similar organizat un an mai târziu. După intervenția procurorilor, a dispărut intermediarul căruia Primăria Iași îi asigura exclusivitate pentru serviciile de organizări evenimente: firma lui Radu Groza, impresarul de casă al primarului Mihai Chirica. La ediția trecută a revelionului, anchetată de DNA, onorariile plătite de Primărie către artiști au fost duble față de cele practicate de către aceștia la evenimente similare. De exemplu, Carla’s Dreams a fost plătit cu 30.000 euro, deși costa numai 15.000 euro. În 2024, la o lună de la eveniment, Primăria Iași a publicat toate sumele cheltuite pentru organizarea spectacolului „Revelion 2024” – artiști, artificii, scenă etc. Sumele decontate pentru Revelion au fost cu mult mai mici față de anii anteriori, chiar și până la 50 la sută.
Dacă în anii anteriori, pentru organizarea spectacolelor, primarul Mihai Chirica aloca sume consistente către firma impresarului Radu Groza, lucrurile s-au schimbat radical după ce procurorii anticorupție au formulat acuzații legate de contractele încheiate între cele două părți.
La mai bine de o lună de la spectacolul de Revelion, primăria a făcut publice și ultimele cheltuieli realizate pentru evenimentul din Piața Palatului Culturii. Revelionul 2023 – 2024 a costat în total aproape 312.000 lei (63.000 euro), în vreme ce spectacolul organizat cu un an înainte și care face obcietul dosarului deschis de către procurorii Direcției Naționale Anticorupție (DNA) a costat circa 560.000 lei (echivalentul a aproximativ 115.000 euro). Primăria a făcut însă publice sumele totale abia la o lună de la încheierea evenimentului de la Palat.
Economie de 50.000 euro după „ruperea” de Groza
Practic, Primăria municipiului Iași a făcut o economie de 248 mii lei (circa 50.000 euro), după ce din schemă a fost eliminat intermediarul, firma lui Radu Groza.
Sumele plătite pentru ultimul spectacol au fost cu mult mai mici față de ce plătea primăria lui Mihai Chirica cu dărnicie firmei lui Groza.
De exemplu, Revelionul 2019/2020 a costat în total 518.000 lei, în vreme ce evenimentul de la trecerea dintre 2020/2021 a costat circa 600.000 lei. Spectacolul la trecerea dintre anii 2021/2022 a costat 416.000 lei, iar evenimentul vizat de ancheta DNA, Revelionul 2022/2023, a costat 560.000 lei.
Artiști din Iași aduși pe scena de la Palat
Dacă în anii anteriori, artiștii aduși de firma lui Groza costau și zeci de mii de euro, pentru Revelionul care a trecut recent, primăria nu a mai plătit la fel de mult. La concertul de Revelion au cântat DJ Line, Jo și Juno, Andra Botez, dar și câțiva tineri artiști ieșeni de la Școala Akademy Talents și de la Palatul Copiilor. Spectacolul a fost prezentat de Daniel Buzdugan și Laura Hulubei. Primăria a încheiat un contract cu firma Media Trans Business SRL București pentru prezența artistelor Jo și Juno pe scena de la Iași, valoarea contractului fiind de 67.750 lei (circa 13.000 euro). Pentru spectacolul susținut de Andra Botez, suma plătită de Primăria Iași a fost de 8.000 lei (circa 1.700 euro). Pentru tinerii artiști ieșeni, primăria a plătit 2.300 lei. Artistul ieșean DJ Line a fost plătit cu 24.000 lei (circa 5.000 euro).
Artificiile și scena au rămas la același preț
Artificiile au costat 50.000 lei (10.000 euro). Primăria a plătit banii către firma BSM Office Iași SRL. Pentru scenă, sonorizare, lumini, ecrane video, culise a fost încheiat un contract de 145.000 lei cu firma Luxury All Services SRL Sfântu Gheorghe. Daniel Buzdugan, unul dintre prezentatori a fost remunerat cu 10.900 lei (2.200 euro), iar Laura Hulubei cu 3.500 lei (700 euro). Practic, dacă la revelionul 2022/2023, onorariile artiștilor au fost de 185.000 lei, pentru spectacolul 2023/2024, sumele abia au depășit 100.000 lei.
Funcționari din primărie și firma lui Groza, puși sub acuzare de DNA
Pe 9 ianuarie 2023, Directia Generala Anticorupție, la solicitarea DNA, a ridicat de la Primăria Iași toate documentele originale privind concertele organizate de municipalitate începând cu anul 2020. De la bun început, tarifele artiștilor care au urcat pe scenă au fost dublate. 7IASI a arătat cum Groza a menționat în documentele depuse la Primăria Iași că onorariile nete cerute de artiști se ridică la 185.625 lei. Din această sumă, onorariul net cerut de trupa Carla’s Dreams este de 148.500 lei, respectiv 30.000 de euro. Forward Agency, firma care reprezintă interesele Carla’s Dreams, și cu care încheiase contract Radu Groza, solicita în 2023, un tarif 15.000 – 18.000 euro pentru un concert în aer liber, în timp ce în 2022 onorariul maximal era de 15.000 de euro. Așadar, Radu Groza și-a pus un capac de 100 la sută la onorariul artistului principal doar pentru faptul că are firul direct cu Mihai Chirica.
Zeci de mii lei pentru un spectacol inexistent cu drone
Anchetatorii au cerut și explicații referitor la modalitatea prin care primăria încheia contracte cu firma respective cu doar câteva zile înainte de organizarea evenimentului. Un alt scandal a fost cel privind plata a 80.000 lei pentru un spectacol cu drone, spectacol care nu a mai avut loc ”din cauza vremii”, dar care era trecut în contract. Speriați de DNA, această sumă nu a mai fost plătită de către cei din Primăria Iași.
Vlad ROTARU