COBAII ROMÂNIEI. Copiii emigranţilor reînvaţă limba română

30% din cei 1.500 de copii reveniţi în sistemul de învăţământ ieşean între anii 2008 – 2012 au probleme la şcoală. Specialiştii l-au numit “fenomenul remigraţiei”. Sunt copiii români care au plecat cu părinţii în străinătate, au fost acolo la şcoală, dar după câţiva ani au revenit în România.

 

Foarte mulţi au probleme de readaptare, în special la şcoală. Statistic, între 2008 şi 2012, aproape 1.000 de copii au revenit în sistemul de învăţământ ieşean, doar din Italia şi Spania. Unii sunt în urmă cu materia, alţii nu se pot readapta la societatea românească.

 

Recuperare dificilă

Bianca Rusu este în clasa a VI-a la Liceul “Vasile Alecsandri”. A studiat un an în Marea Britanie. A plecat cu mama ei, însă sistemul de învăţamânt de acolo, bazat mai mult pe proiecte, multe ore de ştiinţe sau cursuri de gătit, nu a avantajat-o. În scurt timp, fata a realizat că nu se descurcă. “Mi-am dat seama că rămân în urmă cu materia faţă de România, aşa că am decis să mă întorc”, a afirmat Bianca. În mod normal, ea trebuia să urmeze cursurile clasei a VII-a, dar diferenţele dintre şcoala românească şi cea britanică au făcut-o să revină într-o clasă inferioară. “Când am revenit în ţară, la începutul verii, am făcut pregătire în particular pentru a recupera materia la matematică. Rămăsesem în urmă şi cu istoria sau geografia”, a mărturisit fata. La limba şi literatura română este ajutată de profesoara clasei, Jenica Ionescu, care totodată îi este şi dirigintă. Aceasta susţine că Bianca s-a adaptat repede la noul colectiv şi că face progrese vizibile. “În Marea Britanie nu s-a adaptat, aşa că s-a întors. Mama fetei este încă acolo”, a adăugat diriginta.

 

“Nu ştia să scrie”

În aceeaşi situaţie s-a aflat şi Rudolf Mihai Ţiţei, elev acum în clasa a III-a. Plecat cu familia vreme de patru ani în Tunisia, acesta s-a reîntors în ţara cu mama sa, anul trecut. Acolo a făcut clasa I şi a studiat în franceză şi arabă. “Când a venit nu ştia să scrie româneşte, dar a învăţat repede. Era timid, dar colectivul l-a integrat foarte repede. Acum este printre cei mai buni la matematică”, a spus Elena Craus, învăţătoare băiatului.

Elena Craus, învăţătoarea băiatului revenit după patru ani petrecuţi în Tunisia, susţine că îi acordă o atenţie sporită pentru a se readapta atât în raport cu materia, cât şi cu colegii din clasă

 

1.000 în patru ani

Potrivit unui studiu realizat de Alternative Sociale, 943 de copii au revenit în Iaşi, între 2008 şi 2012, din Italia şi Spania. Pentru aceştia, părinţii au solicitat echivalarea studiilor pentru a putea reintra în sistemul de învăţământ românesc. La 30% dintre copiii care au luat parte la acest studiu, s-au observat stări caracterizate prin ruşine, tristeţe, teamă şi chiar furie, alături de dificultăţile cu materia.

 

 

Părinţii, cu ochii în patru

Specialiştii Alternative Sociale recomandă părinţilor să discute cu copilul despre posibilele dificultăţi de adaptare, să îi asculte opinia cu privire la dificultăţile reclamate şi să îl ajute în recuperarea lacunelor, în special cele lingvistice şi culturale, necesare reintegrării în România. Este esenţial ca părinţii să supravegheze copilul pentru a identifica manifestările neadaptării sociale şi şcolare a acestuia şi să intervină direct pentru a facilita adaptarea copilului la diversele medii cu care acesta interacţionează (colectivul de colegi, grupul de prieteni, vecini etc.).

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here