Compania TAROM, GAURA NEAGRĂ a guvernelor din ultimele două decenii

FOTO: romanialibera.ro
FOTO: romanialibera.ro
Sute de milioane de euro, aceasta este suma ce poate fi trecută în dreptul companiei TAROM la capitolul pagube produse din 2000 și până în prezent. Numai în perioada 2010-2012, „căpușele“ și interesele politice din jurul companiei au sifonat peste 150 milioane de euro din conturile companiei. Managementul TAROM încearcă acum să scape de clanuri și neamuri odată cu noua organigramă, implementarea noului plan de management asumat pentru următorii doi ani și schimbarea avioanelor, scrie Capital.

 

TAROM este probabil unul dintre cele mai bune exemple de companie națională unde anumite grupuri de interese au grijă ca operatorul aerian să nu devină performant și profitabil. „Căpușarea“ TAROM din ultimii ani de către grupuri din cadrul operatorului aerian, ce au acționat fără nici cea mai mică opoziție din partea celor responsabili de managementul companiei, arată cum un brand al României a fost dirijat spre imense pierderi finaciare. Chiar și șansele de readucere a TAROM pe linia de plutire sub un management privat sunt limitate. Șefii operatorului aerian sunt obligați să lucreze în condiții legislative ce par a fi fost create doar pentru a conduce compania națională aeriană spre faliment și să încurajeze dominația neamurilor și clanurilor din întreaga structură a operatorului aerian.

 

O încercare de a salva TAROM de la faliment s-a produs la începutul anului când șefii operatorului aerian au transmis Ministerului Transporturilor un plan de management, valabil pentru doi ani, unde sunt fixați indicatori de perfomanță și un plan de investiții valabil doi ani. Principalele măsuri care vor fi implementate în cei doi ani se referă, printre altele, la schimbarea flotei, creșterea productivității, modernizarea sistemului adminstrativ, schimbarea imaginii companiei, îmbunătățirea produselor și serviciilor la bord.

 

De asemenea, oficialii TAROM analizează oportunităţi de utilizare a activelor operatorului aerian şi de valorificare mai eficientă a forţei de muncă ultracalificate pe care o deţine compania. Implementarea noului plan înseamnă angajarea de oameni calificați la departamentul tehnic. „Managementul va analiza transformarea anumitor departamente în centre de profit, trebuie maximizate beneficiile aduse de apartenenţa companiei la SkyTeam, vor fi introduse noi platforme IT şi va fi analizată posibilitatea utilizării la nivel maxim a activelor aflate în proprietatea companiei. Board-ul companiei a cerut simplificarea structurii organizatorice, a proceselor și metodelor. Compania trebuie pregătită pentru viitor, se începe cu armonizarea flotei“, ne-au declarat oficiali din Ministerul Transporturilor. Potrivit acestora, o altă măsură constă în identificarea salariaților angajați pe relații, fără a avea pregătirea necesară. „Nu pot să fie opt sau 10 angajați rude în cadrul TAROM. Se va realiza o evaluare a tuturor angajațiilor, iar remunarațiile vor fi stabilite în funcție de anumite criterii de performanță. În prezent, criteriile sunt foarte generale, angajații de la tehnic trebuie să repare o aeronavă. Nu se impune un termen să pui un șurub sau o piesă. Nu se poate face performanță dacă se schimbă o piesă cel puțin trei ore“, ne-au explicat oficiali din Ministerul Transporturilor.

 

Se schimbă grila salarială

Planul de management vizează și creșterea gradului de vânzare online a biletelor. În documentul parafat de oficialii TAROM sunt anumite măsuri prin care se va reorganiza departamentul comercial. „Este nevoie de oameni cu experiență pentru vânzare, marketing și întreținerea aeronavelor. În ultimii 7 ani, sute de oameni au plecat de la tehnic din cauza salariilor. O altă problemă indentificată este birocratia, o companie de stat cum este TAROM trebuie să funcționeze ca o societate privată. În plan sunt prevăzute și majorări salarile în funcție de criteriile de performanță. Anul acesta se va aproba o grila salarială nouă“, ne-au mai spus oficiali din cadrul MT.

 

Aeronavele se vând pe bucăți sau de transformă în „Air Force One“

Principalul obiectiv al managementului TAROM, transmis Ministerului Transportului prin planul de management, este schimbarea flotei începând din vara acestui an. Conform oficialilor Ministeruilui Transporturilor, planul de management prevede ca avioanele AirbusA 310, să nu mai zboare începând cu luna octombrie. „Începând cu în octombrie, construcția planului de management și a bugetului TAROM este fără cele două avioane Airbus A310. Din luna octombrie, TAROM nu mai operează aceste două aeronave. Avioanele Airbus A310 se înlocuiesc cu altele noi. În flota TAROM vor exista două aeronave cu vechime de 3 ani. Aeronavele sunt pentru mediu și lung curier, nu sunt excluse variante precum modele Airbus A330, Boeing sau 737-800“, spun sursele.

 

 

Citește articolul integral pe Capital

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here