Primăria Iași a cumpărat parcometre cu 10.000 de euro bucata, pe când la Cluj, parcometre mai performante au fost achiziționate la jumătate din preț, cu doar 5.400 de euro bucata @ Soluția aleasă la Cluj mai este folosită în New York, Paris, Chicago, Roma, Amsterdam, Madrid, Varsovia, Milano, Bruxelles, Stockholm, Strasbourg, Praga, Moscova, Melbourne, Cracovia, Dublin, Oslo și Budapesta @ În trei comune din Italia, cu populație între 5.000 și 11.000 de locuitori, sunt folosite parcometre ale aceluiași producător ales și de Primăria Iași, însă aparatele sunt mult mai performante cu multiple opțiuni și facilități @ Chirica a plătit bani mulți pentru rebuturi @ Până în prezent, la Iași, au fost aduse și montate 10 parcometre, iar primarul Mihai Chirica anunță că alte zeci de astfel de aparate urmează să fie achiziționate @ Primăria Iași se apără: licitația a fost legală și verificată @ Pledoaria seamănă cu cea din Dosarul Skoda în care Mihai Chirica este inculpat pentru trucarea unei licitații
Parcometrele achiziționate de Primăria Iași au costat 10.000 de euro bucata. Primăria Cluj a plătit aproape de două ori mai puțin, 5.400 de euro, pentru fiecare parcometru achiziționat.
Carateristicile tehnice ale parcometrelor achiziționate la Iași sunt în mare parte similare cu cele cumpărate de Primăria Cluj. Cu toate acestea, la Iași au costat de două ori mai mult. În ambele orașe, parcometrele sunt autonome, funcționarea acestora bazându-se pe energia solară care încarcă acumulatorii, și acceptă atât plata numerar cât și cu cardul, inclusiv contactless.
Totuși, parcometrele de la Cluj sunt mai bine echipate, oferind facilități suplimentare, tastatură alfanumerică, posibilitatea efectuării plății cu un card preplătit emis de către municipalitate sau afișarea numărului de locuri de parcare disponibile.
Parcometrele de la Cluj, folosite în 80 la sută din capitalele europene
Parcometrele care au fost date în folosință la Cluj Napoca sunt folosite în 80 la sută din capitalele europene, dar și în metropole de peste ocean. Soluția aleasă la Cluj mai este folosită în New York, Paris, Chicago, Roma, Amsterdam, Madrid, Varsovia, Milano, Bruxelles, Stockolm, Strasbourg, Praga, Moscova, Melbourne, Cracovia, Dublin, Oslo și Budapesta.
Mai precis, la Cluj Napoca au fost date în folosință parcometre Parkeon, produse de gigantul mondial Flowbird
„Flowbird este liderul mondial al industriei de sisteme de plată a parcării on-street, provenit din asocierea companiilor Parkeon (Franța) și Cale (Suedia). Flowbird are instalate peste 200.000 de parcometre în 4.000 de orașe din întreaga lume. 80% dintre capitalele europene au ales să instaleze parcometrele Flowbird datorită calității și fiabilității echipamentelor, a soluțiilor integrate pentru administrarea parcărilor on-street”, se arată într-o scurtă prezentare oferită de reprezentantul pe România al producătorului.
Parcometre ca la Iași în trei comune mici din Italia
Parcometrele aduse la Iași sunt produse de către o firmă fără renume, din Italia, mai precis Ditech. Pe site-ul www.ditechtechonology.com, compania italiană se laudă cu 2029 de clienți pe care însă nu-i nominalizează. Producătorul de parcometre anunță însă participarea la târguri de profil din Barcelona și Amsterdam. De pe pagina de facebook a firmei (apreciată de doar 207 persoane!!!), aflăm care sunt clienții către care a livrat parcometre. Astfel, printre clienți se numără: comuna Amalfi (aproximativ 5.100 de locuitori), comuna San Teodoro (4.600 de locuitori) și comuna Sant’Antioco (11.000 de locuitori). Cel mai mare centru urban care folosește tehnologia Ditech pentru gestionarea parcărilor este Sarajevo, care are o populație de aproximativ 280.000 de locuitori.
Municipiul Iași a achiziționat parcometrul cu încărcare solară Tiker S produs de Ditech, însă este vorba de o variantă „basic”, foarte săracă în dotări, spre deosebire de cele achiziționate de către comunele din Italia enumerate mai sus.
Primăria a ascuns tunul
Primăria Iași a încercat să ascundă achiziția parcometrelor la supra-preț, anunțând că a semnat cu furnizorul un contract pe 3 ani, acord care, pe lângă furnizarea aparatelor, implică montajul și serviciile de mentenanță și service.
„Valoarea contractului pentru parcometre este de 383.600 lei fără TVA. Contractul are o valabilitate de 3 ani și include montajul, mentenanța și service”, se arată într-un răspuns al municipalității.
Însă, municipalitatea a realizat inventarul bunurilor care aparțin domeniului public care include și aceste parcometre cu valoarea de achiziție. Documentul arată clar că aceste parcometre au fost achiziționate cu o valoare de 45.648 lei pe bucată, echivalentul a 9.923 de euro.
Și Primăria Cluj a achiziționat un contract similar care prevede montaj, service și mentenanță pentru parcometre. În consecință, am solicitat biroului de presă al Primăriei Cluj Napoca să ne comunice care este valoarea de inventar/prețul de achiziție a unui parcometru, la fel ca și în cazul Primăriei Iași.
„Prețul unitar pentru parcometru este de 5.400 de euro”, ne-au comunicat oficialii Primăriei Cluj Napoca.
Cine a luat „capacul”
Primăria Iași a organizat procedura de desemnarea a firmei care a frunizat parcometrele în cursul anului trecut.
Procedura de achiziție a atras două oferte, depuse de SC Histria International SRL și SC SLX Super Lux Technologies SRL. Valoarea contractului a fost estimată la 411.764 lei, fără TVA.
Contractul a fost adjudecat de către SC SLX Super Lux Techonologies SRL, firmă condusă de omul de afaceri Marin Cojocea. La câțiva ani de la înființare, acesta a mai atras în firmă doi asociați, ambii cetățeni germani.
De remarcat faptul că firma SLX Super Lux Technologies SRL deține părți sociale la compania Efficient Power Technologies SRL, la care asociați mai figurează trei cetățeni israelieni, David Seidman, Zvi Zilbermintz și David Zilbermintz.
Tudor LEAHU